Midi clock problemen ableton

Tierelantijn

Gibberish
Lid sinds
27 januari 2020
Berichten
769
Locatie
Utrecht
Beste mensen van het synthforum, ik heb een probleem X(

Mijn midiclock geeft vreemde resultaten.
Ik gebruik ableton met een Soundcraft Signature 12MTK interface/mixer zonder midi uit. Alles is rechtstreeks met USB aangesloten op mijn PC.
Arturia apparaten kan ik simpelweg niet sequencen vanaf mijn PC, de clock verspringt de hele tijd.
Mijn Moog grandmother werkt een stuk beter maar ook niet perfect.
Mijn roland TR6-S werkt wel perfect. Als ik deze gebruik is dit ook meteen de interface zodat ik het rechtstreeks kan opnemen.

Iemand enig idee waar dit aan ligt en wat ik eraan kan doen. Ik vermoed dat het aan de Soundcraft ligt maar weet t niet zeker. Ok, bedank alvast!
 
Heb de indruk dat je de instelling voor audio en midi in ableton wat door elkaar haalt
je hebt instelling voor audio (driver kiezen van de geluidskaart enz) in jouw geval zou ik kiezen vr de 12mtk
en je hebt instelling vr midi ,wie de master is en dus midiclock (en indien gewent start/stop) zal uit sturen naar ...
 
Heb de indruk dat je de instelling voor audio en midi in ableton wat door elkaar haalt
je hebt instelling voor audio (driver kiezen van de geluidskaart enz) in jouw geval zou ik kiezen vr de 12mtk
en je hebt instelling vr midi ,wie de master is en dus midiclock (en indien gewent start/stop) zal uit sturen naar ...
Als ik jou verhaal begrijp is ableton/ mijn pc de master van de midi en daarmee de veroorzaker van t probleem?
 
Als ik m'n Arturia spul laat meelopen dan zet ik 'm op local off en dan wordt de pc de master qua midi.
Da's voor alle hardware zo.

Mijn roland TR6-S werkt wel perfect. Als ik deze gebruik is dit ook meteen de interface zodat ik het rechtstreeks kan opnemen.

Kan zijn dat Roland de voorkeur heeft om als interface te dienen, ik had daar indertijd ook wel problemen mee dat hardware met elkaar conflicteerden als Roland de baas wilde zijn.
Gewoon bij audio device de normale asio driver in Live instellen en dan moet het wel goed gaan.
 
Als ik jou verhaal begrijp is ableton/ mijn pc de master van de midi en daarmee de veroorzaker van t probleem?
Tgoh niet echt gewoon instellingen die niet correct staan .

In settings bij audio zou ik kiezen vr de audiodriver van jouw 12 mtk

En bij midi settings kies je dan naar welk apparaat ableton clock moet sturen
 
Tgoh niet echt gewoon instellingen die niet correct staan .

In settings bij audio zou ik kiezen vr de audiodriver van jouw 12 mtk

En bij midi settings kies je dan naar welk apparaat ableton clock moet sturen
Bedankt, maar ik heb deze problemen ondanks dat ik dat wel gedaan heb. Ik zal nog wat screenshots delen later
 
In de bijlage mijn instellingen in ableton, dat geeft misschien wat meer beeld bij mijn vraag.
 

Attachments

  • 2.jpg
    2.jpg
    127,1 KB · Bekeken: 134
  • 1.jpg
    1.jpg
    83,7 KB · Bekeken: 129
Is Ableton de master (dus niet EXT geactiveerd?) Want Ableton als slave is in mijn ervaring ongelofelijk ruk. Zwabberende bpm die dan wordt doorgegeven aan andere aangesloten hardware en digitale instrumenten en effecten.
 
Helaas zul je nooit via USB perfecte clock krijgen, dit is een beperking van het USB protocol. Het kan wel werkbaar zijn maar dat is ook weer afhankelijk van andere factoren. Of anders gezegd, andere factoren zoals drivers en pc configuratie kunnen het nog erger maker, tot dramatisch aan toe.

Punt 2 is eigenlijk hoe je bepaald of iets goed synct of niet. Als je kijkt naar een bpm display op je apparaat dan kun je zien dat het BPM tempo fluctueert (dus bijv. 124,9 - 125,04 ipv 125 bpm). Dit is dan ook weer afhankelijk hoe het apparaat zelf het bpm tempo meet. Of dit een hoorbaar probleem is alleen te.. ehh. horen. :)

In dit geval, je zegt dat de TR6s wel strak loopt. Lees je dit af op de BPM counter? Of ontvangt de TR6s alleen start/stop en is hij intern master? Als dit uberhaupt kan, dan zou je dit zo kunnen laten en de rest van de setup kunnen laten syncen met de TR6s.

Hoe dan ook, ik zou eerst de audio latency compensation goed zetten via de loopback test in Live. En daarna de midi zaak testen (door een audio click track aan te maken in live en zelfde soort clicks door het apparaat op te nemen, dan kun je visueel zien of iets 'of the grid' zit.
 
Helaas zul je nooit via USB perfecte clock krijgen, dit is een beperking van het USB protocol. Het kan wel werkbaar zijn maar dat is ook weer afhankelijk van andere factoren. Of anders gezegd, andere factoren zoals drivers en pc configuratie kunnen het nog erger maker, tot dramatisch aan toe
Hier sluit ik me ook bij aan.
Niet heilig, maar een dedicated midi interface werkt toch gemakkelijk en anders zo een ERM multiclock als je het met de midi interface het nog niet strak genoeg krijgt.

DAW zijn inderdaad het liefst de master.

Ik heb me altijd al afgevraagd hoe het zit met de latency en werkbaarheid van zo usb mixers en al zeker zo multritrackers
 
Hier sluit ik me ook bij aan.
Niet heilig, maar een dedicated midi interface werkt toch gemakkelijk en anders zo een ERM multiclock als je het met de midi interface het nog niet strak genoeg krijgt.

DAW zijn inderdaad het liefst de master.

Ik heb me altijd al afgevraagd hoe het zit met de latency en werkbaarheid van zo usb mixers en al zeker zo multritrackers
Ja wat betreft multitrackers vraag ik me hetzelfde af. Mijn mixer valt wss onder de categorie usb mixers (mixer met ingebouwde usb interface). De latency is redelijk ok, maar ik denk slechter dan sommige audio interfaces
 
Ja wat betreft multitrackers vraag ik me hetzelfde af. Mijn mixer valt wss onder de categorie usb mixers (mixer met ingebouwde usb interface). De latency is redelijk ok, maar ik denk slechter dan sommige audio interfaces

Op zich maakt latency op de mixer niet heel veel uit. Zolang je maar direct kan monitoren. Lastiger wordt het als je een combinatie hebt van direct monitoring via de mixer (van je synths etc.) en ook nog wat DAW kanalen daarbij. Maar misschien compenseert de DAW/driver dat allemaal en werkt dat wel goed.
 
Back
Top