OP-1 Field, verbeterde OP-1

OP-1 Field is een verbeterde versie van OP-1, met 100 nieuwe features. Daaronder zijn juweeltjes zoals 32bit interne opname, 160 minuten opnametijd en nieuwe reverb maar ook twijfelachtige toevoegingen zoals: “nieuwe verpakking”, “klittenband” en ”papieren handleiding”.

337BBCF1-7A42-40A8-B7A2-BFE71C68E510.jpeg


Nieuwprijs: €1.999,-




Bron:
teenage engineering
 
Ben een groot fan van de OP-1, maar dat (zo goed als) alles nu stereo is met de Field geeft echt een hele andere beleving.
Mooi stukje hardware mag ik zeggen.. Voor de liefhebber hierbij mijn eerste paar schetsen om een indruk te geven:

 
Ben een groot fan van de OP-1, maar dat (zo goed als) alles nu stereo is met de Field geeft echt een hele andere beleving.
Mooi stukje hardware mag ik zeggen.. Voor de liefhebber hierbij mijn eerste paar schetsen om een indruk te geven:


Nice.
Ik gok dat de pianoklanken gesampled zijn?
 
Dank! 100% samples. Piano heb ik 'old style' gemultisampled. 24 noten (aantal toesten OP-1) in 20 seconden geperst ;)
Check.
Ik dacht heel even : oh, vandaar die stevige prijs (omdat ze dergelijke klanken ook in die Fields hadden gestopt)

En dat stereo verhaal be-aam ik helemaal.
Ik zou zelf nooit (niet snel) een sampler kopen die mono afspeelt.
Niet dat het 'niet' klinkt, maar stereo klinkt gewoon zoveel lekkerder.
En nu kun je dat vaak ook wel bereiken met FX achteraf (zoals ik met m'n mono synths doe), maar als het om een sample 'afspeel' ding gaat, dan wil ik graag stereo kunnen werken.
Zodat ik het stereo effect al kan opnemen.
 
Ben een groot fan van de OP-1, maar dat (zo goed als) alles nu stereo is met de Field geeft echt een hele andere beleving.
Mooi stukje hardware mag ik zeggen.. Voor de liefhebber hierbij mijn eerste paar schetsen om een indruk te geven:


Mooi! Ik was helemaal vergeten dat het dit filmpje was dat aanstond, dacht ineens 'hey, heb ik een instrumentaal album van Air aanstaan ofzo?' :D
 
@Marc vet, de op1 field klinkt wel goed. al hoewel ik zou mijn op1 wel houden. houd echt van de sound. beetje ouwe mpc achtig.
 
@flyweight De OP-1 heeft van zichzelf inderdaad een lofi sound waar je eigenlijk niet onderuit komt.
De OP-1 Field klinkt in vergelijking hifi, echter kun je met de verschillende tape modes wel weer het lofi benaderen.
 
Ja dat weet ik maar ben zo fan van de OG OP1 sound dat ik die niet weg zou doen als ik een OP1 field zou hebben.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Zijn inmiddels alweer aardig wat updates geweest voor de OP-1 Field sinds dit draadje voor het laatst werd afgestoft, waaronder ook aanslag gevoeligheid wat toch wel weer een unieke vernieuwing is voor deze portable en vooral handig bij stukjes piano spel.



Apart dat deze zo onder de radar blijft hier op SF, maar ik ben er nog steeds erg blij mee.
 
ik erger me rot aan het feit dat er nog steeds geen midi connector op zit en velocity.
Wel tof dat dat er nu wel op zit. Werkt dat een beetje?
Maar goed mooi ding verder. Ik houd het bij de OG op1.
 
ik erger me rot aan het feit dat er nog steeds geen midi connector op zit en velocity.
Wel tof dat dat er nu wel op zit. Werkt dat een beetje?
Maar goed mooi ding verder. Ik houd het bij de OG op1.

De velocity werkt verassend goed vind ik en voor wat betreft een midi connector..
Het 'aansturen van' en/of 'aangestuurd worden door' is nou niet echt waar de OP-1 bekend om staat en zit de kracht meer in het standalone gebruik.. Dan kun je beter een OP-Z nemen.

Overigens werkt midi met de Field via Bluetooth of USB gewoon prima naar mijn ervaring, maar ik gebruik zelf vrijwel geen DIN midi meer.
 
Zijn inmiddels alweer aardig wat updates geweest voor de OP-1 Field sinds dit draadje voor het laatst werd afgestoft, waaronder ook aanslag gevoeligheid wat toch wel weer een unieke vernieuwing is voor deze portable en vooral handig bij stukjes piano spel.



Apart dat deze zo onder de radar blijft hier op SF, maar ik ben er nog steeds erg blij mee.


Heel mooi weer! Tof wat je altijd uit één groovebox haalt :)
 
De OPZ vind ik niets.

Is altijd een gezeik om een midi host kastje +5v voeding + MIDI In + Midi out kabels en een usb kabel.
Het gaat mij niet om aansturing alleen. gebruik de OP1 vaak in combinatie met andere apparatuur.
De hele wereld werkt met midi dus ja.. DIN of Jack allemaal ok. Nu ben ik 4 kabels en een kastje verder. Had makkelijk nog twee jacks in de OP1 gekunt.
Ik had bijna zelf een pcb erin gebouwd maar die werkt helaas niet met de op1.
 
OP-z met oplab of line module heeft al dat gedoe niet.
en ik had opzich een midi TRS out ook wel graag gewild op de OP-1 (field), maar can't have it all

En vet mooi dat Rephazer nederlands is haha!
ik ben tendingtropic op elektronauts ;)
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Jaar verder zie ik, maar ik ben wel benieuwd hoe die bevalt. Het lijkt mij een enorm inspirerend ding, vooral omdat er gewoon een mic op zit. Mijn Octa is toch wat zwaar en log met een powerbank en field recordertje. Dat gebruik ik vrijwel altijd op / rondom mijn bureau. Ik heb toch door de jaren heen geprobeerd wat meer portable te gaan zodat ik me niet perse terug hoef te trekken in mijn werkkamer om muziek te maken. Ben benieuwd naar de ervaring met een op1 field als portable inspiratiemachine!
 
Back
Top