Mutable instruments stopt met ontwikkeling en productie van modules

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.604
Locatie
Weesp
Volgens dit artikel op gearnews stopt Mutable Instruments. Huidige stock wordt verkocht, en daarna is het klaar; er worden geen nieuwe producten ontwikkeld.


Nu heeft Mutable wel eerder op een laag pitje gestaan, maar dit klinkt vrij definitief.
 
: ( echt heeeel jammer. Ik zou niet zonder Braids en Plaits kunnen.
 
Dat is heel erg jammer.

Mijn eerste Mutable module was een eenvoudig utilitair ding, maar erg bruikbaar.
De andere modules die ik heb vind ik ook erg fijn, klinken goed en bieden net even een andere invalshoek in het bewerken van geluid.
Ik had er nog wel een paar op mijn langetermijnsverlanglijstje (3x woordwaarde) staan, maar die gaan er dus niet meer (allemaal) komen.
 
Waarschijnlijk geen zin meer in het ontwerpen van modules die toch gekopieerd worden zonder dat iemand nou ook eens zoiets doet met open source. Ze is gekke Henriette niet!
 
Waarschijnlijk geen zin meer in het ontwerpen van modules die toch gekopieerd worden zonder dat iemand nou ook eens zoiets doet met open source. Ze is gekke Henriette niet!
ja denk het, maar ook components sourcen is erg moeilijk op dit moment.
je opensourced iets omdat er dan op door kunnen ontwikkelen denk ik.
zo werkt echte wetenschap ook.
ip daar van proberen mensen er alleen maar aan te verdienen. Arturia, Behringer wat doen die nu terug?
Anyhow ik ben een Braids, clouds en rings aan het bouwen. had ik nooit aan moeten beginnen maar goed het moet af.
Maar ga uit respect toch ook nog een module kopen.
 

Attachments

  • IMG_20220418_174527.jpg
    IMG_20220418_174527.jpg
    212,3 KB · Bekeken: 132
  • IMG_20220418_174632.jpg
    IMG_20220418_174632.jpg
    213,4 KB · Bekeken: 135
Quote Hackernews

Sadly, Émilie Gillet (the person behind Mutable Instruments) recently announced that she's stopping development of new modules, because being a known person who's visibly trans is just too much, and she's looking for the next niche to disappear in.
 
Dat was de een jaar of wat terug ook al haar bedenking, toen er een tijdlang ook niks meer op het gebied van MI uit kwam. Ik weet zo 1-2-3 niet meer waar dat ter sprake kwam. Maar omdat ze zo'n bekende naam in het modulaire wereldje is, is het lastig een nieuwe start te maken. En iemand van haar kaliber kan op velerlei gebieden geweldige dingen creëren. Een gemis voor de modulaire wereld, maar een andere wereld krijgt er een bijzonder mens bij.

Het open source gebeuren is voor haar geen issue geweest, ze is altijd bewust geweest van dat "gevaar" van dat mensen met andere bedoelingen dan zij voor ogen had er mee aan de haal zouden kunnen gaan. Maar ze vond het positieve aan open source altijd de overhand hebben.
 
Ik vind haar benadering ten aanzien van hoe bedrijfsvoering te doen wel inspirerend, en ondanks de kopieerders bleef ze dingen wel gewoon open sourcen (wat Bart zegt dus :) ). Maar om nou een beslissing te nemen omdat je trans bent, beetje onzin wat mij betreft, kan me niet voorstellen dat je daar in de dagelijkse werk praktijk hinder van ondervindt business to business of richting consumers. Zouden er echt mensen geen modules kopen omdat ze trans is? Kan me voorstellen dat je minder trek hebt in tradeshows e.d. maar dan trek je daar toch personeel voor aan?
Ik denk dat ze er gewoon niet zo'n zin meer in heeft, ook een heel goede reden, ben benieuwd wat ze nu gaat doen. Ze heeft inderdaad ook al wel eens aangegeven dat de goede ideeen een beetje op waren.
 
Zouden er echt mensen geen modules kopen omdat ze trans is?
Volgens mij is het niet zozeer dat, maar meer dat er nog steeds best veel mensen zijn die op FB of op andere fora haar dead name gebruiken. En denk ook aan alle oude interviews, podcasts e.d.. Ik denk dat als je steeds weer geconfronteerd wordt daarmee dat dat op een gegeven moment de doorslag kan geven.
En ze wilde juist zoveel mogelijk zelf doen en geen groot bedrijf worden. Dus personeel aantrekken had ze al veel eerder kunnen doen, maar bewust niet gedaan.
 
Erg jammer, Mutable is behoorlijk vernieuwd geweest voor eurorack. Het was een van de eerste bedrijven die het analoge purisme losliet, en met digitale modules hele gave nieuwe concepten voor modular introduceerde. Kwalitatief zit alles ook heel goed in elkaar, waardoor je een heel nieuw klankpalet neer kan zetten.

Daar moet ik wel meteen bij zeggen dat ik sommige Mutable modules te complex vind, met vaak meerdere functies per knop, afhankelijk van de modus. De cryptische labeling helpt ook niet echt. Zelfs bij een relatief eenvoudig ding als de Stages moet ik regelmatig nadenken wat een rood knipperend lampje ook alweer betekent...
 
je opensourced iets omdat er dan op door kunnen ontwikkelen denk ik.
zo werkt echte wetenschap ook.
Ja in ideologie... praktisch gezien hebben we enkel (officieel) toegang tot de abstracts en d.o.i-nrs. De wetenschappelijke artikels zelf (data, methode, analyse etc) zitten meestal achter een paywall zoals 'Web Of Science' met dure abonnementen. Om nog maar te zwijgen over de uitmelkerij & perverse opzet van dubbel blind peer review.
 
Volgens mij is AION Modular er ook mee gekapt.
Laatste FB bericht dateert alweer van ver vorig jaar en op de website is het sinds begin vorig jaar stil.
Het laatste bericht was: WISHING YOU A HAPPY, INSPIRING AND PEACEFUL 2020!.
Mails worden helaas ook niet beantwoord.
Importeur Escape from Noise in Zweden was ook cynisch als het gaat om bestellingen en er worden ook geen nieuwe modules meer aangeboden.
Het zou echt jammer zijn als het waar is, want AION modules zijn wat mij betreft toch wel een van de beste Moog klonen voor eurorack.
 
Mutable Instruments is nog altijd één van de best gewaardeerde bedrijfjes op het gebied van eurorack. Vooral de Beads en Clouds modules zie je ontzettend vaak terug in setups. Simpele modules zijn het zeker niet (de complete Mutable Instruments serie): er zit vaak ontzettend veel op qua mogelijkheden. Enerzijds veelzijdiger dan standaard WYSIWYG modules, maar dat maakt het voor mensen zoals mij juist lastiger om mee te werken. De standaard frikandel-modules van Doepfer spreken mij bijvoorbeeld meer aan. Maar goed, jammer dat er een eind komt aan dit vooruitstrevende bedrijfje.
 
Jammer. Nog niet zo lang bezig met eurorack maar toch al wat M.I.'s en enkele kloon M.I.'s. Vooral Clouds, Marble, Elements en Plaits, vind ik onovertroffen. "Look & Feel" spreekt mij bijzonder aan. Zeer goed doordachte modules met enorm veel mogelijkheden en ja.. je hebt er wat tijd voor nodig om ze te doorgronden. Binnenkort een extra Plaits en Branches solderen. Kijken of ik nog een Stages kan krijgen, lijkt me ook een tof ding.
 
Heb het afgelopen jaar een beetje geexperimenteerd met Mutable Instrument modules, Braid, Rings, Clouds en Beads. Ik vind het wel tof, maar heb toch meer voorkeur voor analoge en simpelere modules geloof ik. Ik vind dit nieuws jammer, maar het heeft ook wel iets moois. MI is een groot succes geweest, heeft synthese echt wat gebracht, alles (?) is nu geopensourced en ze stopt. Je kan nu/straks goedkoper (en vaak kleiner) klonen kopen, de originele modules worden misschien verzamelobjecten (gister mn beads verkocht...) en MI stopt voordat het saai of voorspelbaar word, op een soort van hoogtepunt. Kan allemaal slechter wil ik maar zeggen.
 
Er is een FORSE firmware update uit voor Plaits! Bugfixes, verbeteringen etc, maar vooral opvallend zijn de 8 nieuwe synth-engines die toegevoegd zijn, waaronder een string-machine en DX7 compatibiliteit, Plaits is nu een 6-op FM module!

 
Er is een FORSE firmware update uit voor Plaits! Bugfixes, verbeteringen etc, maar vooral opvallend zijn de 8 nieuwe synth-engines die toegevoegd zijn, waaronder een string-machine en DX7 compatibiliteit, Plaits is nu een 6-op FM module!

Heel tof
 
Het is nu toch echt officieel announced op hun eigen website: Mutable Instruments | Home. :-(

The production of all modules has halted and Mutable Instruments will permanently shut down in December 2022.

You can still contact us for support and repairs until June 2023.
 
Back
Top