Cre8audio en Pittsburgh Modular presenteren East Beast

Wederom een samenwerking tussen Cre8Audio en Pittsburgh Modular. Ten dele vergelijkbaar met de Lifeforms SV-1 presenteren zij nu de East Beast. Deze semi modulaire synthesizer is niet echt een beest, maar schijnt juist vrij subtiel te klinken. Dat wil zeker niet zeggen dat deze synth niet goed klinkt. Aan boord een sequencer met een aantal bijzondere functies, kijk vooral het filmpje die je vind met de link naar de productpagina, typische Pittsburgh Modular geluiden en humor!
1652470932164.png

Bron:
  • East coast style subtractive monophonic synthesizer
  • Controllable via MIDI, CV, and integrated button keyboard
  • Fully patchable - use East Beast’s components as separate modules with external devices or reroute its internal patching. It’s like having 9 individual modules (Oscillator, filter, envelope, VCA, LFO, multi-mod tool, sequencer, MIDI to CV converter, and button keyboard).
  • 32 step sequencer with up to 13 presets
  • Generative sequencing mode
  • Clock-synced arpeggiator
  • Step sequencer can be manipulated & transposed via MIDI and the integrated button keyboard
  • Pittsburgh Modular Synthesizer developed 100% analog oscillator
  • Oscillator waveforms - sine, triangle, saw, square, and pitched noise - Waveforms can be combined
  • Oscillator includes pulse-width modulation (PWM) and frequency modulation (FM)
  • Variable state, multi-mode PGH “No-Dead-Spots” filter (lowpass, bandpass, highpass, modes can be combined)
  • Analog envelope generator
  • Integrated VCA
  • Dual-range analog LFO with triangle wave output
  • Digital multi-mod tool - modulation control via CV, random generator, and extra LFO and envelope generator
  • Internal clock with tap tempo and can be clocked via an external source.
  • Built-in clock divider
  • Can be used standalone in its included case or removed and used as a eurorack format module
  • Specifications for when used as a eurorack module
    • Width when used as a module = 40hp
    • Depth when used as a module = 25mm
    • 213mA power draw when running +12V rail
    • 151mA power draw when running -12V
  • Input voltage range of oscillator = 0-10V
  • Included in the box - 1x East Beast, 1x East Beast wall-wart power supply, 5x Amazing Nazca Noodles Patch Cables, 2x 3.5mm to 5 pin MIDI Din pigtails, and love (love’s presence likely, but not guaranteed)
 
Laatst gewijzigd:
Voor 249 euro is dit een heel leuke basis voor een (semi)-modulaire setup. Oordelend op basis van de video's die tot op heden beschikbaar zijn, klinkt deze synth ook verbazend goed voor dit prijssegment. Vooral het filtergeluid is erg mooi. De buttons hebben wel zo'n hard klikgeluidje, maar de pots zijn vastgeschroefd aan het chassis (dus geen gewiebel naar verwachting). Qua prijs/kwaliteit hebben ze hier wel een goede zet mee gedaan.

Ik heb nog één mono inputkanaal over op mijn Roland MC-707, voor in de toekomst iets leuks op semi-modulair gebied. De East Beast zou binnenkort wel eens vrienden kunnen worden met de Moog Mother-32, Moog Subharmonicon en de Doepfer Dark Time.
 
prijs is helaas al gesprongen naar 350€ wat ikzelf nu net te duur vind
 
Je kan dit ding blijkbaar zo in Eurorack stoppen, wel hele mooie complete voice/ module. Je schijnt alle onderdelen los te kunnen gebruiken.
Ik ben mezelf nog een beetje aan het overtuigen dat het deze er gaat komen.
 
Daar komen mooie geluiden uit en je kan er best veel mee. Net prijsje ook.
 
Ondertussen toch ook 1 besteld na nog wat reviews gezien te hebben, ben overtuigd. Pittsburgh is zeker geen Aldi merk. Zal het laters waarschijnlijk in de Eurorack steken.
 
Voor 250 Euro krijg je een fiks aantal Euro Rack modules die anders minimaal 100 Euro p/stuk kosten. Een Midi to CV (!), Een 32 staps sequencer/arpeggiator (chromatisch, geen draai knopjes voor de toonhoogte), EG, etc. Enige dat je hoeft te kopen is een lege Euro Rack kast en je kunt verder met een modular hobby!

Ik vond de Cre8audio Nifty Case (of Bundle) al een geweldige deal: zit al 5-pin Midi to CV connectie in. Ik ben nu zeer, zeer in de verleiding om "modulair" te gaan. Ik ben er nl. klaar mee dat ik voor een kleine aanvulling op mijn kleine synth verzameling meteen een gehele nieuwe synth moet kopen. Zo'n synth is groot en duur. Terwijl ik zo langzamerhand maar geïnteresseerd ben in 1 aspect van de meeste synths: een mooier filter o.i.d. Met modulair ben je meestal voor tussen de 100 en 150 Euro klaar met je G.A.S. Dus soms kan modulair geld schelen i.p.v. dat het je een rib uit het lijf kost.

Zou er polyfoon modulair bestaan...? Hmmm.... :eureka:

Ik vraag me alleen af of het low pass filter klinkt als zo'n lekker zwaar 24 dB/octaaf "beest". Kun ik zo gauw niet horen in de video van Sweetwater.
 
De Nifty bundle/case lijkt mij te compact, je zal snel plaats te kort komen als je wat modules inzet. is anders wel tof met de 2 modules in.
 
De Nifty bundle/case lijkt mij te compact, je zal snel plaats te kort komen als je wat modules inzet. is anders wel tof met de 2 modules in.
[off topic] Absoluut. Maar voor 265 Euro incl. 2 modules en Midi to CV (zodat je meteen met een keyboard aan de slag kan) hoor je mij niet zeuren. :)
 
Back
Top