Yamaha SY77 met defect: pcb beschadigd?

Jjurr

Ingeburgerd
Lid sinds
21 augustus 2021
Berichten
37
Locatie
Ede
Beste forumleden, als onervaren, nieuwe synthhobbyist zou ik graag jullie input horen wat betreft mijn SY77 met een probleem.

Het probleem; AWM sounds (=rompler stijl samples) werken ok volgens mij, AFM sounds (FM) vertonen onvoorspelbaar gedrag; noten spelen niet (consequent) en volgens mij soms ook niet op correcte pitch. De meeste presets zijn een combi van de twee en klinken vaak onjuist.
Dit probleem treedt op bij spelen op SY77s eigen keyboard en ook als ik het midi stuur vanuit Ableton.

Ik heb vandaag alleen de twee mainboards losgemaakt en van twee kanten bekeken. Mij viel hier 1 plekje op waar mogelijk het pcb en de traces schade hebben. Is dit een onderbroken trace of zelfs twee?
En daarnaast; kan ik dat overbruggen? het is priegelwerk zo klein.

Daarnaast; herkent iemand dit probleem of heeft een idee waar ik het moet zoeken? Het lijkt dus specifiek alsof de operator/FM kant van de synth kuren heeft.

20220505_173703.jpg
 
Een brug kan je maken door met een chirurgen of stanley mesje te krabben tot je koper kleur ziet.
Als je dat aan de twee zijdes van de brug doet kun je er wat soldeer op krijgen en daarna een dun draadje.
Daarna met je multi meter checken of het goed geleid.

Wat je ook kan doen is aan bijde kanten kijken waar het eerst volgede component aan komt en dan een draad brug maken.
Ik zou dan nog steeds het koper krabben zoals ik eerder zei. Daarma kun je 100& zeker zijn met je multimeter dat je de goede plek hebt gevonden voor de brug.

In dit geval zou ik voor optie 1 gaan.
 
Het ziet eruit als schade door een lekke batterij, dus daar zou ik eerst even naar kijken. Op zich verwacht je dan niet zo'n klein strookje, maar ik zou het toch even checken.
 
Dank beiden! De knoopcel zit een stuk verder op de andere kant van de printplaat, en meet 'OK' op 3.1 volt volgens het self-diagnose menu.
Ik heb ook de PSU unit bekeken, ik denk dat de componenten daarvan ok zijn, hoewel de printplaat wel minder schoon is. Het bruin langs de grote capacitors is lijm neem ik aan?

20220505_145429.jpg

20220505_145129.jpg



Onderzoeken met een multimeter heb ik nog niet gedaan, want die heb ik niet... Iemand tip voor een geschikte multimeter? ;)
 
Ja maar Yamaha gebruikte een lijm die uiteindelijk wel kan gaan geleiden,

yamaha spx90II daar was dat bij. Bij de Sy77 weet ik heyt niet.
Die is maar een paar jaar nieuwer dus grote kans van wel.

Eerst maar die print banen fixen.
Recappen en lijm verwijderen kan wel .... maar goed
 
Thanks! Mijn probleem lijkt op wat ik in deze forumpost beschreven zie; Yamahamusicians.com FM synth gone crazy

Stap 1 is multimeter regelen om die 1 of 2 verdachte printbanen te inspecteren. Bovendien zal ik ook nog de overige pcbs loshalen en bekijken; er zitten ook nog een LCD en button/slider pcbs dieper weggestopt onder de twee mainboards.

Dank voor het advies Flyweight en Etaoin :)
 
Super! Weer eeen synth gered.

Ik had -véél- geoxideerde printbanen in een apparaat (geen synth, kalmte!) door vocht, waarschijnlijk ooit drank in gemorst. Dus het hoeft niet van een lekkende batterij of ander sterk zuur te zijn.

Als het apparaat nog niet helemaal gemonteerd is: ik zou alle geoxideerde printbanen uitgebreid wegkrabben en daarna sealen, omdat het oxideren anders soms verdergaat. Maar als je hem droog houdt, zal dat wel meevallen.
 
Goeie tip, dank! Ik heb het plekje wel min of meer schoongeborsteld, maar niet meer afgedicht. Wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken de volgende keer dat ik het weer open maak? Nagellakje eroverheen?

Waarom nou uitgerekend dit plekje zo was weggevreten is me een raadsel trouwens, de rest van het pcb zag er keurig uit en er zitten op die plaat helemaal geen batterijen of capacitors die kunnen lekken in de buurt. Mogelijk iets wat van hogerop in de synth naar beneden is gekomen, want er liggen een stel pcbs boven elkaar, of er is op een andere manier ooit iets op terecht gekomen.
 
Om te sealen: Kontakt 70 of andere conformal coating. Nagellak zal ook werken. Ik heb ook weleens 2K lijm gebruikt omdat de PCB vol contactpunten zat die niet bedekt mochten worden, en alles aftapen (voor gebruik van een coating spuitbus) niet echt een leuk vooruitzicht was. Als het maar vast blijft hangen en luchtdicht is.

Maar als je de moeite hiervoor gaat doen, moet je eerst al het geoxideerde koper volledig wegkrabben.
 
Goeie tip, dank! Ik heb het plekje wel min of meer schoongeborsteld, maar niet meer afgedicht. Wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken de volgende keer dat ik het weer open maak? Nagellakje eroverheen?

Wat meestal standaard gedaan wordt is eerst de aangetastte sporen zuiver maken, zijn speciale glasvezelborsteltjes voor of soort van schuursponsjes om het koper echt zuiver te krijgen, flux op de sporen doen en al het blote koper vertinnen ... Als je dan op een onderbroken spoor terug wat flux doet en je legt je draadje erop(standaard repair wire)) kan je gewoon met een propere soldeerpunt het draadje vastzetten (hecht dan aan de reeds aanwezig tin en krijg je ook geen overtollige tin ophopingen dankzij flux). Soldeertin verhindert dan de verdere oxidatie van de koperbanen.

Coatingen zijn na reparatie alleen nuttig als het toestel echt in vochtigere/moeilijkere omgevingen staat. Er zijn coatingen die met gewone pcb reiniger verwijderd worden, altijd handig als je ooit opnieuw moet gaan repareren/meten...
 
Dat zou wel de meest professionele aanpak zijn geweest, maar ik laat het nu maar zoals het is zo lang het blijft werken. Wellicht haal ik het ooit nog eens uit elkaar om een nieuw display te plaatsen. Misschien dat ik dan ook de moed heb om nog met flux een precisiereparatie ervan te maken..

Gaaf hoe er van zoveel kanten deskundig advies aan een newbie werd geboden op dit forum. Dankjulliewel :)
 
Back
Top