aanpak midi data toestel bij zowel opname als optreden

Yo man

ik heb ff mijn google fu aan de gang gezet en ik vind veel antwoorden op je eventuele vragen. Al sinds 2014/2015 stellen mensen je vragen. Check eens hier en daar


ik deed enkel "midi control mfb tanzbar" in google, doe ook even - happy reading
 
Bedankt voor de link, maar deze informatie had ik had ik al hoor? Die M4L device heb ik.. Maar een midi-controller e.d. niet?
In het algemeen zoek ik op google en in de manuals maar soms vind ik niet echt duidelijke antwoorden op zeer specifieke vragen en dan vraag ik het hier vooraleer ik bv. overga tot aankopen?

Weet niet wat je bedoelt met sinds 2014 stellen mensen mij vragen? Ik ben hier pas sinds 2018?

In ieder geval mijn excuses als mensen zich geïrriteerd voelen door mij...
 
Laatst gewijzigd:
als je al googled, prima, ik zag enkel dat mensen met dezelfde vragen al in 2014/2015 op google te vinden zijn. Maar als je 't pad kent, zoveel te beter. Jonge mensen vragen zich vaak leeg op FB enz terwijl google vergeten wordt. all good! mijn tanzbar vreet al jaren stof, mss door jou topic ik m weer eens aanzet :)
 
Geen probleem hoor! 8)

Vroeger zocht ik minder en deed en kocht gewoon maar om uiteindelijk tot vaststellingen te komen, toch te moeten erover na denken en over te gaan tot zoekwerk vooraleer terug te handelen.
Ifv efficiëntie is het nu eerder de omgekeerde 'strategie': eerst alles goed theoretisch uitpluizen en als er bijkomende vragen of ideeën zijn waarvan ik denk dat anderen er ervaring mee hebben: vragen op SF. :halleluja
 
Algemene vraag over midi-controllers: staat 'endless rotaries encoders' synoniem voor het maken van geen sprongen in waarden?
Die knoppen kan je gewoon blijven draaien, ze hebben geen begin of eindpunt. Bekijk de BCR2000 eens. Als je de cc waarden van je Tanzbar naar de BCR stuurt gaan de lampjes rond de encoders de values aangeven. zo staan de knoppen op de BCR altijd op de juiste waarden en gebeuren er inderdaad geen sprongen. (Zolang je maar van de Tanzbar afblijft natuurlijk)

Het programmeren van de BCR2000 is redelijk gemakkelijk met de Mountain Utilities editor. Faderbox PC12 is blijkbaar de nieuwere versie van de BCR.

Het woord "midi-feedback" is hier ook nog niet gevallen trouwens :)
 
Bedankt! Ben op de hoogte van de Firefox PC12 die door 'data feedback' met de 'snap-functie' werkt waardoor er idd geen 'value jumps' zijn.
 
Om geen 'value jumps' te maken is het, denk ik, belangrijk ook te werken met de functie 'value scaling' in 'Takeover mode' in Ableton (Preferences), maar deze functie werkt in combinatie met een midi-controller...

Ik vroeg me af of dit concept ook op een iets andere manier kan uitgevoerd worden:


De functie 'Takeover mode' -> 'value scaling' oftewel aanpassen zonder 'value jumps' van midi-waarden tussen een midi controller ('hardware-value') en een eerder door jezelf in Ableton voorgeprogrammeerde midi cc ('software-value'),

maar dan ipv een midi controller, met een hardware-drumpc/synth waarbij Ableton bv. data feedback ontvangt over de fysieke stand van een draaiknop van de synth ('hardware-value') en Ableton deze data aanpast aan de eerder voorgeprogrammeerde midi cc ('software-value'), om dan deze aangepaste data terug te sturen naar de hardware synth/drumpc, totdat je effectief zonder 'value jumps' met de fysieke toets van de synth/drumpc de gewenste tweak-waarde krijgt? 8)
 
Laatst gewijzigd:
Waarom probeer je al die dingen niet gewoon uit? Learning by doing gaat je veel sneller vooruit helpen. Je gaat zien hoever je komt en waar er workarounds nodig zijn. en als je vast zit, post toch je experiment met wat screenshots of een video ? Je hoeft ook niet meteen een BCR te kopen, ergens heb je wel een controller met een endless rotaries liggen waarschijnlijk.

Die 'Takeover mode' funktie waar je over spreekt in Ableton heeft trouwens ook niks met Ableton te doen, elke DAW heeft deze funktie, alleen noemt ze vaak anders. In de bijlage deze funktie in mijn DAW Reaper. en hier een video van die funktie, Ableton is veel bekender, er zal toch wel ergens uitleg of video te vinden zijn over die funktie?

 

Attachments

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    87,9 KB · Bekeken: 121
Bedankt voor de info! :okdan:

Heb momenteel geen midi-controller, wou eerst informeren over wat en hoe ..:geslaagd:

Ik weet wat die functie betekent in Ableton, vroeg me enkel af of ze ook op een onconventionele manier zou werken.. omdat ik zelf niet weet hoe ik het voorgaande idee precies kan uittesten..of het zelfs haalbaar is.. Momenteel ook geen synth's, etc bij mij dus ik dacht ik vraag het hier al eens..
 
Hoe kan men eerst op een toestel met de eigen bedieningsknoppen een klank/patch/pattern maken om daarna tijdens een optreden dit uit het toestel zelf te laten klinken, en eventueel dit combineren met realtime tweaken met de bedieningsknoppen van hetzelfde toestel? :?
Dit was je vraag toch?

Hiervoor heb je toch geen midi controller nodig? Als ik mijn OB-6 synth neem en ik een klank maak en vervolgens de audio naar mijn DAW stuur, zijn we er toch al? Je kan de noten live op je synth spelen en terwijl zoveel tweaken aan de knoppen als je maar wil. Je kan de midinoten ook eerst opnemen in je DAW, dan heb je 2 handen vrij om aan de knoppen te tweaken...De patch trigger je met een program change aan het begin van je track.

Of ik begrijp je vraag niet? Maar ik denk het wel, want je hebt zelf het antwoord al gegeven met je mogelijkheid 2.

En wanneer je dus de cutoff van je patch in realtime wil tweaken en deze op je synth op de verkeerde waarde staat gebruik je dus die soft take-over functie zodat je cutoff waarde zich pas aanpast nadat die de "echte" waarde van je patch gepasseerd is.
 
Laatst gewijzigd:
Maar nadat ik alles nog eens gelezen heb is het volgens mij gewoon je hardware die te kort schiet en die geen cc info kan ontvangen. Daar zou ik bij je volgende aankoop dus extra op letten. Synthezisers van vandaag, ook analoge hebben meestal een software editor en deze kan je vaak als VST instrument laden. Dan hoef je ook helemaal geen cc's meer toe te wijzen en reageren de synthknoppen automatisch op de knoppen in je editor (en omgekeerd).
 
Dag mensen, even aan het experimenteren met 'endless encoders'. Leuk!

Wel vroeg ik me af of het mogelijk bij een draaibeweging grotere sprongen in waarden te maken?
Van 0 naar 127 is het wel lang draaien aan een endless encoder, ik dacht dat er misschien ergens een functie bestaat zoals bv. een Elektron Analog Four heeft, waarbij je de endless encoder kan induwen om zo grotere sprongen naar links of rechts te maken?
 
Dag mensen, even aan het experimenteren met 'endless encoders'. Leuk!

Wel vroeg ik me af of het mogelijk bij een draaibeweging grotere sprongen in waarden te maken?
Van 0 naar 127 is het wel lang draaien aan een endless encoder, ik dacht dat er misschien ergens een functie bestaat zoals bv. een Elektron Analog Four heeft, waarbij je de endless encoder kan induwen om zo grotere sprongen naar links of rechts te maken?

Iemand een idee? :?
 
Ik kan niet echt opmaken uit het voorgaande of je al iets hebt gekocht maar is een midi fighter twister niet een oplossing?
Dan heb je keuze hoe je de encoders instelt in een software menu;

 
Das inderdaad top! Ook de functie 'reset encoder value' lijkt me super tijdens het tweaken!

Bedankt! :D
 
Back
Top