aanpak midi data toestel bij zowel opname als optreden

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
591
Dag beste mensen :yamaha:

Een vraag aan jullie allen, want ik zit met de handen in het haar!:beard:

Hoe kan men eerst op een toestel met de eigen bedieningsknoppen een klank/patch/pattern maken om daarna tijdens een optreden dit uit het toestel zelf te laten klinken, en eventueel dit combineren met realtime tweaken met de bedieningsknoppen van hetzelfde toestel? :?


Mogelijkheden

1) in DAW midi cc programmeren en uitsturen naar toestel
=> werkt 'onnatuurlijk': liever met de oorspronkelijke bedieningsknoppen een klank/patch/pattern maken


2) op toestel met de bedieningsknoppen klank/patch/pattern maken en deze later triggeren met een program change message


3) met bedieningsknoppen van het toestel de parameters-waarden ('midi cc') tweaken en in de DAW deze 'midi cc opnemen om dit dan tijdens een optreden terug naar het toestel te sturen
=>bijkomende vragen:
A) is dit bij de meeste synth's/drumpc's mogelijk, een normale gang van zaken?
B) als tijdens een optreden een toestel van een DAW midi cc ontvangt voor een bepaalde parameter, wordt deze data dan overschreden als je in realtime dezelfde parameter tweakt? Ofwel, kan men in realtime tweaken als de parameter in kwestie midi cc ontvangt van de DAW?



4) andere?



Hartelijk bedankt!! *D :doei:
 
Zodra je een nieuwe patch kiest staan al je fysieke knoppen op je synth sowieso al "fout" .. dit voorkom je niet. Met of zondr DAW.. dit "probleem" is universeel
(misschien werkt het wel met moderne digi synth of controller met endless rotaries (BCR/BCF2000 met motorized faders) Daar maakt de stand van de knoppen niet uit.

Zelfde issue als je via een DAW een knop laat draaien. De knop op je synth draait niet fysiek mee, dus zodra je die dan wel aanraakt springt die meteen naar een fixed value (laatste stand).
bv. Je filter cutoff staat fysiek op 0. maar je DAW zet die op 127... Zodra je de knop dan fysiek aanraakt staat die eerst weer even op 0 of 1, totdat je hem fysiek ook op 127 hebt gedraaid zegmaar... (Afhankelijk van hoe je de CC changes uitstuurt, blijft je DAW of jij dan wel de boel steeds overrulen... werkt niet fijn en is onhandig)
Dergelijke automations zou ik echter wel (zeker live) grotendeels via een DAW laten uitsturen. Je kan anders toch nooit meer dan 2 knoppen bedienen (of 1) als je ook nog een hand wilt overhouden om te spelen lijkt me?
 
Kijk eens of faderfox of de bcr2000 wat voor je kan betekenen. Encoders. En zoek dan op soft takeover bijvoorbeeld in zoverre dat bestaat als je knoppen draait ipv encoders of midi controllers.
 
Bedankt voor de reacties! 8)

Iemand een idee omtrent vraag 3A? Of de meeste toestellen dit kunnen, of het eerder een uitzondering op de regel is? :?
Indien uitzondering: iemand een idee welke drumpc's/synths al hun parameters/bedieningsknoppen als midi cc zowel kunnen verzenden als ontvangen?
:luv:

Thaaaanks!!! :D
 
Laatst gewijzigd:
Kijk eens of faderfox of de bcr2000 wat voor je kan betekenen. Encoders. En zoek dan op soft takeover bijvoorbeeld in zoverre dat bestaat als je knoppen draait ipv encoders of midi controllers.


Faderfox PC12 heeft dit: "Data feedback for all controls prevents value jumps" + "Switchable Snap function for all pots to avoid value jumps"


Zou dit zijn wat je bedoelde? *D
 
in het algemeen: kan je met een externe midi controller en Ableton de waarde van een bedieningsknop van bv. de mfb tanzbar veranderen, vergelijkbaar met effectief aan de fysieke knop draaien van de tanzbar, dus een vaste stand en deze soms wijzigen/tweaken maar dus geen envelope/automation?
 
Zodra je een nieuwe patch kiest staan al je fysieke knoppen op je synth sowieso al "fout" .. dit voorkom je niet. Met of zondr DAW.. dit "probleem" is universeel
(misschien werkt het wel met moderne digi synth of controller met endless rotaries (BCR/BCF2000 met motorized faders) Daar maakt de stand van de knoppen niet uit.

Zelfde issue als je via een DAW een knop laat draaien. De knop op je synth draait niet fysiek mee, dus zodra je die dan wel aanraakt springt die meteen naar een fixed value (laatste stand).
bv. Je filter cutoff staat fysiek op 0. maar je DAW zet die op 127... Zodra je de knop dan fysiek aanraakt staat die eerst weer even op 0 of 1, totdat je hem fysiek ook op 127 hebt gedraaid zegmaar... (Afhankelijk van hoe je de CC changes uitstuurt, blijft je DAW of jij dan wel de boel steeds overrulen... werkt niet fijn en is onhandig)
Dergelijke automations zou ik echter wel (zeker live) grotendeels via een DAW laten uitsturen. Je kan anders toch nooit meer dan 2 knoppen bedienen (of 1) als je ook nog een hand wilt overhouden om te spelen lijkt me?

Bedankt voor deze zeer nuttige info! :halleluja
2 vraagjes
- 'Endless rotaries', 'soft takeover', dit zijn de functies van een midi-controller waarbij parameters tussen een DAW en een fysiek toestel kunnen gewijzigd worden zonder sprongen?
- hoe kan je in Ableton instellen of de midi cc's overrulen of net niet?

8)
 
Faderfox PC12 heeft dit: "Data feedback for all controls prevents value jumps" + "Switchable Snap function for all pots to avoid value jumps"


Zou dit zijn wat je bedoelde? *D
Met soft takeover bedoelde ik een software instelling. Native instruments gebruikt die term denk ik. Ik vermoed dat faderfox bedoelt dat de knoppen niet ghosten. Dus dat waardes niet zomaar verspringen. Is niet t zelfde.
 
Dankjewel. Het ene is via software het andere via hardware, maar zijn beide functies niet hetzelfde: dat je geen sprongen in waarden maakt?
 
Wat betreft 3a, dit is heel makkelijk te bereiken met een mpc1000! In de studio neem je parameters op vanaf de midi output van je synth in de mpc, die dit vervolgens weer uitstuurt. Wat betreft zelf tweaken: ik maak patches in de synth die ik gebruik voor dat nummer, die word geselecteerd met een program change. De parameter die ik dan wil tweaken, doe ik gewoon handmatig vanaf het startpunt van de patch.
 
Wat betreft 3a, dit is heel makkelijk te bereiken met een mpc1000! In de studio neem je parameters op vanaf de midi output van je synth in de mpc, die dit vervolgens weer uitstuurt. Wat betreft zelf tweaken: ik maak patches in de synth die ik gebruik voor dat nummer, die word geselecteerd met een program change. De parameter die ik dan wil tweaken, doe ik gewoon handmatig vanaf het startpunt van de patch.

Als je dan op basis van een startpunt van een patch de fysieke bedieningsknop van een parameter van een synth tweakt,
en daarna via program change een 2e patch laadt met een ander startpunt en met dezelfde fysieke bedieningsknop van dezelfde parameter van dezelfde synth tweakt,
springt dit 2e startpunt dan niet direct naar de waarde van de fysieke bedieningsknop zoals die laatst stond na het tweaken van de 1e patch?

Hopelijk ben ik wat duidelijk! :bekdicht:
 
Als je dan op basis van een startpunt van een patch de fysieke bedieningsknop van een parameter van een synth tweakt,
en daarna via program change een 2e patch laadt met een ander startpunt en met dezelfde fysieke bedieningsknop van dezelfde parameter van dezelfde synth tweakt,
springt dit 2e startpunt dan niet direct naar de waarde van de fysieke bedieningsknop zoals die laatst stond na het tweaken van de 1e patch?

Hopelijk ben ik wat duidelijk

Veel synths hebben daarvoor settings zoals relative, smooth of jump. Gebruik zelf vaak relative of smooth, wat inhoudt dat je een wat minder abrupt verschil hoort zodra je een parameter verandert.
 
Wat @stanleyfrom96 zegt idd. Relative of smooth houdt in dat als de knop fysiek bv. op 0 staat maar op 127 via de laatste software tweak, je bij je eerste draaibeweging aan de knop, de waarde bij elke beweging een stukje richting jou gewenste waarde gaat. Niet elke synth heeft dat, en er zijn inderdaad verschillende termen voor.

Andersom kan je in veel daws ook kiezen om de parameter aansturing per step, of juist op een bepaald punt (bv bij een program change) maar 1x te doen, tussendoor kan je dan handmatig tweaken.
bij "per step" wordt bij elke stap een parameter doorgestuurd en kom je er handmatig "niet" makkelijk tussen. Want bij de volgende step krijgt je synth weer een nieuwe instructie..
Je kan zo wel leuke happy accidents krijgen. Ik gebruik op de digitakt veel de functie om parameter locks op te nemen. Die kan je dan live recorden en bv. overdubben, of handmatig blijven tweaken en resetten etc ...
 
Bedankt! :halleluja

Kan dat 'andersom' gedeelte ook bij Ableton denk je? *D

Heeft verder iemand ervaring om de Ableton Push 1 encoders te midi-mappen aan willekeurige midi cc's van een synth? :beard:
Heb even gezocht en dit zou op het eerste zicht enkel gaan via een bepaald device van Max4LIve.. Kan dit ook anders?
 
Laatst gewijzigd:
omtrent 'andersom': in Ableton bij Preferences -> Midi kan je een 'Takeover mode' kiezen: 'value scaling' en 'picking up', en bij de uitleg (zie bijlage) staat iets wat op jullie uitleg lijkt... 8)
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2022-05-26 om 14.25.06.png
    Schermafbeelding 2022-05-26 om 14.25.06.png
    41,5 KB · Bekeken: 109
Wat bedoel je daar nu juist mee ?
Volumes automatiseren (over een tijdspanne) ?
Envelope curves maken ?

Duidelijke vragen geven duidelijk antwoorden.

Mijn excuses. Even verduidelijken!

Werken met de mfb tanzbar zorgt ervoor dat als ik met midi cc werk (program change ontvangt hij niet) in combinatie met tweaken aan de fysieke knoppen van de tanzbar zelf, ik met sprongen in waarden zit.

De tanzbar ontvangt midi cc voor de parameter Clave Decay op midi cc nr 17. Kan ik tijdens een optreden, en dus doorheen verschillende nummers, deze midi cc, en eventueel alle andere midi cc's van de tanzbar, aansturen met een externe midi controller en live tweaken zonder sprongen in waarden, met bv. de Faderfox PC12?
Die heeft namelijk als functies 'data feedback' en 'switchable snap' waardoor er geen sprongen in waarden zouden zijn...

Uiteindelijk zou van de tanzbar alle fysieke knoppen omgezet worden in fysieke knoppen van bv. de Faderfox PC12 waardoor ik dus, in theorie, perfect tijdens een optreden bij verschillende nummers uit Ableton midi cc kan verzenden naar alle parameters van de tanzbar én dit kan tweaken zonder sprongen in waarden.
Waarom ik o.a. hierover twijfel is dat als ik in Ableton voor de 'midi map mode' kies ik door de paarse zone's op het eerste zicht alles kan midi-mappen,
behalve de 'control chooser' van de envelope, waarmee een parameter van een fysiek toestel wordt aangestuurd? (zie bijlage)


Algemene vraag over midi-controllers: staat 'endless rotaries encoders' synoniem voor het maken van geen sprongen in waarden?


Bedankt!!
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2022-05-26 om 15.24.40.png
    Schermafbeelding 2022-05-26 om 15.24.40.png
    91,5 KB · Bekeken: 115
Ook zou ik met de 8 encoders van de Push 8 parameters van de tanzbar kunnen aansturen maar blijkbaar is dit niet zo evident:
Push werkt qua midi vooral vlot met Ableton zelf, als men externe drumpc's wil aansturen wordt het een ander verhaal, met o.a. Max4Live.

Ik hoop dat dit bij andere midi-controllers niet het geval is?
 
Ifv van tijdens een optreden improviseren door parameters te tweaken:
Waar of hoe kan men instellen of overrulen van midi cc gebeurt aan fysieke knoppen van synth/drumpc of door uitgestuurde midi cc van ableton?

8) 8) 8)


Bedankt voor alle hulp mensen!! :doei::doei::doei:
 
Ivm het laatste: dit omdat na het tweaken aan de fysieke knoppen van een synth terwijl ableton midi cc uitstuurt naar dezelfde parameter, de ene synth blijft bij de waarde met de fysieke knop van het toestel ingesteld, en de andere synth keert terug naar de waarde die ableton uitstuurt..

Hoe noemt deze functie in het toestel of Ableton die dit regelt?
 
Back
Top