Roland nieuwe AIRA Compact mini-synths

T-8 BEAT MACHINE | J-6 CHORD SYNTH | E-4 VOICE TWEAKER

AIRA Compact plaatst de legendarische creatieve magie van Roland in de palm van je hand. Jam, perform, en ontwikkel overal ideeën met genre-definiërende sounds. Koppel AIRA Compact-instrumenten aan elkaar om je klankenpalet uit te breiden of verbind ze met MIDI-apparatuur, computers en muziekapps van je bestaande installatie. AIRA Compact is leuk, betaalbaar en eenvoudig te leren. Deze reeks brengt stevige muzikale power naar muziekmakers die veel onderweg zijn.

 
Laatst gewijzigd:
Die voice transformer zit ook een looper op volgens mij.. geinig speelgoed.. wel heel erg EDM gericht maar leuk performance spul.



"Cute little bass patch". Plak er een Hello Kitty-sticker op en nog een paar keer OMG en zet het op TikTok, dan weten we precies wie de doelgroep is.
 
Laatst gewijzigd:
Leuk spul, dacht eerst: maar wat maakt dit beter dan een JD-XI, maar er zit toch wel wat meer in. Alleen de sound is wel heel erg éénzijdig. Ben het na een paar video’s al zat...
 
Dit kun je als ouder of suikeroom of -tante gerust aan kinderen cadeau doen om ze aan de hardware te krijgen.
 
Leuk spul, dacht eerst: maar wat maakt dit beter dan een JD-XI, maar er zit toch wel wat meer in. Alleen de sound is wel heel erg éénzijdig. Ben het na een paar video’s al zat...
x2
Ik was enthousiats, tot ik de video van loopop had gezien. Wat een typisch gepruts weer met submenuus en mini display. Geen verdere (preset locked) bewerking mogelijk via midi CC's voor de J-6 en erg beperkte drumsound keuze voor de T-8, met ongevraagd een 303 erin (welke een slechte weinig schel, veel sub overdrive heeft). Ik ben absoluut niet de doelgroep.

Inderdaad heeft behringer leuker speelgoed op het moment, ook 2e hands. Liever een TD-3 en RD-6 voor dat T-8 geld. Of een MS-1 (J-6).
Zelfs de nieuwe Korg NTS-2 is bijna nuttiger 8o)
 
Ik vind de prijsstelling toch wat vreemd. Het is de MRSP dus misschien dat in de winkel nog wat vanaf gaat maar het zit wat mij betreft net te dicht bij de boutiques (of tr6s oid). En 200euro is ook dan weer wat te hoog voor een hebberige aankoop. 150euro had ik beter gevonden en ook in lijn met de 'concurrentie'. Van de drie lijkt me J6 iets van interessant. Enig pluspunt is de draagbaarheid.
 
Ik vond ze er initieel erg leuk uitzien en ze lijken veelzijdiger dan veel andere minisynths.
Tot de doelgroep van de J-6 behoor ik niet...: speel liever mijn eigen akkoorden en zou liever meer sounddesign opties hebben dan zo'n sequencer.
Een instrument als de T-8 dat zowel drums als bas kan spelen is altijd welkom. Vaak zijn grooveboxes complexer dan ik zou willen en is er veel sprake van menu's / dubbele knopfuncties etc. Zo'n T-8 had dat kunnen oplossen maar lijkt toch wat te beperkt.
 
Ik vind de prijsstelling toch wat vreemd. Het is de MRSP dus misschien dat in de winkel nog wat vanaf gaat maar het zit wat mij betreft net te dicht bij de boutiques (of tr6s oid). En 200euro is ook dan weer wat te hoog voor een hebberige aankoop. 150euro had ik beter gevonden en ook in lijn met de 'concurrentie'. Van de drie lijkt me J6 iets van interessant. Enig pluspunt is de draagbaarheid.
Ja, het zijn relatief beperkte bakjes voor een prijs die mogelijk nog wat lager zou kunnen (welke consument wil dat nou niet)
De tijd zal het leren.
Meestal spreekt de markt gewoon met haar Euro's.
En gezien de alsmaar stijgende componentprijzen en kosten van productie, is het nog maar afwachten wat er gaat gebeuren.
Ik zie geen directe reden om er één aan te schaffen.
Alleen het portable gedeelte spreekt me aan. Maar eigenlijk zoek ik dan meer iets wat 'alles' een beetje kan. (MPC Live 2, OP-1, Deluge).
Andere pricerange, maar dan kan ik (in mijn beleving) meer dan met drie van deze bakjes.

Dat gezegd hebbend, als ze iets zouden zakken in prijs, is het wel een leuk combo voor m'n zoon.
 
Ik vond ze er initieel erg leuk uitzien en ze lijken veelzijdiger dan veel andere minisynths.
Tot de doelgroep van de J-6 behoor ik niet...: speel liever mijn eigen akkoorden en zou liever meer sounddesign opties hebben dan zo'n sequencer.
Je kunt ook zelf akkoorden spelen op dat ding. Maar ik snap je punt.
Een instrument als de T-8 dat zowel drums als bas kan spelen is altijd welkom. Vaak zijn grooveboxes complexer dan ik zou willen en is er veel sprake van menu's / dubbele knopfuncties etc. Zo'n T-8 had dat kunnen oplossen maar lijkt toch wat te beperkt.
Misschien is een TR6s dan 'beter' (aka, uitgebreider).
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Je kunt ook zelf akkoorden spelen op dat ding. Maar ik snap je punt.

Misschien is een TR6s dan 'beter' (aka, uitgebreider).
Inderdaad al wel eens naar gekeken. Lijkt simpeler dan een mc-101 die ik eerder had en toch veelzijdig. Maar geen optie tot baslijntjes. 😉
 
Inderdaad al wel eens naar gekeken. Lijkt simpeler dan een mc-101 die ik eerder had en toch veelzijdig. Maar geen optie tot baslijntjes. 😉
De 101 is (denk ik) veelzijdiger.
Maar mist ACB, waardoor je qua drums 'beperkt' bent tot samples.
Dat hoeft natuurlijk geen beperking te zijn, maar de kracht van de Tr6 lijkt mij juist de combinatie van ACB en samples.
Volgens mij kan hij wel baslijntjes aan, maar hij is er niet voor bedacht, dus je moet er wat meer werk voor doen.
De tr6s is 'dieper' dan de 101.

Maar als je een drum + bass ding wil, is de syntakt misschien wat :)
Al mist die dan weer de sample optie....
Can't have it all.
Oh ja, de Rytm kan dat volgens mij wel. Analoge drum sounds, samples en ook 'iets' van baslijntjes.
 
Zal eens kijken. Ik vind die Elektron dingen er vrij complex uitzien altijd…

MC-101 was eigenlijk perfect qua geluid/mogelijkheden en batterijen, maar had toch wat nadelen:
-ik was altijd ellenlang aan het zoeken in de duizenden sounds, vind het makkelijker om zelf wat te maken
-menu’s, menu’s

De drums vond ik prima! En veelzijdig.

Anyway, prima instrumenten allemaal, maar met iPad apps kom ik sneller tot resultaat. Hardware blijft in theorie toch fijner voor mij, maar in praktijk heb ik nooit een groovebox gehad die bleef “hangen”. 🙂
 
Zal eens kijken. Ik vind die Elektron dingen er vrij complex uitzien altijd…

MC-101 was eigenlijk perfect qua geluid/mogelijkheden en batterijen, maar had toch wat nadelen:
-ik was altijd ellenlang aan het zoeken in de duizenden sounds, vind het makkelijker om zelf wat te maken
-menu’s, menu’s

De drums vond ik prima! En veelzijdig.

Anyway, prima instrumenten allemaal, maar met iPad apps kom ik sneller tot resultaat. Hardware blijft in theorie toch fijner voor mij, maar in praktijk heb ik nooit een groovebox gehad die bleef “hangen”. 🙂
Ieder zo z'n ding toch.
Ik kan niet wennen aan muziek maken op de iPad. Dus dat heb ik (voor nu) opgegeven en kijk meer naar hardware opties.
 
ik benieuwd wat er hierna nog gaat komen.. ik neem aan dat ze een soort Volca collectie gaan opbouwen. Dus een kleine sampler of lead synth bakkie zou leuk zijn..
 
zitten diezelfde chord-sets van de j6 ook in de MC-101? Die heeft toch ook een chord functie?
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top