Nieuwe Roland Juno-X als drie synths in één

Roland introduceerde vandaag de JUNO-X, een nieuwe polyfone synthesizer die naar eigen zeggen de vintage JUNO-ervaring opnieuw verbeeldt met enorm uitgebreide geluidsmogelijkheden.

JUNO-X bevat JUNO-60 en JUNO-106 synth-engines, plus een geheel nieuwe JUNO-X-engine met een Super Saw-golfvorm, snelheidsgevoeligheid, pitch-envelope-regeling en meer. De twee chorus-modi van de originelen zijn ook beschikbaar, plus een derde modus met meer "vetheid en werveling". Gebruikers kunnen ze combineren om zeven verschillende chorus-effecten te creëren voor gebruik met elke JUNO-X klank.

Naast de JUNO-kernmodellen bevat het echter modellen die zijn gebaseerd op de PCM-gebaseerde XV-5080, akoestische piano's uit de RD-serie en een Vocoder. Modeluitbreidingen van Roland Cloud worden ook ondersteund, waardoor u optionele titels zoals de JUPITER-8, JD-800, SH-101, Vocal Designer en andere kunt laden.

Daarnaast biedt JUNO-X geïntegreerde ondersteuning voor Roland Cloud Connect, een optie die de WC-1 draadloze adapter en een jaar Roland Cloud Pro-lidmaatschap omvat. Hierdoor kunnen gebruikers via Wi-Fi rechtstreeks naar het toetsenbord bladeren, auditie doen en titels van modeluitbreidingen en andere Pro-lidmaatschapsinhoud laden.


 

Attachments

  • 13372B76-73DC-4B69-8757-6F1CEFBD05DA.jpeg
    13372B76-73DC-4B69-8757-6F1CEFBD05DA.jpeg
    23,4 KB · Bekeken: 8.037
  • 53B8E661-CEBA-4A55-9DFC-938AEDECB4CD.jpeg
    53B8E661-CEBA-4A55-9DFC-938AEDECB4CD.jpeg
    75,8 KB · Bekeken: 218
  • AE578841-A4A9-4854-A581-992F1C00B299.jpeg
    AE578841-A4A9-4854-A581-992F1C00B299.jpeg
    77,8 KB · Bekeken: 5.451
1999 euro.
Zouden die juno modellen ook naar de Jupiter X komen?
 
Jammer dat ze niet voor de Juno-60 looks zijn gegaan. Die vind ik qua kleurstelling en materialen mooier dan de 106.

Qua hardware controls is deze beperkter dan de Jupiter-X, o.a. door het ontbreken van dedicated filter envelopes. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen met die andere synth-modellen zonder heel veel menu-diving. En wéér geen individual outputs voor de losse parts, of een ADAT-uitgang o.i.d. Als ik zo'n Jupiter/Juno-X via USB als aggregate device met mijn RME interface moet combineren, blijft er niks meer van mijn goeie latency over.

Wel tof dat we op deze manier weer meer slider-controls terug zien in moderne synths, die hebben toch mijn voorkeur over draaiknoppen.
 
Laatst gewijzigd:
Snap ik de hele Roland Cloud shizzle goed als ik het zie als: kies de controller keyboard layout die je prettig vind (en/of waarvan de look je doet denken aan het vintage instrument dat je eigenlijk wilt) met bijbehorende default (on-board) plugin en betaal desgewenst een abonnement of levenslange afkoopsom om andere plugins uit de Cloud in je controller keyboard te stoppen?

Zo ja vind ik een controller keyboard met een paar plugins wel erg karig voor 2000 euri.
 
^ Haha,ja het is een beetje dat,ik weet al verschillende personen die hun Jupiter-X terug verkocht hebben omdat je alles toch ook in VSTi hebt.

Maar geeft toe,het zijn wel heel erg mooie controllers.
 
Zouden die juno modellen ook naar de Jupiter X komen?
De Juno-106 zit er natuurlijk al in en van de Juno-X vraag ik me af in hoeverre die verschilt van het Jupiter-X model.

Ik vind het qua vormgeving wel een mooie bak eigenlijk.
Voor mij verder niet interessant omdat hij mij geen dingen biedt die ik met de Jupiter-X niet al heb.
De Juno-60 heb ik in ACB-vorm al in mijn System-8 zitten en om alleen voor de looks nog eens twee ruggen uit te geven gaat me te ver.

Ik vind het wel een mooie uitbreiding van het ZenCore spectrum.
Ik zie weleens onbegrip over de enorme overlap tussen die instrumenten, maar ik vind het wel aardig om keuze hebben.
Als je ZenCore wilt hebben kun je daar de interface naar je smaak bij kiezen. Groovebox, workstation, knoppenbak en nu dus ook een schuivenbak.
 
Meh digitaal, dus allemaal vsts in een retro jasje van plastic
Pardon,van metaal.


De JUNO-X is een nieuwe synth-engine met een Super Saw-golfvorm en maakt functies mogelijk zoals snelheidsgevoeligheid, pitch-envelope-controle en meer. Het breidt de effectensectie enorm uit rond de twee klassieke Chorus-modi van het origineel. U kunt tot zeven verschillende chorus-effecten op elke JUNO-X klank gebruiken. U kunt maximaal 4 tonen laden voor gelaagdheid uit de 4.000 presets en één ritmepart uit de 90 drumkits.
 
Heerlijk toch hoe weinig dit me kan schelen. Lelijk ook alweer. 106 vond ik altijd al lelijk en dan die tr8 knoppen. Huiver
 
Toch wel een mooie synth met een berg mogelijkheden en hands-on controle. Voorlopige prijs is dan nog wel stevig.
 
Vind het wel een mooi concept. Een soort 4 synth + 1 drum track groovebox in keyboard format, met uitbreidbare sounds en engines. Met de speakers zet je em ook even in de woonkamer op een x-stand als je niet altijd in je studiohok wilt zitten. Veel knoppen en schuiven, aftertouch keybed. De vraag is hoe het zich verhoudt tot de grote en kleine broertjes Jupiter X en Xm.
 
Back
Top