OP-1 Field, verbeterde OP-1

OP-1 Field is een verbeterde versie van OP-1, met 100 nieuwe features. Daaronder zijn juweeltjes zoals 32bit interne opname, 160 minuten opnametijd en nieuwe reverb maar ook twijfelachtige toevoegingen zoals: “nieuwe verpakking”, “klittenband” en ”papieren handleiding”.

337BBCF1-7A42-40A8-B7A2-BFE71C68E510.jpeg


Nieuwprijs: €1.999,-




Bron:
teenage engineering
 
Het verband tussen een OP-1 en sieraden (weet ik wel wat van) ontgaat mij. Dat tussen de TE accessoires en sieraden snap dan weer wel.
 
Ja het kost wat om een product te ontwikkelen.
De hardware kost weinig maar er zit veel tijd (lees geld) in de software.
Nu is dit geen argument voor de OP1 want deze staat al lang in de markt.
De OP1f is geen 'nieuw' product maar een update van een bestaand product.
Ik durf te wedden dat het OS gewoon op de zelfde code als de OG op1 gebasseerd is.
Ik wil wel meer weten over de OP1f. We zullen er snel achterkomen wat er nu werkelijk in zit.
 
ik ga zelfs geen yt video's zien, hier verspil ik geen GAS aan.
 
Het verband tussen een OP-1 en sieraden (weet ik wel wat van) ontgaat mij. Dat tussen de TE accessoires en sieraden snap dan weer wel.
Beide luxe producten. En ik maakte de vergelijking omdat TE een high end positionering heeft met hun prijsstelling en noemde die vriend van mij als voorbeeld van een soortgelijke marktstrategie in reactie op het idee dat sommigen niet snappen dat producten een hoge kostprijs hebben.
(net zoals die vriend van mij liever 100 armbanden verkoopt van € 500,- dan 1000 vergelijkbare armbanden via de Kruidvat voor € 50,-)

Onze pianist doet hetzelfde met badkamermeubels.
In het begin verkocht hij via keukenwinkels tegen 'concurrerende prijzen' , maar hij verdient onder aan de streep meer met minder werk nu hij minder meubels verkoopt tegen een 2x zo hoge prijs, omdat hij een naam heeft in het luxere wereldje met exclusieve elementen als kranen, knoppen, tegels etc. die alleen via hem (in NL) te koop zijn.

Enfin, je snapt me wel, TE focust op de mensen die geld over hebben voor 'meer' luxe dan anderen.
En zolang er veel geld in de markt zit, gaat ze dat waarschijnlijk veel geld opleveren.
 
Mensen begrijpen niet wat het kost om een product te ontwikkelen en op de markt te zetten. En wat zullen ze verkocht hebben? 10-20.000 stuks? Reken maar eens uit wat het jou aan tijd en materialen kost om iets debiel simpels als een schutting in je tuin te zetten.
Het leuke aan een OP-1 is de UI en de verzameling features. Zo leuk om op reis (ja, luxe) even dat lichtgewicht ding uit je tas te trekken en met de ingebouwde ontvanger en mic samen met de tape recorder en synths en drums effe iets in elkaar te flansen zonder extra keyboard, scherm, kabels, adapters. Aan en gaan.
Als je dat niet snapt dan kun je die schutting ook maar beter laten zitten.
Tegelijkertijd snappen mensen ook niet hoe productontwikkeling werkt, the ontwikkelkosten zitten niet rechtstreeks in de kostprijs verwerkt, want dat zou een kip ei situatie opleveren (want je moet eerst ontwikkelen voor je producten kunt verkopen).
De verkoopprijs van zo'n ding is de kostprijs van componenten en alle productie kosten (dus ook logistiek e.d.), met een "gezonde" markup. Van die markup kun je dan alle overhead betalen, ontwikkelkosten, maar ook de huur van gebouwen, etc etc. Dus ook de "winst" op dingen als pocket operators, stelt TE in staat om een andere producten te ontwikkelen. Maar, wat is een "gezonde" markup bovenop de kostprijs? Ik denk dat Teenage Engineering daar de grenzen op zoekt van wat mensen bereid zijn ervoor te betalen. En dat kunnen ze doen door voort te borduren op een product met een "cult" status als de OP-1 of door iets te maken wat appelleert aan mensen die geld uit willen geven voor iets wat er fancy uitziet (dat mixertje).
De hardware van die OP-1 is inderdaad niet het spannende, en waarschijnlijk moeten ze die toch al regelmatig aanpassen als er bepaalde componenten niet meer te koop zijn, of er een optie is om ergens goedkopere componenten te gebruiken. En software moet ook onderhouden worden om bugs te verhelpen of om hem aan te passen als er ergens net een andere USB driver of zo gebruikt gaat worden, dus dan maak je incrementele wijzigingen, bouw je een parallel vesie met nieuwe features, en op een gegeven moment heb je genoeg nieuwigheid verzameld en noem je het een nieuw product (Agile development).
Maar zolang mensen de spullen kopen krijgt TE gelijk, zelf probeer ik wel altijd even een sanity check te doen, is dit het wat mij betreft waard of niet.
 
De OP-1 is al een hele tijd op de markt, we mogen dan verwachten dat ze het nieuwe model ook nog een hele tijd willen verkopen. Zal niet beweren dat het weinig kost, maar de hoge prijs voor deze nieuwe kan ook te maken hebben met de huidige financiele ontwikkelingen. Om de huidige inflatie, en wat nog misschien gaat komen, op te vangen en dat TE netto onder de streep genoeg binnenhaalt, over de hele tijd dat het op de markt is en wat dus nog jaren kan duren. TE kijkt waarschijnlijk uiteindelijk in kronen wat het oplevert, maar een belangrijk deel van de omzet komt uit euro- en dollargebied. Als je denkt dat daar in de toekomst vooral de klappen vallen, dan moet je daar nu al rekening mee houden.
 
Zou het er ook niet mee te maken hebben dat een hoge prijs voor een compact apparaat eerder gezien wordt als prijzig? Wat nu als de case de grootte had van een Roland Fantom workstation? Dan zou er denk ik minder snel feedback komen als 'oeh duurrrr!'.
 
Maar zolang mensen de spullen kopen krijgt TE gelijk, zelf probeer ik wel altijd even een sanity check te doen, is dit het wat mij betreft waard of niet.
Als 'wij' praten met onze portemonnee, dan houdt deze strategie vanzelf op te bestaan.
Maar omdat er veel geld en 'hebzucht' in de markt is, zal dat waarschijnlijk niet gaan gebeuren.
Die sanity check doe ik ook en die valt naar 'nee' in dit geval.
 
zou het er ook niet mee te maken hebben dat een hoge prijs voor een compact apparaat eerder gezien wordt als prijzig? Wat nu als de case de grootte had van een Roland Fantom workstation? Dan zou er denk ik minder snel feedback komen als 'oeh duur!'.
Dat speelt misschien mee.
Al zie ik een muzikant nog niet zo snel met een OP1 Field een band begeleiden :P in Ahoy.
En qua functionaliteit biedt een 'workstation' of 'stage piano / synth' iets heel anders (meer) dan een digitale 4track tape recorder met een 'andere' interface en digitale synth engines / samples.
Tel daarbij op dat een degelijk keybed en andere gebruikte hardware + software functionaliteiten niet uit de lucht komen vallen.
(daar heeft een Nord Stage 3 er gewoon meer van dan de OP1)
Dus ik verwacht (aanname) dat deze workstations etc. een behoorlijk hogere kostprijs hebben (nog even los van overhead).

Maar wat vooral meespeelt (voor mij) is dat vergelijkbare producten (soort van) de helft of minder kosten, terwijl ze vaak meer 'kunnen'.
En dan blijft er weinig over om die prijs te kunnen verdedigen.
'Less costs more'.....

Maar ja, zolang de markt het er voor over heeft, krijgt TE gewoon 'gelijk'.
 
zoals gezegt de psychologie hierachter. Uit ervaring weet ik dat die werkt. Heb er letterlijk honderden hardloop schoenen mee verkocht :-)
 
Als 'wij' praten met onze portemonnee, dan houdt deze strategie vanzelf op te bestaan.
Maar omdat er veel geld en 'hebzucht' in de markt is, zal dat waarschijnlijk niet gaan gebeuren.
Die sanity check doe ik ook en die valt naar 'nee' in dit geval.
Ach, is het erg dat die strategie bestaat? Segmentatie en differentiatie heb je overal. De ene koopt sneakers van 20eu bij de Bristol, de ander Nikes van 300eu. De een draagt een horloge van 4 tientjes, de ander legt er 10.000 voor neer. Terwijl je op die Nikes waarschijnlijk niet veel harder loopt dan op die Bristol schoenen, en het horloge van 4 tientjes waarschijnlijk net zo nauwkeurig is als die van 10k. Het is maar waar je je door aangetrokken voelt. Zoveel mensen, zoveel wensen etc.
 
Anderzijds kun je ook stellen dat het originele product al meer dan 10 jaar oud is. In een product life cycle is het vaak gebruikelijk dat je in eerste instantie duur verkoopt aan de 'early adopters' en op het moment dat je productiecapaciteit en -efficiëntie op orde is en je ontwikkelkosten (deels) zijn terugverdiend de prijs omlaag doet om interessanter te worden voor de trendvolgers en de 'massa'. Dus in plaats van weinig producten verkopen met relatief hoge marge, ga je voor volume. Het is ook een keuze om dat niet te doen en je product exclusief en voor de 'happy few' te houden. Dit geeft het merk weer meer waarde want naast het product koop je ook een stuk gevoel, imago en status. Ik denk dat Teenage Engineering met dit soort producten vooral in die lijn zit.

De vergelijking met een schutting gaat niet echt op, want dat is iets anders dan (massa)productie, je betaalt daar voornamelijk voor de manuren van de timmerlui die speciaal voor jou dat ding neer komen zetten. De onderdelen/materialen zijn zelf grotendeels een 'commodity' die in vele vormen, maten en prijsklassen te krijgen zijn.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de op1 een erg knap gemaakt, gedesigned en geavanceerd product is en dat het logisch is dat het duur is. Maar dat geld wel voor meer producten. Ik denk dat je argument minder steek houd als je het vergelijkt met producten als noem maar iets de mpc one, live, korg minilogie xd, 2000 euro laptop. Dat is ook allemaal geavanceerde tech en engineering. Ik denk dat eerlijkheidshalve je echt een premium betaald voor een meer niche en exclusief product
 
Je hebt natuurlijk gelijk dat de op1 een erg knap gemaakt, gedesigned en geavanceerd product is en dat het logisch is dat het duur is. Maar dat geld wel voor meer producten. Ik denk dat je argument minder steek houd als je het vergelijkt met producten als noem maar iets de mpc one, live, korg minilogie xd, 2000 euro laptop. Dat is ook allemaal geavanceerde tech en engineering. Ik denk dat eerlijkheidshalve je echt een premium betaald voor een meer niche en exclusief product
Klopt, dat probeer ik hier ook te zeggen "Dit geeft het merk weer meer waarde want naast het product koop je ook een stuk gevoel, imago en status. Ik denk dat Teenage Engineering met dit soort producten vooral in die lijn zit."

Het is het verschil tussen First Choice Cola en Coca Cola. Beiden suikerwater in een plastic fles met rood etiket en een rode dop, maar eentje is aanzienlijk duurder en niet omdat het qua 'componenten' nu zoveel geavanceerder in elkaar steekt maar vooral vanwege de merkwaarde/productimago. Het is niet voor niets dat veel bedrijven zoveel investeren in marketing en brand equity. Je koopt niet alleen een dorstlesser, maar ook toegang tot een 'community' waar je je graag mee associeert.
 
Ok, upgrade?? In prijs vooral ja! :D Nee serieus.. er zitten wel wat improvements in nu ik de video heb bekeken maar toch... max 4 tracks.. waarom??? Het is gewoon een soort koppigheid waar ze aan een concept vasthouden oid..

Na ooit mijn OP1 aan een repaircenter te zijn kwijtgeraakt echt geen moment spijt gehad dat ik mijn geld terug kreeg. Was nieuw ineens niet meer beschikbaar door leveringsproblemen met de OLED's oid. Bax had nog wel even voorzien van een B-stock (waar de knopjes uitvielen toen ik em uitpakte.. :okdan:).
Tweedehands liepen de prijzen ineens flink op en toen de OP1 weer uitgeleverd kon worden waren de prijzen hieraan min of meer aan gekoppeld. Dat zegt genoeg over TE. Las dit comment ook onder de video.. so true:D
A few years ago during the OP1 shortage, TE said they felt bad for people spending $2,000 for OP1 on the secondhand and scalper market. I think they only felt bad that extra money wasn’t going to them.

Misschien zit er een kleine meerwaarde in de nieuwe features maar persoonlijk vind ik de OP1 meer een soort gadget en misschien heb ik pech gehad met de mijne. Een OP-Z vind ik veel bruikbaarder iig. Goed afgekeken van Elektron A4 en de Yamaha RS7000 maar als je de ervaringen van gebruikers hoort die er intensief mee werken en er al meerdere met kuren hebben moeten afschrijven is dat ook niet zo hoopgevend.

Een merk als Synthstrom met de Deluge doet mij iig veel meer.. en die updates!! En met wat ik allemaal nog meer heb mogen proberen aan grooveboxen na de OP1 (Roland MC707, MV1, Akai Force, MPC ONE, Korg Electribes, Elektron, etc..) zie ik totaal de meerwaarde van een OP1 niet. Jezelf uit markt prijzen actually maar er zal vast een markt voor zijn. Hij is lekker compact maar om echt serieus iets mee te doen wat mij betreft veel te beperkt. Met die ik had heb ik in al die maanden nooit iets van chemie mee gehad.. paar koortjes opgenomen misschien maar door de deceptie van de beperkte werkwijze bleef ie links liggen.. Met alle spullen die ik daarma heb gekocht had ik meestal binnen 3 dagen wel 'n klik en iig iets van audio.. Maar ieder z'n ding natuurlijk :)
 
Ach, is het erg dat die strategie bestaat? Segmentatie en differentiatie heb je overal. De ene koopt sneakers van 20eu bij de Bristol, de ander Nikes van 300eu. De een draagt een horloge van 4 tientjes, de ander legt er 10.000 voor neer. Terwijl je op die Nikes waarschijnlijk niet veel harder loopt dan op die Bristol schoenen, en het horloge van 4 tientjes waarschijnlijk net zo nauwkeurig is als die van 10k. Het is maar waar je je door aangetrokken voelt. Zoveel mensen, zoveel wensen etc.
Of het erg is, is voer voor een gesprek een andere plek :D .
Ik mag graag over deze dingen denken en praten (soms teveel hier), maar toch maar beter onder het genot van een versnapering ergens in een bruin kroegje of zonnig terrasje oid. dan op een synthforum.
 
Ach, is het erg dat die strategie bestaat? Segmentatie en differentiatie heb je overal. De ene koopt sneakers van 20eu bij de Bristol, de ander Nikes van 300eu. De een draagt een horloge van 4 tientjes, de ander legt er 10.000 voor neer. Terwijl je op die Nikes waarschijnlijk niet veel harder loopt dan op die Bristol schoenen, en het horloge van 4 tientjes waarschijnlijk net zo nauwkeurig is als die van 10k. Het is maar waar je je door aangetrokken voelt. Zoveel mensen, zoveel wensen etc.
Mee eens, eigenlijk kwam ik daar recent in mijn eigen hoofd wel een grens tegen, als je die schepen van de russische oligarchen ziet waar beslag op is gelegd, dan denk ik wel "dat kan niet kloppen" en "dat mag ook wel tien standjes minder", wildly off topic, waarvoor excuus.

Maar goed OP-1, gaaf, maar wat mij betreft te veel geld. Zelfs al is het wel een cool ding.

Overigens niet eens met het commentaar in het youtube filmpje dat het respect van Roland ten opzichte van de klanten is. Roland heeft gewoon interne processen voor pricing van producten gerelateerd aan marktsegment en te verwachten volumes, als ze inschatten dan een bepaalde andere module zoals die Jupiter kloon, minder volume gaat doen, of ze hebben er een hoop nieuwe productietooling voor nodig die afgeschreven moet worden, dan wordt dat product dus duurder.
Dat statement op die website (break beats not the bank) wordt geschreven door een marketeer, achteraf. En ten aanzien van het statement dat producten beschikbaar moeten zijn voor jan en alleman, die 2.5k is nog altijd voor een hoop mensen toegankelijk, het is geen polysynth van meer dan 10k Euro. Het is een hoop geld, zeker, maar mensen geven nog altijd een enorme bak geld uit aan hun hobbies.
 
Laatst gewijzigd:
Te gekke OP-1 upgrade! Inderdaad wel prijzig, maar wat niet tegenwoordig?
Ik heb ook aardig wat grooveboxen mogen ervaren en de OP-1 blijft daarin voor mij de meest unieke.
Die OP-1 field gaat hier zeker een keer komen, maar voor dat bedrag en mijn OP-Z ervaringen wel met minstens 3 jaar garantie ;)
 
Back
Top