Dringend! Ableton exporteert automation niet

Geen idee. Gebruik je een Utility voor die automation, of doe je de automation op het kanaal? In het laatste geval, misschien eens met een Utility proberen.
 
Heb je bij het exporteren de juiste dingen aangevinkt in dat venster? Staat er nog wat op mute? Exporteer je de master met toeters en bellen? Eerste waar ik aan denk. Ben ook geen ableton master maar daar zitten opties
 
Heb je bij het exporteren de juiste dingen aangevinkt in dat venster? Staat er nog wat op mute? Exporteer je de master met toeters en bellen? Eerste waar ik aan denk. Ben ook geen ableton master maar daar zitten opties

Ik ben er net achter gekomen. Het lag aan mij! Ik had een lange noot van een synth midi track volume geautomatiseerd (dacht ik) op het einde van het nummer en nog wat andere tracks. Ik hoorde alleen die alnge synth toon doorklinken. Kwam omdat ik die ene track nog niet geautomatiseerd had en had afgeluisterd nadat de midi noot als gestart was, daar klonk hij niet door en dacht ik dat het al goed was als ik hem afluisterde. Bij de export heeft hij die lange toon dan wel meegepakt en daardoor klonk hij door. Aangezien ik al een paar keer had gelezen dat Ableton de automation niet mee nam bij export dacht ik dat het dat was, maar ligt dus niet aan Ableton.
 
Wat bedoel met een utility voor de automation? Nog nooit zo gedaan.
Utility is een native ableton "plugin". Hij kan niet zo veel, maar o.a. wel volume en panning. Je kunt hem gebruiken voor gain staging, maar ook (en daar gebruik ik 'm altijd voor) automation. Je automate dan de parameters van de utility, en die worden dan relatief aan de waardes van het kanaal (bijvoorbeeld de volume fader en pan).

Besluit je nu (nadat je net alle automation hebt gedaan) dat je hele kanaal 0,5dB harder of zachter moet? Geen probleem, doe je met de fader. Hoef je vervolgens niet alle automation punten in je kanaal 0,5dB aan te passen.

Gebruiken van Utility voor automation zorgt dat je je kanaal beschikbaar houdt voor het echte mixen.
 
Utility is een native ableton "plugin". Hij kan niet zo veel, maar o.a. wel volume en panning. Je kunt hem gebruiken voor gain staging, maar ook (en daar gebruik ik 'm altijd voor) automation. Je automate dan de parameters van de utility, en die worden dan relatief aan de waardes van het kanaal (bijvoorbeeld de volume fader en pan).

Besluit je nu (nadat je net alle automation hebt gedaan) dat je hele kanaal 0,5dB harder of zachter moet? Geen probleem, doe je met de fader. Hoef je vervolgens niet alle automation punten in je kanaal 0,5dB aan te passen.

Gebruiken van Utility voor automation zorgt dat je je kanaal beschikbaar houdt voor het echte mixen.

Ok goede tip! Doe je dit alleen voor panning en volume?

Ik dacht altijd dat je het algehele totaalvolume van een track nog kon aanpassen als er volume automation op die track staat, maar dat gaat dus niet?
 
Ik gebruik ook de utility voor volume automaten, heel handig. Daarnaast ook om kanalen op mono te zetten, of bv onder een bepaalde frequentie (bass mono).
 
Ok goede tip! Doe je dit alleen voor panning en volume?

Ik dacht altijd dat je het algehele totaalvolume van een track nog kon aanpassen als er volume automation op die track staat, maar dat gaat dus niet?
De utility gebruik ik inderdaad om de kanaal instellingen niet te hoeven automaten.

Je kan het volume wel handmatig aanpassen als er automation op een kanaal zit maar kijk maar wat er gebeurt in arrangement view; je automation wordt dan grijs i.p.v. rood (=uitgeschakeld). Als je nu re-apply automation klikt heb je je kanaal aanpassingen weer ongedaan gemaakt en is je automation weer leidend.
 
Ik gebruik ook de utility voor volume automaten, heel handig. Daarnaast ook om kanalen op mono te zetten, of bv onder een bepaalde frequentie (bass mono).
Die bass mono functie ben ik mee gestopt om dat met de utility te doen. Ik vind het makkelijker om dat met een mid/side EQ te doen (Pro-Q3), met een spectrum analyzer (SPAN) er achter. Dan zie je precies of er nog laag op de sides zit en of je je frequentie of slope moet aanpassen van de EQ.

Helemaal op mono zetten is de utility dan weer wel erg makkelijk voor.
 
De utility gebruik ik inderdaad om de kanaal instellingen niet te hoeven automaten.

Je kan het volume wel handmatig aanpassen als er automation op een kanaal zit maar kijk maar wat er gebeurt in arrangement view; je automation wordt dan grijs i.p.v. rood (=uitgeschakeld). Als je nu re-apply automation klikt heb je je kanaal aanpassingen weer ongedaan gemaakt en is je automation weer leidend.

Ja dat met dat grijze had ik al eens ontdekt. Ik wist niet dat het daardoor kwam. Thanks, hier kan ik wat mee!!! Na al die jaren opnemen en mixen leer je toch eens wat nieuws. Ik deed eerst alles met Cubase en de laatste twee jaar met Ableton.
 
Tip van de Utility voor automation wil ik ook wel eens proberen. Tot nu toe deed ik dat volgens mij door de hele geautomate track te selecteren en het geheel omhoog of omlaag te trekken. Was wel altijd lastig omdat je de waarde pas na het loslaten van de muis ziet. Maw ik zat er wel eens naast...
 
Wat je ook zou kunnen proberen is een group track maken en je spoor met de automation daar in zetten, en dan het volume van die track met de group track regelen. Volgens mij moet dit ook werken.

Nu we toch bezig zijn: hoe krijg de automation van een spoor weer weg? Stel je wil alleen de panning automation weg hebben en de andere automation behouden.
 
Wat je ook zou kunnen proberen is een group track maken en je spoor met de automation daar in zetten, en dan het volume van die track met de group track regelen. Volgens mij moet dit ook werken.

Nu we toch bezig zijn: hoe krijg de automation van een spoor weer weg? Stel je wil alleen de panning automation weg hebben en de andere automation behouden.

Even ervan uitgaande dat je dus meerdere dingen ge-automate hebt op 1 spoor (dat begijp ik uit je vraag) Als je op het plusje drukt in de automation lane kan je alle dingen die je hebt ge-automate zichtbaar maken.
Wil je enkel 1 onderdeel deleten dan selecteer je die en drukt op delete.
 
Even ervan uitgaande dat je dus meerdere dingen ge-automate hebt op 1 spoor (dat begijp ik uit je vraag) Als je op het plusje drukt in de automation lane kan je alle dingen die je hebt ge-automate zichtbaar maken.
Wil je enkel 1 onderdeel deleten dan selecteer je die en drukt op delete.
Dat is een manier die ik ook vaak gebruik. Alternatief is om met de rechtermuisknop te klikken op de parameter knop zelf (zit dan vaak zo'n bolletje bij) en dan zie je als het goed is ook een optie "clear automation" staan in het menu.
 
Idd beste tip, nooit automation op dd faders gebruiken maar op de utility, je kan je mix anders goed verknallen.
Ipv nog een code toe te voegen in mijn channel chain tweak ik simpelweg de output van de eq plugin.

Ik pre-mix wel alles voor ik automatie toepas,de gemiddelde max levels staan al vast dan,indien er toch een kleine tweak nodig is gebeurt dat met de eq output.

Zo heb je minder onnodige code processing in je chain..

Trouwens moet je een track mixen zo snel mogelijk in begin,niet na het arrangement gedaan te hebben nadat je de track al 100x gehoord hebt.
 
Trouwens moet je een track mixen zo snel mogelijk in begin,niet na het arrangement gedaan te hebben nadat je de track al 100x gehoord hebt.
Niks moet. Er zijn 100 wegen naar Rome.

Ipv nog een code toe te voegen in mijn channel chain tweak ik simpelweg de output van de eq plugin.
Dat is zeker een optie. Maar niet op ieder kanaal hoeft een eq te zitten en niet iedere EQ plugin heeft een output level knop. Dus dan is de utility handig.
 
Ipv nog een code toe te voegen in mijn channel chain tweak ik simpelweg de output van de eq plugin.
Dit kan ook, als je je faders maar overhoudt om alsnog af te kunnen mixen. Het is ook een soort van gewenning, ik hou zelf het meeste overzicht om een utility (in bitwig heet het Tool) te gebruiken voor de volume automation, maar je kan bijvoorbeeld ook gewoon de volume van de synth automaten of andere volumeknoppen in de fx chain.
 
maar je kan bijvoorbeeld ook gewoon de volume van de synth automaten of andere volumeknoppen in de fx chain.
Hierbij moet je wel oppassen dat er geen devices in de chain zitten die non-lineair reageren op input volume, anders zijn de resultaten onvoorspelbaar. Dat is ook een pluspunt van een Utility (of Tool); die kun je specifiek aan het einde van de chain zetten zodat de rest van je gain staging hetzelfde blijft en je toch de fader overhoudt voor de mix.
 
Back
Top