Synthforum CollApril 2022 - De tracks + nababbel

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.498
Locatie
Nijmegen
Nou, april is voorbij gevlogen en dus is ook de 1e SynthForum CollApril bij deze afgesloten. Het resultaat mag er in ieder geval zijn!
Nog even alle tracks lekker overzichtelijk bij elkaar zodat je ze mooi op een rustig moment even tot je kunt gaan nemen:

@Grumble en @Vlokie (voortgangsthread)



@jserle en @Kenneth (voortgangsthread)



@klinkske en @MatthewLeBlom (voortgangsthread)



@krautrock1958 en @SmartBits (voortgangsthread)



@Ytse en @Roonan (voortgangsthread)




@buis en @Yawgmoth (voortgangsthread)




Uiteraard horen we graag ideeën voor een volgende editie. Wat kan er beter, wat zouden goeie aanvullingen zijn, hoe kunnen we meer leden er bij betrekken?
 
Last edited by a moderator:
Ik denk maar even hardop

-samples aanleveren, vrijblijvend om eventueel te gebruiken voor inspiratie
-afwachten of de remix challenge meer deelnemers biedt?

het ultiemste zou zijn dat er een cloud DAW bestaat waar men samen in kan werken aan de sporen... Maar dat bestaat niet denk ik.
File management is een draak vind ik, maar ik ben daar ook een chaoot in. Updates delen van sporen, die dan weer importeren... Ableton 11 flikkert er vaak uit als ik save... uiteraard stuur ik bug reports maar of dat allemaal wat uitmaakt, deed 't nog nooit en ben al Live sinds versie 6

Misschien kunnen de durvers foto's posten van het 'work in progress' - niet zo zeer je daw, maar de werkruimte met de mensen in, of andere foto's van inspiratie bronnen - of nog sterker - YT filmpje met wat teasers en uiteraard ook de fails (niks zo ontwapenend als lachen met je eigen ellende / foutje / domheid / vergissing :) ) / of net wat feestgevier op n 2 bar loop - ik zeg maar wat
 
Laatst gewijzigd:
Complimenten voor dit leuke initiatief en de mensen die er aan deelgenomen hebben. Het is geweldig om de verschillende werelden bij elkaar te horen komen door een samenwerking en zo van elkaar te leren en samen aan een eindproduct te werken.
 
Leuke tracks! :)

Wat ik hier en daar lees is dat de onderlinge afstand tussen deelnemers het moeilijker maakt om te werken. Wellicht een idee om daar bij een volgende editie iets mee te doen?
 
Wat ik hier en daar lees is dat de onderlinge afstand tussen deelnemers het moeilijker maakt om te werken. Wellicht een idee om daar bij een volgende editie iets mee te doen?
Als mensen op lokatie willen samenwerken zou het wel goed zijn als ze dat als voorkeur kunnen aangeven denk ik?
Zoals in onze collaboration al werd verteld kan het best lastig zijn als je beiden op een andere manier werkt, voor sommigen zal het geen belemmering zijn om dingen uit te wisselen misschien maar het met elkaars bestanden verder gaan is toch echt makkelijker als je beiden met dezelfde daw werkt.
Ik zou wel willen voorstellen dat bij een volgende collab mensen voorkeuren kunnen aangeven hoe en met welke software mensen werken en bijv een voorkeur voor bepaalde stijlen want het kan verrassend zijn als je beiden normaal gesproken iets heel anders maakt maar ik zie mezelf niet zo makkelijk samenwerken met iemand die bijv graag gabber of hardcore maakt.
 
het ultiemste zou zijn dat er een cloud DAW bestaat waar men samen in kan werken aan de sporen...
Je hebt wel software waarmee je in realtime samen kan werken dus dat kan voor een aantal mensen best goed werken lijkt me.
 
Yep, zoals Endlesss. Heb ik wel eens mee gewerkt. Echt heel makkelijk om mee te jammen.
@SmartBits had het daar ook al over toen we met elkaar aan de telefoon zaten.

Ik keek even en het ziet er leuk uit al lijkt het me wel een nadeel dat je voor een éénmalig project dan wel deze software moet leren kennen.
Ik zag dat je wel makkelijk vanuit Endlesss de layers/clips weer je daw intrekt en dan verder kan bewerken, da's wel zo handig dan.

Je zou ook zoiets misschien als extra in een subforum in SF kunnen maken, dat je kan zien dat iemand aktief is in Endlesss en dat een ander even kan kijken en eventueel aansluiten, zoiets als samen chatten maar dan op muziekgebied.
Je kan dan ook snel een idee of als je ergens nog een leuke loop hebt of zo dat kunnen aandragen.

@vink die noemde pas geleden free software waarmee je on line achter een soort van mengtafel zit met elkaar, is wel alleen voor audio dacht ik?

Maar hoe dan ook; er zijn mogelijkheden in ieder geval.
 
Misschien een ideetje om in de aanloop van een volgende editie een schema te plaatsen waar mensen hun stijl, gebruikte software, locatie (ongeveer), persoonlijke onhebbelijkheden ;) en dat soort dingen kunnen invullen. Waar anderen op kunnen reageren. Zo kunnen mensen zelf koppeltjes vormen. Degenen die overblijven, als ware het bij de gymnastiekles vroeger op school, gaan in de hoge hoed. O nee, het was een speelgoed pannetje, dacht ik? :D
 
Gaaf om te horen allemaal.
Volgens mij werkt een dergelijk concept voor sommigen prima.
Nu was het 'vast' in koppeltjes gegoten en dat heeft voor- en nadelen (zal niet bij iedereen passen, combinaties hoeven niet per definitie goed te werken).

Het zou e.v. iets losser of open kunnen.
Een soort van 'jamplaats' oid.
Je biedt snippets aan van halve tracks / opzetjes die je hebt, waar je in vast loopt oid, waar anderen op kunnen reageren (misschien enigszins 'exclusief', dat je niet met 10 mensen in zee gaat oid)
En dan is het aan de 'vragers' om te reageren op een aangeboden snippet, waarna je samen kijkt of je er iets van kunt maken.
Na een x periode verdwijnt de aangeboden snippet (blijkbaar onvoldoende vraag naar).

Geen idee of de forumsoftware iets heeft waar je met wat filtertjes kunt werken en een status van een draadje.
(een beetje zoals de 'verkocht' status van Marktplaats, die lang niet iedereen weet te vinden).
Misschien ook wat eigenschappen (indien mogelijk) met vinkjes, maar dat kan ook bij v2.0 ;)
(genre, gebruikte software, bpm, rechten etc. etc.)

En omgekeerd kan ook (samenwerking gevraagd)

Met natuurlijk wel een clausule dat eventuele opbrengsten (als het eindresultaat een wereldhit wordt) in natura gedeeld gaan worden in de vorm van nader te bepalen hardware oid :D:D:D

Enfin. Tot zover de brainfart.
 
Complimenten voor dit leuke initiatief en de mensen die er aan deelgenomen hebben. Het is geweldig om de verschillende werelden bij elkaar te horen komen door een samenwerking en zo van elkaar te leren en samen aan een eindproduct te werken.
Ook hier complimenten voor het initiatief en de verzorging. Leuke manier om elkaars werk te leren kennen en je horizon te verbreden.

De diversiteit van de resultaten maakt me nu nieuwsgierig naar de andere deelnemers. Is een carousel een idee?
Het niveau en de funfactor komen mij als "goed" voor. Ik krijg de indruk dat hier wel met plezier serieus aan gewerkt is. Klopt dat?

Als tips voor de volgende keer:
Behouden: de vrijheid om zelf in te vullen hoe je het samenwerken aanpakt. Lessons learned: Voor mij was het prima te doen om (dry en wet) stems aan te leveren en alle arrangeer- en mix verantwoordelijkheid bij @Yawgmoth te leggen. We hebben kort gecorrespondeerd of we het via Dropbox, onedrive of iets anders zouden doen, maar dat gesprek uiteindelijk niet afgemaakt want het was al klaar.
Veranderen: op zich was het al spannend genoeg om voor het eerst samen te werken met beperkingen (opgelegd danwel emergent), maar ik zou voor een volgende keer wel meer uit mijn comfortzone gelokt willen worden qua instrument. Zoiets als: (optioneel) gebruik de gear met de minste speeluren per tijdseenheid bezit.
 
Laatst gewijzigd:
Leuke resultaten. April was een drukke maand voor mij dus dat hielp mij niet over de streep. Sommige initiatieven moeten groeien dus het idee gelijk over een andere boeg gooien hoeft nog niet direct toch? Misschien 6 weken of 2 maanden qua tijdsbestek. Lees toch wel dat de maand voorbij vloog voor een aantal deelnemers.
Ik zeg nog geen nee om een keer mee te doen iig.
 
Ik denk maar even hardop

-samples aanleveren, vrijblijvend om eventueel te gebruiken voor inspiratie
-afwachten of de remix challenge meer deelnemers biedt?

het ultiemste zou zijn dat er een cloud DAW bestaat waar men samen in kan werken aan de sporen... Maar dat bestaat niet denk ik.
File management is een draak vind ik, maar ik ben daar ook een chaoot in. Updates delen van sporen, die dan weer importeren... Ableton 11 flikkert er vaak uit als ik save... uiteraard stuur ik bug reports maar of dat allemaal wat uitmaakt, deed 't nog nooit en ben al Live sinds versie 6

Misschien kunnen de durvers foto's posten van het 'work in progress' - niet zo zeer je daw, maar de werkruimte met de mensen in, of andere foto's van inspiratie bronnen - of nog sterker - YT filmpje met wat teasers en uiteraard ook de fails (niks zo ontwapenend als lachen met je eigen ellende / foutje / domheid / vergissing :) ) / of net wat feestgevier op n 2 bar loop - ik zeg maar wat
het ultiemste zou zijn dat er een cloud DAW bestaat waar men samen in kan werken aan de sporen...
Dat kan met cubase.
Groeten van andreos.
 
het ultiemste zou zijn dat er een cloud DAW bestaat waar men samen in kan werken aan de sporen...
Dat kan met cubase.
tja, daar dient pro tools voor, maar 'k snap er de ballen van,,,
Voor m'n eigen tracks kan ik alleen de multi track wav's online zetten,
maar dan is er nog heel veel werk aan om de samplitude plugins en edit's en volume settings te vervangen,,
k heb wel aatranslator, maar toch,,
 
het ultiemste zou zijn dat er een cloud DAW bestaat waar men samen in kan werken aan de sporen...
Dat kan met cubase.
Groeten van andreos.
Daarmee moet iedereen dan wel met dezelfde DAW werken. Dat zal in de praktijk ook niet altijd zo zijn. Ik denk dat het meer denken in stems wordt.

Mbt 'een' werkwijze:
- Er wordt gezamelijk een stijl/thema bedacht
- Persoon A doet 2 of 3 kleine schetsen drums/percussie.
- Persoon B doet wat schetsen melodie/pads/layers etc.
(opslaan in een cloudoplossing, google drive, onedrive, oid)
- Vanuit deze korte opzetjes ga je samen bepalen met welke elementen je de track gaat maken

Dit is zomaar een idee voor een methodiek. Zie het een beetje als een jam en dan vanuit wat pakkende onderdelen samen door gaan pakken.
 
Je hebt wel software waarmee je in realtime samen kan werken dus dat kan voor een aantal mensen best goed werken lijkt me.
Richting de Admis. Als dit initatief nu echt meer vaste vorm binnen het forum krijgt, zie ik ook nog wel mogelijkheden van een kleine server met een eigen cloudoplossing (Owncloud). Daarin kun je users/groepen aanmaken. Alleen die mensen/collabs kunnen dan bij hun materialen.

Ik denk gewoon even hardop mee.
 
Back
Top