GAS Therapy: ga je koopverslaving te lijf :)

Je prioriteiten liggen verkeerd, voor je baas haal je dus targets en goals en voor jezelf klooi je dus maar wat aan. :D
 
Dat is het ook een groot deel heb ik plezier.
Maar als je op dezelfde level blijft hangen is het ook saai en raak ik ook plezier kwijt.

Ik oefen drums, zang en gitaar en kan nu eindelijk met een groep mee spelen en de hoeveelheid plezier die ik daar uit haal is erg groot.

Het loont juist iets te leren wat moeilijk te leren is.
Het plezier daarna is heel erg groot.
Maar goed wil je nooit buiten je comfort zone raken verwacht dan ook niet dat je beter word.
Maar als je daar net zo veel plezier mee hebt is dat ook goed.

Er is dus niets mis mee om af en toe juist iets gericht te oefenen.
En als dat iets dus heel moeilijk is help het ook om er bv in je bed voor het slapen gaan aan te denken.
Dan bedoel ik jezelf voorstellen dat je het aan het doen bent.
 
Hahaha, heb hem van de week ook net ontdekt. Hij heeft zo gelijk, maar toch…

Heeft me wel aan het denken gezet….

Dus ik heb deze week maar de Van Gogh lego set gekocht ipv muziek spul. Gebruik mn vingers toch nooit om muziek te maken. Krijgen ze toch eens een work-out.
 
we vergeten de definitie van GAS; alles kopen wat los en vast zit, of gericht en toch veel kopen (of prijzig).

ik zal nimmer ontkennen dat GAS, zeker een rol speelt bij mij, toch koop ik vrijwel altijd zeer gericht, en wat is veel; 500 plugins? (+5 DAW's, 2 audio editors, 2 spectrale bewerkings programma's).......
 
GAS kan ook zorgen dat je minder bezig bent met muziek maken. Sommige zoeken alleen maar naar de ‘ideale’ setup ipv het gebruiken en muziek maken.

Sommige YouTube kanalen zijn ook alleen gericht op het afzeiken van plug-ins ipv zinvolle info te verspreiden. Gaan dan 20 minuten lang los omdat bijvoorbeeld een la2a plug-in in de gui ook de 19inch gaten laat zien om het in een rack te schroeven. Daar wordt toch niemand een betere producer van.
 
Grappige gast. Het idee van zn videos vind ik wel geinig. Als het je puur gaat om muziek maken dan heb je eigenlijk niet veel nodig.
Maar buiten in de zon met je laptop muziek maken is toch niet hetzelfde als met een leuke gadget vind ik.
 
we vergeten de definitie van GAS; alles kopen wat los en vast zit, of gericht en toch veel kopen (of prijzig).

ik zal nimmer ontkennen dat GAS, zeker een rol speelt bij mij, toch koop ik vrijwel altijd zeer gericht, en wat is veel; 500 plugins? (+5 DAW's, 2 audio editors, 2 spectrale bewerkings programma's).......
Daar heb je inderdaad wel een punt. Want: je zinnen zetten op een object omdat je het echt mooi vindt of omdat het echt iets doet wat je graag wil en dan het geld bij elkaar gaat harken om het te bekomen en het moment van genot als eenmaal de dag daar is is iets heel anders dan dat je je 684ste EQ plugin koopt waar je nog nooit eerder van had gehoord omdat er toevallig weer een NOW OR NEVER sale is ergens. Het laatste heeft zeker iets FOMO-erigs en dwangmatigs - je koop niet iets omdat je het graag wil hebben, maar omdat je bang bent wat mis te lopen. Handelen vanuit angst in plaats van plezier dus.

Goed punt.
 
Dat is het ook een groot deel heb ik plezier.
Maar als je op dezelfde level blijft hangen is het ook saai en raak ik ook plezier kwijt.

Ik oefen drums, zang en gitaar en kan nu eindelijk met een groep mee spelen en de hoeveelheid plezier die ik daar uit haal is erg groot.

Het loont juist iets te leren wat moeilijk te leren is.
Het plezier daarna is heel erg groot.
Maar goed wil je nooit buiten je comfort zone raken verwacht dan ook niet dat je beter word.
Maar als je daar net zo veel plezier mee hebt is dat ook goed.

Er is dus niets mis mee om af en toe juist iets gericht te oefenen.
En als dat iets dus heel moeilijk is help het ook om er bv in je bed voor het slapen gaan aan te denken.
Dan bedoel ik jezelf voorstellen dat je het aan het doen bent.
Eens, ik ben ook vorig jaar met gitaar begonnen omdat ik eens wat anders wilde en niet alleen heb ik veel tijd gestoken in het leren beheersen van het instrument, maar daarbij ook veel in muziektheorie etc. Al met al heb ik dus grote stappen gemaakt. Maar wel altijd vanuit de drive van plezier en niet omdat ik het gevoel had dat het 'moest'.
 
maar omdat je bang bent wat mis te lopen. Handelen vanuit angst in plaats van plezier dus.

speelt zeker soms een rol. maar ik merk toch, dat in dat geval; ik toch de juiste keuzes maak. er is bijna niets, waarvan ik denk, dat wil ik verkopen of zal ik nooit gebruiken.

er zijn wel 2 of 3 soft synths, die ik nog amper heb gebruikt, en een paar effekten. dat komt nog wel..

maar inderdaad voor het plezier koop ik ze, kijken of ze echt iets toevoegen, ik sla heel wat over...

toch bezit ik een redelijke veelheid (?) aan soft synths, ik weet niet hoeveel, 70??? 80??? en dan reken ik de M4L devices niet mee, of in de ingebouwde instrumenten van de DAW's.

voor mij werkt een veelheid heel positief, ik leer juist de anderre soft synths beter te gebruiken, waarom dat zo bij mij werkt??

het aantal effekten is veel groter, natuurlik ook vanwege bundels die je koopt.

en koop ook in phases, uh, fases; richt ik me op reverbs, delays, compressors... soms komt er nog een delay bij, heel heel soms, of een reverb. maar ik zit kwa reverbs, delays, compressors goed.

en heb veel gekocht, en het vlakt nu af, er is zeker een grens.

ja, de laatste fase, was physical modelling... of is er nog steeds, de laatste koop ik na een sale, ha! voor 9 euro...

en emulaties zijn weer terug. voor heel even..

soms koop je zeker iets uit een soort van kompensatiedwang, zo noem ik het maar, en toch is dat heel gericht. Phase Plant b.v. of Chromaphone 3, de laatste 2 'grote' soft synths..

beide synths, die voor jaren plezier opleveren...

zit hier nu rationalisering toe te passen? (after the fact je aankopen verdedigen, met pseudo-rationele redenen.)

ik heb het hier wel eens met vrienden over, en ik merk, dan, ik gebruik ze, ik leer er van, ik breid mijn mogelikheden uit, het hoort bij mijn werkwijze..

ik ga niet alle U-HE synths kopen (heb wel Zebra 2, wow wat een ding én vaak gebruikt!), of avenger, of falcon, of icarus 2 of omnisphere, prachtige synths, maar, natuurilik door workflow, net wat andere werkwijze, filters, etc., het is niet voldoende om ze te kopen, voor mij, ik kan het al.... met wat ik heb.

ik toets vrijwel altijd een soft synth, of deze echt iets nieuws geeft. of een effekt natuurlik. ik heb zeker overlappende effekten en met soft synths; nu zelfs meerdere emulaties van 1 synth...

maar de reeks soft synths die ik bezit, zijn verschillend genoeg, of zelfs zeer verschillend.

vooral effekten koop ik nog amper. behalve bizondere M4L devices... maar het is nog te tellen...
 
Dat is het ook een groot deel heb ik plezier.
Maar als je op dezelfde level blijft hangen is het ook saai en raak ik ook plezier kwijt.

Ik oefen drums, zang en gitaar en kan nu eindelijk met een groep mee spelen en de hoeveelheid plezier die ik daar uit haal is erg groot.

Het loont juist iets te leren wat moeilijk te leren is.
Het plezier daarna is heel erg groot.
Maar goed wil je nooit buiten je comfort zone raken verwacht dan ook niet dat je beter word.
Maar als je daar net zo veel plezier mee hebt is dat ook goed.

Er is dus niets mis mee om af en toe juist iets gericht te oefenen.
En als dat iets dus heel moeilijk is help het ook om er bv in je bed voor het slapen gaan aan te denken.
Dan bedoel ik jezelf voorstellen dat je het aan het doen bent.

ook mee eens, ik neem tevens de tijd, om te richten op technieken. alles nog ITB, dat zal ook wel blijven.. maar ook speeloefeningen; keyboard/MPE controller.

gerichte studie, dus. en vreemd genoeg, ging ik gisteren slapen, met een vraag 'waarom werkt.....', dat ga ik even uitproberen, simpele oefeningen soms ook, zelfs ADSR behavior, heel precies bekijken, b.v.
details...
 
Het is van alles een beetje, denk ik. Zelf houd ik erg van de jacht: uitzoeken, laagste prijs bedingen, ophalen. Het komt regelmatig voor dat ik daarna weinig met het product doe.

Iets nieuws is ook een belangrijke, the shining object syndrom. Er blinkt altijd wel iets dat ik wil hebben, hebben, hebben. Daarom kijk ik vooral zo weinig mogelijk op koopjessites. Ik heb al zoveel, ook digitaal.

Targets en goals werken voor mij dus wel. Ik ben ambitieus en heb dat gewoon nodig. Tracks afmaken geeft ook gewoon een fijn gevoel: "Yes, weer een afgerond." Zonder doelen blijf ik maar malen en kan ik mijn nummers niet meer aanhoren. Maar dat is voor iedereen vast anders 😀
 
Iets nieuws is ook een belangrijke, the shining object syndrom. Er blinkt altijd wel iets dat ik wil hebben, hebben, hebben. Daarom kijk ik vooral zo weinig mogelijk op koopjessites. Ik heb al zoveel, ook digitaal.
Ik wacht weken, weken en naar demo's te luisteren het,stilletjes aan begint uit te doven.
Beter een beetje bitcoin kopen.😝
 
Voordeel van hardware GASsen is dat het meestal geen kapitaalvernietiging is, zeker niet als je tweedehands koopt (dat kun je bijna altijd wel weer voor dezelfde prijs kwijt of met een beetje winst soms zelfs). Software daarentegen is altijd keihard afschrijven; niet alleen is het vaak lastig kwijt te raken (mensen zijn door alle sales etc. vaak niet meer zo makkelijk te verleiden tot aankoop van tweedehands plugins), meestal moet je stevig inboeten op de prijs die je ervoor hebt betaald én moet je nog zo'n license transfer circus door ook - wat vaak ook nog geld kost.
 
ik begin niet met eurorack... Daarom dus...

heb mijn koma komplex verkocht en heb nog wat roland aira shit waar ik niks mee doe. Als de prijzen stijgen, weg ermee. minijacks boeien me niks.

Dus wat ik al verkocht: paar moogs, koma komplex, enz - geen centje spijt van allemaal. Hoe heet dat? Anti GAS? :D
Het gekke is dat eens je begint te verkopen, ik al snel rondkijk en denk' hmm nog wat buiten gooien' haha
Maar voel je nu gas opkomen heren? PM me voor je verse fix :beard:

huh.png
 
Er is natuurlijk ook een process om tot je setup te komen.
Door schade en schande worden we wijs.
Als je dat process een beetje bent doorlopen dan kun je alles eruit mikken wat niet werkte.
Maar goed de grootste anti gas is gewoon je niet meer gek laten maken.

"this this is amazing" en zulk soort titles dan blok ik gelijk dat soort youtubers.
Je kunt beter je tijd aan muziek theorie videos spenderen.
 
"this this is amazing" en zulk soort titles dan blok ik gelijk dat soort youtubers.
Je kunt beter je tijd aan muziek theorie videos spenderen.
YouTube is er ook wel eentje ja. En dan vooral van die clickbaittitels, die hinten op een shortcut. Ik zie ze altijd op mijn voorpagina.

Ik volg nu maar 2 kanalen, een met goede tips over mijn DAW en eentje van een engineer die ook met Studio One werkt. Dan kan ik zijn tips meteen toepassen.

Dat zijn trouwens vrijwel altijd tips over workflow, organiseren, metering en dat soort dingen. Niet over nieuwe plugins en al helemaal niet "Zo klink je als [bekende artiest]. Ik doe juist hard mijn best om als mijzelf te klinken 😀
 
Back
Top