Roland nieuwe AIRA Compact mini-synths

T-8 BEAT MACHINE | J-6 CHORD SYNTH | E-4 VOICE TWEAKER

AIRA Compact plaatst de legendarische creatieve magie van Roland in de palm van je hand. Jam, perform, en ontwikkel overal ideeën met genre-definiërende sounds. Koppel AIRA Compact-instrumenten aan elkaar om je klankenpalet uit te breiden of verbind ze met MIDI-apparatuur, computers en muziekapps van je bestaande installatie. AIRA Compact is leuk, betaalbaar en eenvoudig te leren. Deze reeks brengt stevige muzikale power naar muziekmakers die veel onderweg zijn.

 
Laatst gewijzigd:
FF offtopic maar ik hoorde laatst dat je bij Tesla auto's bepaalde opties ingebouwd hebt maar die het enkel doen als je er voor betaald. Dus, je ziet bijvoorbeeld de airco zitten, is fysiek aanwezig maar deze doet het niet. Of bijvoorbeeld je accu pack is in size L fysiek aanwezig in je auto, maar je krijgt enkel de M capaciteit performance omdat je daar nu eenmaal voor betaald hebt. Compleet debiel..
 
Goh, een interne batterij vervangen bij een synth is nu niks nieuws, hé. En ik ben net tevreden dat je niet moet rondzeulen met batterijen. Als de batterij het begeeft laat ik het gewoon wel effe servicen bij Roland :okdan:
 
Goh, een interne batterij vervangen bij een synth is nu niks nieuws, hé. En ik ben net tevreden dat je niet moet rondzeulen met batterijen. Als de batterij het begeeft laat ik het gewoon wel effe servicen bij Roland :okdan:

Dat doe jij misschien, alhoewel, een paar jaar verder ben je wat uitgekeken op het ding en ga je niet ook nog eens shipping kosten betalen. En dan verdwijnt zo’n speeltje in de kast.
Vanuit duurzaamheid is het dus niet echt goed.

Los daarvan vind ik de prijs net even te hoog voor een echte impuls aankoop. De funfactor zie ik overigens wel!
 
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar je mist een beetje het opzet van deze fun bakkies (lees even de review hierboven)... Oplaadbare interne batterij en hands on zodat je ze heel gemakkelijk kan meenemen op de trein, de sofa, het kleinste kamertje,... Volledig de 195 euro waard zonder een tablet of laptop te moeten aanschaffen. Me happy :D:okdan::luv:
Tis maar wat je fijn vindt dan he. Ik vind mini uitvoering en mini tinimini controls alles behalve hands-on.
 
FF offtopic maar ik hoorde laatst dat je bij Tesla auto's bepaalde opties ingebouwd hebt maar die het enkel doen als je er voor betaald. Dus, je ziet bijvoorbeeld de airco zitten, is fysiek aanwezig maar deze doet het niet. Of bijvoorbeeld je accu pack is in size L fysiek aanwezig in je auto, maar je krijgt enkel de M capaciteit performance omdat je daar nu eenmaal voor betaald hebt. Compleet debiel..

Had Akai ook al met de MPC 1000 vs MPC 2500 en recentelijker ook met de One vs die andere twee. Gelukkig is dat laatste met een update gelijk getrokken. En wat betreft die 1000 en 2500, lang leve JJOS.
 
Had Akai ook al met de MPC 1000 vs MPC 2500 en recentelijker ook met de One vs die andere twee. Gelukkig is dat laatste met een update gelijk getrokken. En wat betreft die 1000 en 2500, lang leve JJOS.

Ah, ik blijf daar dat vinden... Stel in een MPC1000 zit dezelfde 128mb simm als in de de 2500.. maar je kan daar maar 16mb van gebruiken. Of er zit een fx card fysiek ingebouwd, maar die werkt niet omdat je 400,- moet bijbetalen. En het mooie is dan, dat die optie weer wordt uitgeschakeld als jij je MPC doorverkoopt.... Ik vind dat echt het naaien van de consument....
 
*Ah, ik blijf dat raar vinden...
 
FF offtopic maar ik hoorde laatst dat je bij Tesla auto's bepaalde opties ingebouwd hebt maar die het enkel doen als je er voor betaald. Dus, je ziet bijvoorbeeld de airco zitten, is fysiek aanwezig maar deze doet het niet. Of bijvoorbeeld je accu pack is in size L fysiek aanwezig in je auto, maar je krijgt enkel de M capaciteit performance omdat je daar nu eenmaal voor betaald hebt. Compleet debiel..

Volledig mee eens dat dit vreemd /schandalig / apart aanvoelt, maar naast mogelijk gewiekste centenklopperij kan / zal het deels ook efficienter zijn.

Zo schiet die sample-optie van de Waldorf Blofeld te binnen, waarschijnlijk op deze manier efficienter te maken doordat er maar 1 klont hardware gemaakt hoeft te worden...
en dan uiteraard hopen dat het prijsvoordeel in elk geval deels bij de klant terecht is gekomen.

Meteen doorspringen naar de onderdelen zelf: voor chips is het heel gebruikelijk dat de 'die' (engels) (=het stukje silicium, de chip zelf dus) in diverse behuizingsvarianten beschikbaar komt (bijv dezelfde behuizing, maar met een wat andere set aansluitingen. Dit dus via andere bedrading tussen de chip & de pinnen/pootjes/aansluitingen aan de buitenkant. Zo worden er verschillende 'smaken' beschikbaar gemaakt, en dat vaak dus tegen verschillende prijzen, terwijl de materiaalkosten identiek zijn.... maar dus gedeeld kunnen worden (grotendeels of volledig identieke maskers voor chipfabricage)... schaalvoordeel... en dan wederom hopen dat het prijsvoordeel in elk geval deels bij de klant terecht is gekomen.

Of het gebeurt softwarematig.

Dit kan uiteraard ook weer voorkomen bij complete apparaten - en soms ook nog 'in het veld' te configureren: de Artura MiniBrute & MiniBrute SE schieten te binnen (via Sysex te configureren: arp of sequencer)
 
FF offtopic maar ik hoorde laatst dat je bij Tesla auto's bepaalde opties ingebouwd hebt maar die het enkel doen als je er voor betaald. Dus, je ziet bijvoorbeeld de airco zitten, is fysiek aanwezig maar deze doet het niet. Of bijvoorbeeld je accu pack is in size L fysiek aanwezig in je auto, maar je krijgt enkel de M capaciteit performance omdat je daar nu eenmaal voor betaald hebt. Compleet debiel..
Je voorbeelden zijn wat van de pot gerukt. Airco werkt gewoon wel.
Tesla heeft wel extra batterij capaciteit die niet altijd gebruikt wordt. Soms zetten ze die dan tijdelijk vrij voor beperkte tijd, bvb in geval men moet vluchten voor een orkaan.
Overal dezelfde batterij plaatsen heeft voor Tesla het voordeel dat het productieproces eenvoudiger is, waardoor er minder fouten kunnen optreden.
In het geval van de batterij heeft dit voor de klant ook voordelen: voorbeeld van extra capaciteit in geval van een natuurramp, maar ook dat zo'n batterij langer gaat meegaan, want over termijn worden de laadcycli verdeelt over meer cellen, waardoor iedere cel dus minder malen geladen wordt.

Heel de auto industrie wil hier trouwens naartoe, met onderdelen die er al op zitten, maar waarvoor je tijdelijk contract kan afsluiten. xxx-as-a-Service: daar zit het geld!
 
Soms zetten ze die dan tijdelijk vrij voor beperkte tijd, bvb in geval men moet vluchten voor een orkaan.

Nog los van de implicaties dat Tesla precies weet dat je in de buurt van zo'n orkaan bent, Tesla gaat eventjes bepalen wanneer zij de nood hoog genoeg vinden zodat je de aanwezige, fysieke capaciteit van je eigen auto mag gebruiken... Brrr...
 
Ik vind het overigens wel een cool ding hoor die t-8.. Ik ben wel vatbaar voor dat compacte electronische spul.. Je kan snel effe in de trein of ergens buiten een pattern maken...
 
Laatst gewijzigd:
Je kan snel effe in de trein of ergens buiten een pattern maken...

Dat was ook deels het idee.
Ik heb de TR-8S in mijn studio en zocht iets eenvoudigers voor mijn huiskamer setup. Ik heb een tijdje een RD8 overwogen, maar aangezien mobiliteit ook op mijn wenslijstje kwam te staan....

Mijn mobiele setup bestaat nu uit een Hydrasynth, T-8, Zoom R8 en H2 recorders.
Alles kan op batterijen, dus voor mij ideaal voor onderweg.


Veel speel- en tweakplezier met de T-8! :mega:

Dank je wel! :okdan:
 
Ik heb me er vanavond prima mee vermaakt.
Ik zag een klein beetje op tegen de menu's, maar dat is redelijk eenvoudig te bedienen. De afkortingen zijn niet altijd even duidelijk in het begin, maar met de handleiding erbij en na enige gewenning zie ik geen problemen.
Hij is lekker compact met wat priegelige knopjes, maar daar zit gelukkig genoeg afstand tussen. De zone van de nulwaarde is breed en derhalve is die waarde makkelijk in te stellen.
In de Mix input had ik mijn Hydrasynth Explorer en die klinkt er prima door.
MIDI werkt ook prima, doch wel met een speciale kabel.
Met de knopjes kun je op de TR manier je tracks maken, maar je kunt de bass ook realtime inspelen met de knopjes in keyboard stand.
Dat is te doen, maar met een echt toetsenbord via MIDI vind ik handiger.
Met een patchkabeltje heb ik ook nog even verbonden met mijn TB-03 en dat werkt ook vlekkeloos.

Nadat ik hem via USB aan de iPad aansloot kon ik de audio meteen opnemen op de iPad.
Dat geldt alleen voor het geluid van de T-8. Geluid van de Mix input wordt klaarblijkelijk niet via USB uitegestuurd.
Geluid van de iPad naar de T-8 is dan weer geen probleem.

De klank vind ik prima voor wat het is.
De bass part vind ik klinken als mijn TB-03 (en of dat een goede of een slechte zaak is moet iedereen maar voor zichzelf bepalen).
De keuze in het aantal drumklanken is misschien wat karig en de knoppen om die klanken aan te passen ook.
In het menu valt er klankmatig ook het een en ander aan te passen, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Als het je enige drumbak(je) is lijkt mij een Volca Beats een voor de hand liggender keuze, maar voor de dingen die ik wil is dit een prima dingetje voor een prima prijs.
 
Leuk verslag Tom. Komt goed overeen met mijn ervaringen. Ik heb het bakkie nu ongeveer 4 maanden en door de accu en het geringe gewicht pak ik deze snel om even mee te spelen. Als serieuze drumcomputer gebruik ik de T-8 nog niet, maar hij is uitstekend geschikt om ideeën op te doen. De mix in/mix out maakt het ook super handig om te combineren met mijn telefoon (als sampler) of een andere Pocket synth.

Stand alone merk ik wel dat door het gebrek aan mogelijkheden het apparaat wat saai wordt. Ik overweeg nog om de J-6 erbij te nemen voor een mooie combi. Ook wil ik nog experimenteren door de T-8 te combineren met mijn Behringer TD-3 voor dubbele baselines. Heb jij hem al samen met de TB-03 geprobeerd?
 
Als serieuze drumcomputer gebruik ik de T-8 nog niet, maar hij is uitstekend geschikt om ideeën op te doen.

Dat is voor mij ook de voornaamste reden.
Een schetsboek en begeleiding voor onderweg en thuis kan ik alles uitwerken in de studio.
In mijn woonkamer setup heb ik nu in combinatie met de TB-03 zo'n beetje een hardware versie van Rebirth. ;)

Ik heb ook wel gekeken naar de J-6, maar die vind ik echt te minimalistisch, hoewel ik moet toegeven dat ik hem in de demo's best goed vind klinken.
De Behringer CSmini vind ik dan interessanter, maar die is nog niet uit als het er al van komt.
De Hydrasynth die ik heb is wel wat groter om mee te nemen, maar meestal goed te doen.
Als het echt compact moet past hij ook prima in de schoudertas bij de iPad en zoals gezegd is dat een prima combinatie.
 
Leuke review, Tom, en dat zijn ook mijn ervaringen met de T-8. Het is echt fun en zo leuk dat je het overal kan meenemen om ideetjes uit te werken. En voor de kleine knopjes raad ik echt de Thonk pots aan, dat maakt het tweaken wat aangenamer. Ik heb de T-8 gekocht voor bij mijn MC-707. De MC-707 mist wat 303 sounds en daarvoor is de T-8 uitermate geschikt.

Ik heb deze week ook de J-6 aangeschaft. Puur voor de fun factor en leuk om mee op reis te nemen samen met de T-8. Klinkt verbazingwekkend goed (vooral samen met de delay & reverb) maar je hebt wel weinig edit mogelijkheden betreffende de sound (enkel filter, resonance, attack, envelope). Die chord functie lijkt me interessant maar daar ga ik me eens verder in moeten verdiepen. Soit, ik vermaak me er mee, dat is het belangrijkste :dj:
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top