Soma Laboratory -Terra

Van de makers van o.a. de Lyra-8 en de Pulsar 23 nu de Terra. Een stuk boomstronk met een digitale synth erin gebouwd. De interface is gebouwd naar de menselijke hand en bedoeld om intuïtief te werken.

1652780665370.png


De aankondigingstrailer:
De filosofie achter het instrument en meer is hier te vinden: DESCRIPTION / TERRA – SOMA LABORATORY
Een filmpje van Sonic Lab:
 
Ik heb de Lyra-8, daar kan ik uren zoet mee zijn, zonder te weten wat ik nou eigenlijk doe. Daar kan ik dus wel oud mee worden. In die Terra zit wat meer tonaal potentieel, en heel wat knopjes zonder label, dat maakt het al weer wat uitdagender voor deze krasse knar.
 
Volgens Vlad komt er een “massa” product in een eenvoudige behuizing en een handmade versie van een uniek stuk hout voor de liefhebber. De laatste vermoedelijk boven de €1000,- en de andere daaronder. Vergelijking met gitaren werd gemaakt. Stock of handmade. Leuk toch wel eigenlijk.
 
Vind ik echt wel tof en leuk.
Ik kende Soma van de lyra,maar wist er eigenlijk bitter weinig van, dus toch maar eens naar hun ws gegaan.

Mooie filosofieën en waardes daar.

Tof bijvb dat ze hier twee versies van gaan maken.
Als die custom versie niet te ver boven 1000€ gaat hmmm
Kan je als eye catcher het ergens in de woonkamer plaatsen en het is nog een unieke synth

En het ziet er toch naar uit dat iedereen met wat gehoor en voel vr ritme dit kan bespelen
 
Heel leuk, maar toch een beetje jammer dat het een digitale synth is. Bij iets dat geïnspireerd is op de natuur, met hout enzo en het heet ook nog TERRA, dan was iets waarbij geluidjes rechtstreeks worden gemaakt dmv. elektronen in een natuurkundig proces zoals dat gaat in ons universum misschien toepasselijker. De resultaten van de calculator verstopt in de houtstronk door een DAC duwen, qua gevoel past dat minder bij dit concept. Die resultaten krijg je mogelijk ook elders in een multiversum, als dat echt bestaat, maar we willen toch voor zoiets dat uniek is voor ons universum en onze natuur?

Zomaar wat gedachten die bij me opkomen. :D
 
@Disharmonic

Hier mee maak je wel een goed punt.
Analoog zou beter passen bij het concept.
 
Heel leuk, maar toch een beetje jammer dat het een digitale synth is. Bij iets dat geïnspireerd is op de natuur, met hout enzo en het heet ook nog TERRA, dan was iets waarbij geluidjes rechtstreeks worden gemaakt dmv. elektronen in een natuurkundig proces zoals dat gaat in ons universum misschien toepasselijker. De resultaten van de calculator verstopt in de houtstronk door een DAC duwen, qua gevoel past dat minder bij dit concept. Die resultaten krijg je mogelijk ook elders in een multiversum, als dat echt bestaat, maar we willen toch voor zoiets dat uniek is voor ons universum en onze natuur?

Zomaar wat gedachten die bij me opkomen. :D
Ja ik vind de sound ook niet zo... platjes...
Maar hij is wel polyAT niet?
 
Nee links handig gaat ook.
Maar je moet hem dan wel onderste boven bespelen.
 
Het is altijd weer verrassend waarmee Vlad op de proppen komt maar deze en bijv de pipe spreken me minder aan.
De toppers vind ik toch de lyra en de Pulsar.

Wat @Disharmonic zegt ben ik het wel mee eens; als je een stuk van een boom gebruikt dan had iets analoogs daar beter bij gepast met bijv een kleine patchbay ernaast en iets van een delay of zoiets.
 
Nu nog een synth met een bonsai boom erin gebouwd die tijdens het groeiproces gedurende de jaren andere patch verbindingen maakt met het opgeplakte koper tape op de uiteinden van de takken zodat je gedurende de levensduur steeds een andere synth krijgt. Wel water geven en een plexiglas behuizing anders gaat je synth dood. Als je dan een patch wil uitwisselen moet je wel ff de boom uitlenen maar nu niet gelijk beren op de weg gaan zien.
 
Ik ben fan van Soma geworden en heb de afgelopen tijd behoorlijk wat van de range gekocht (Pulsar-23, Lyra-8, Ornament-8, Ether, Cosmos, allemaal geweldige, vernieuwende en creatieve apparaten) maar deze is voor mij toch een beetje te 'out there' denk ik. Het concept en de demo's spreken me wel aan (al ben ik het ermee eens dat analoge synthese beter zou passen bij het geheel, maar misschien wilde Vlad meer verscheidenheid in timbres/klanken?), maar ik zie mezelf toch niet op zo'n ding spelen en/of er dingen uithalen die passen bij wat ik maak of de manier waarop ik werk. Desalniettemin hoop ik dat het een succes is, want dat zal weer voedingsbodem zijn voor meer nieuwe producten. Ik wacht ondertussen geduldig op de Pulsar Utilities (helaas no-show op NAMM nog).
 
Back
Top