OP-1 Field, verbeterde OP-1

OP-1 Field is een verbeterde versie van OP-1, met 100 nieuwe features. Daaronder zijn juweeltjes zoals 32bit interne opname, 160 minuten opnametijd en nieuwe reverb maar ook twijfelachtige toevoegingen zoals: “nieuwe verpakking”, “klittenband” en ”papieren handleiding”.

337BBCF1-7A42-40A8-B7A2-BFE71C68E510.jpeg


Nieuwprijs: €1.999,-




Bron:
teenage engineering
 
ik ben erg fan van de op1 maar de grootste gebreken zijn hier niet opgelost.
geen din midi io of jacks, geen velocity sensitivity. nog steeds 4 tracks
Maar dan weer wel een soort gelimiteerde versie van projects.
verder wel heel gedurft die prijs voor een geupdate product.
De comments onder de intro video zijn voornamelijk negatief over de prijs.
nou ja de op1f.ck met mixer kosten samen maar 3200 euro of zoiets.
Het lijkt nog steeds een shark fin cpu te zijn met de lofi engine zoals in de op1.
Dan is er tegenwoordig best wat aan portable apparaten dus dit lijkt me wel een niche product.
Te Apple onder de synths... ik kijk door de prijs gelijk weg.
 
Stereo tracks is best prettig. Had de master fx liever gezien als sends ipv insert op de master maar stereo tracks lost wel een hoop op qua waarom ik mn op1 ooit verkocht.

Prijs is als verwacht, net als dat zo'n beetje 95% van alle reacties over de prijs gaat en weinig over de OP1 "field" zelf.
 
Blijft een mooi product maar schrok me ook rot van de prijs, echt absurd. Veel meer dan het origineel ook volgens mij? Ik hoorde meerdere youtubers beweren dat de op1 de best verkochte synth ter wereld is. Kan t me niet voorstellen eigenlijk !?
 
Op marktplaats staan er inmiddels al een hoop oude op-1s te koop. Deze nieuwe versie zal heus wel verkopen.
 
Ik denk ook dat de doelgroep de mensen zijn die 2000 euro uitgeven aan een telefoon (samsung galaxy fold of iphone pro max ultra plus turbo) of dikke ipad pro. Ik kan niets met de prijs voor wat het levert maar ik denk dat ze dit en die mixer wel heel slim plaatsen. En je zal ze niet hebben weggooien man3 jaar.

Je koopt er ook een Juno X voor, maar dat is volgens sommigen een VST in een duur doosje.

Maw: je betaald voor dat wat je waard vind.
 
Op marktplaats staan er inmiddels al een hoop oude op-1s te koop. Deze nieuwe versie zal heus wel verkopen.
Niet echt, vandaag is er 1 op gezet. En er stond er 1 sinds 2 mei.

ik vind het echt k*t dat ze er weer geen normale midi op zetten.
Is gewoon irritant zo een extra usb host kastje, 3 kabels en stroom de 4e kabel.
Verder maar ff kijken wat de OP1f te bieden heeft. Tot nu toe weining wat mij motiveert.

Soort van Projecten is wel weer mooi.
Stereo tracks ook wel maar nog steeds maar 4.
Dat dunner lijkt meer op de gewone OP1 maar dan is het frame verlaagt.
Zo is de boel minder beschermd.

Aangezien dit gewoon een doorontwikkeling van de op1 is verwacht ik geen updates meer voor de OG op1.
 
Ik vind het origineel al vorstelijk geprijsd (thans rond de €1.200), maar er kan duidelijk nog een schepje bovenop :D niet mijn ding, maar het origineel heeft een grote schare fanatieke en trouwe liefhebbers dus ze zullen toch wel iets goed doen.
 
Was die op1 niet ooit ergens rond de 800 euro bij release, met een beetje inflatie over tijd en de huidige forse inflatie is de prijs toch niet heel raar ?
En het apparaat heeft een hele berg mensen die nooit meer zonder willen. Juist vanwege de eigenaardigheden. Ik hou wel van dit soort dingen. Het nodigt uit tot een andere benadering van muziek maken juist doordat het anders is dan anders. Uiteindelijk zou je eenzelfde workflow en resultaat kunnen bedenken met andere tools maar niet iedereen kan dit. Door de beschikbaarheid van dit soort dingen wordt creativiteit gestimuleerd.
 
origineel bashte ik de op1 als een dure toy.
nu behoor ik tot die groep. mijn op1 gaat nooit meer weg.
De synths, samplers zijn heel erg goed. Het heeft zijn eigen lofi klank, goed op drums, synths. En een tof scatch pad voor ideeen.
Heb er met moeite 900 euro voor neergelegt. 2k wellicht voor een bitribrale op2 met 6 stereo tracks, touch sensitive keys, midi io, projecten, multisamples.
TE durft deze prijs te vragen toen ze tijdens de grote op1 schaarste de ebay prijzen zagen. :)

Het blijft wel een feit dat een hoge prijs psychologisch werkt. het werkt op het 'dit kun je niet krijgen' gevoel. wat er uiteindelijk voor zorgt dat iemand het juist koopt.
Voor 2k kun je een buget studio maken met daw, monitoren, keyboard.
 
Ten opzichte van die 1300 euro voor dat mixer dingetje is dit een koopje! :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Was die op1 niet ooit ergens rond de 800 euro bij release, met een beetje inflatie over tijd en de huidige forse inflatie is de prijs toch niet heel raar ?
Doorgaans wordt elektronica juist goedkoper (of geupdate/krachtiger qua componenten) over tijd. Maar goed, zo'n OP-1 is ook wel een heel specifiek en niche ding natuurlijk.
 
Mensen begrijpen niet wat het kost om een product te ontwikkelen en op de markt te zetten. En wat zullen ze verkocht hebben? 10-20.000 stuks? Reken maar eens uit wat het jou aan tijd en materialen kost om iets debiel simpels als een schutting in je tuin te zetten.
Het leuke aan een OP-1 is de UI en de verzameling features. Zo leuk om op reis (ja, luxe) even dat lichtgewicht ding uit je tas te trekken en met de ingebouwde ontvanger en mic samen met de tape recorder en synths en drums effe iets in elkaar te flansen zonder extra keyboard, scherm, kabels, adapters. Aan en gaan.
Als je dat niet snapt dan kun je die schutting ook maar beter laten zitten.
 
Tja, ik vond de syntakt al niet echt goedkoop.
Maar deze is nog (ruim) 2x zo duur.
Ik ben heel erg Zweden fan, maar dit stukje Zweden laat ik links liggen.
Maar ze zullen er ongetwijfeld goed over na hebben gedacht.
Wel jammer, want het lijkt me een leuk bakje 'voor erbij'.
Maar dat is gewoon niet te verantwoorden voor mij.
 
Mensen begrijpen niet wat het kost om een product te ontwikkelen en op de markt te zetten. En wat zullen ze verkocht hebben? 10-20.000 stuks? Reken maar eens uit wat het jou aan tijd en materialen kost om iets debiel simpels als een schutting in je tuin te zetten.
Het leuke aan een OP-1 is de UI en de verzameling features. Zo leuk om op reis (ja, luxe) even dat lichtgewicht ding uit je tas te trekken en met de ingebouwde ontvanger en mic samen met de tape recorder en synths en drums effe iets in elkaar te flansen zonder extra keyboard, scherm, kabels, adapters. Aan en gaan.
Als je dat niet snapt dan kun je die schutting ook maar beter laten zitten.
Anderzijds kun je ook stellen dat het originele product al meer dan 10 jaar oud is. In een product life cycle is het vaak gebruikelijk dat je in eerste instantie duur verkoopt aan de 'early adopters' en op het moment dat je productiecapaciteit en -efficiëntie op orde is en je ontwikkelkosten (deels) zijn terugverdiend de prijs omlaag doet om interessanter te worden voor de trendvolgers en de 'massa'. Dus in plaats van weinig producten verkopen met relatief hoge marge, ga je voor volume. Het is ook een keuze om dat niet te doen en je product exclusief en voor de 'happy few' te houden. Dit geeft het merk weer meer waarde want naast het product koop je ook een stuk gevoel, imago en status. Ik denk dat Teenage Engineering met dit soort producten vooral in die lijn zit.

De vergelijking met een schutting gaat niet echt op, want dat is iets anders dan (massa)productie, je betaalt daar voornamelijk voor de manuren van de timmerlui die speciaal voor jou dat ding neer komen zetten. De onderdelen/materialen zijn zelf grotendeels een 'commodity' die in vele vormen, maten en prijsklassen te krijgen zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Mensen begrijpen niet wat het kost om een product te ontwikkelen en op de markt te zetten. En wat zullen ze verkocht hebben? 10-20.000 stuks? Reken maar eens uit wat het jou aan tijd en materialen kost om iets debiel simpels als een schutting in je tuin te zetten.
Het leuke aan een OP-1 is de UI en de verzameling features. Zo leuk om op reis (ja, luxe) even dat lichtgewicht ding uit je tas te trekken en met de ingebouwde ontvanger en mic samen met de tape recorder en synths en drums effe iets in elkaar te flansen zonder extra keyboard, scherm, kabels, adapters. Aan en gaan.
Als je dat niet snapt dan kun je die schutting ook maar beter laten zitten.
Ik weet niet of mensen dat niet snappen, of het gewoon niet 'waard vinden'. (dat laatste is mijn standpunt in ieder geval)
TE staat voor mij synoniem aan dure producten die hoog in de markt worden weggezet voor een beperkte doelgroep zonder een bijbehorende toegevoegde waarde die daar bij past.
Echt luxe inderdaad. Want je gaat er geen Euro meer door verdienen, m.u.v. een aantal influencers die hun (gekregen) TE producten kunnen inzetten om meer volgers te vermaken.

Een beetje zoals een dure merkjas die niet per sé 'beter' is, maar alleen een merkje heeft om een prijs te verantwoorden.
Dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten, maar het is een keuze van TE om die niche te bedienen ipv de massa met een bepaalde prijsstelling.
Als ze het product goedkoper zouden maken, konden ze de ontwikkelkosten over een grotere afzet verdelen en zou de kostprijs ook wat lager zijn per product.

Eén van mijn vrienden is met z'n vrouw 3 jaar geleden met een soortgelijke strategie een sieradenmerk begonnen en lacht zich drie keer in de rondte.
Via bekende wereldburgers zorgen ze dat hun producten gepushed worden op socials en ze kunnen voor het zelfde stukje goud twee tot drie keer zoveel vragen.
Hij hoeft het nu iig niet meer voor het geld te doen, maar voor z'n passie voor met maken van mooie dingen en reist ondertussen de halve wereld over.

Geen onmin hoor, als het je lukt om mensen te vangen in het idee dat ze iets bijzonders kopen, dan ben je spekkoper.
 
Back
Top