Digitaal samenwerken in 2022 - hoe doe je dat eigenlijk?

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.734
Locatie
Oss
Ik heb een groot aantal halve nummers, waarvan ik weet dat ik ze zelf niet af ga maken. Het zou wel leuk zou zijn om ze te delen met iemand die er met frisse inspiratie aan verder kan en wil werken. Afgelopen maand was er de synthforum collab; daar moeten goede ideeën uitgekomen zijn hoe je het beste samen werkt aan nummers. Dus ik vroeg me af: hoe doe je dat?
Zijn er websites die zo'n samenwerking faciliteren, wat zijn jullie ervaringen? Nagenoeg alles wat ik zelf zou willen delen is gemaakt met Ableton en Komplete, dus het lijkt me op zich goed mogelijk zulke projecten te delen
 
ik denk dat ik eerder ga weten wat niet werkt :) - ik zit namelijk te wachten op mijn partner, die daarvoor zat te wachten op mij... Dus zo werkt het alvast niet ideaal. Ik denk - denk - dat doelgericht afspreken mss beter werkt. Zoals 'jij doet de noises en ik doe de lead' bijvoorbeeld.
Of ik heb een loop, jij maakt er een basis arrangement voor.
 
We hebben het met de band geprobeerd.
Maar je moet wel handig zijn met software om op afstand samen te kunnen werken.
Nu zul je op dit forum al wel een natuurlijke voorselectie hebben van mensen die 'iets' met techniek hebben :P
Maar software zal niet aan iedereen besteed zijn.
Maar het is een redelijke technische hobbel en één die moelijker wordt naarmate je vaker 'heen en weer' gaat met bestanden of verschillende hard- en software gebruikt.

Werken met stems is het makkelijkst (maar ook direct behoorlijk fixed).
En hoe meer structuur je hebt in je manier van werken, hoe makkelijker het gaat.
Goede rolverdeling is ook belangrijk.

En tijd is ook een ding. Als jij inspiratie hebt, hoeft de ander dat niet te hebben en omgekeerd.
Dus ook al zit je op afstand samen te werken, als ik iets opstuurde naar de drummer en die had vervolgens totaal geen inspiratie, dan was mijn 'zin' weer verdwenen toen hij met een aanvulling kwam.
 
Ik heb een groot aantal halve nummers, waarvan ik weet dat ik ze zelf niet af ga maken. Het zou wel leuk zou zijn om ze te delen met iemand die er met frisse inspiratie aan verder kan en wil werken. Afgelopen maand was er de synthforum collab; daar moeten goede ideeën uitgekomen zijn hoe je het beste samen werkt aan nummers. Dus ik vroeg me af: hoe doe je dat?
Er zijn genoeg leden met Ableton dus als je een oproep doet en je vertelt een beetje welke stijl(en) je doet dan kan je misschien wel een partner in crime vinden?
Wie weet vindt je het zo leuk dat je ze samen af kan maken zodat het je inspireert?

Ik doe de collab met @SmartBits en handig is als je eerst kijkt waar je overeenkomsten hebt met elkaar qua daw en plugins bijv en belangrijk vonden wij dat je eerlijk aangeeft wat je wel of niet goed vind ipv beleefd op alles ja te zeggen.
Al hebben we beiden wel een ruime smaak qua muziek verschillen we ook in een aantal opzichten wat het ook weer verfrissend maakt omdat je muziek dan een andere richting in kan gaan dan je gewend bent.
Maar ik moet zeggen dat het erg leuk is om samen te werken met een ander, je moet wel bereid zijn om compromissen te maken natuurlijk maar als je beiden een beetje flexibel bent dan moet het wel lukken.
Je hebt beide je sterke en mindere kanten dus het is goed als je dan met elkaar overeenkomt waar de een of de ander een beetje het voortouw in neemt, bijv de een komt met een basisstruktuur van een track en de ander is goed met arrangementen of kan virtuoos bepaalde instrumenten spelen en zo gebruik je elkaars sterke eigenschappen.
Dit gebeurt soms ook al automatisch als je merkt dat je partner iets gemakkelijk kan doen.

Het is ook best een uitdaging om aan de ander duidelijk te maken wat je bedoelt; bijv @SmartBits doet oa gitaar en zang en dan heb ik ideëen voor het arrangement en dan probeer ik bijv aan te geven op de tijdlijn waar het leuk zou kunnen zijn als hij op bepaalde plekken nog een akkoord invult.
Of ik stuurde dan een ideetje over de zang en probeerde dan toch een simpel dingetje een paar maten in te zingen waardoor hij meteen het begreep en dan ging hij kijken of ie daar iets mee wil of kan.
Het is natuurlijk anders dan dat je bij elkaar zit en even iets voordoet aan de ander.

Tot zover mijn bevindingen.
 
Laatst gewijzigd:
De technische kant van collaben kan ik ook wel wat tips voor gebruiken. nu zit ik ieder spoor los te exporteren vanuit ableton en dat dan te wetranferren. zelfde andersom. voordat je eenmaal die losse sporen van de ander in je DAW hebt, door hebt wat nou wat is, en de levels een beetje o.k. hebt staan ben je zo weer een flinke tijd verder en dan heb je nog niks gedaan aan muziek maken. Dat moet anno 2022 makkelijker en beter kunnen toch?
 
ja klopt eigenlijk wel, als je met verschillende daws werkt is het heel nerdy om alles te delen en dan weer in je eigen doos te krijgen. Té nerdy eigenlijk.
Men zou een DAW in de cloud moeten maken. Die alles upload vanzelf, backups en je kan dan gewoon inloggen en werken. Ipv bestanden uitwisselen.
 
nu zit ik ieder spoor los te exporteren vanuit ableton en dat dan te wetranferren. zelfde andersom. voordat je eenmaal die losse sporen van de ander in je DAW hebt, door hebt wat nou wat is, en de levels een beetje o.k. hebt staan ben je zo weer een flinke tijd verder
Ik weet niet hoe jij het doet maar als ik audiofiles (opgeslagen in samples) uit een project laadt dan nemen ze automatisch op een nieuwe Live set de juiste positie op de tijdslijn in met het bijbehorende volume.
Alle informatie staat dan in zo'n layer dus als ik die opstuur vanuit mijn Ableton 11 en jij opent 'm in Ableton 11 dan zie je gelijk hoe en wat.
Dat wordt anders als iemand met een andere daw werkt, dan neem je een foto van je set en stuurt die mee zodat de ander gelijk alle info omtrent de tracks op de foto ziet, positie op de tijdslijn, volume level enz.
Niet meteen aan beren op de weg denken maar denken in oplossingen helpt beter. :)
 
bij collabs, tot nu toe, om en om, met stems, of laatst, louter zang aangeleverd (op vanzelfsprekend een nummer).. het kan zeer eenvoudig.

het is idd wat fijner om projekten uitwisselen, nu ook daar mee bezig, of beter; hetzelfde projekt, maar dan breid ik weer uit, etc.
nadeel; plugins.. maar daar is om heen te werken...

toen ik de nieuwe versie van PaulXStretch ontdekte (waar nu nog volop aan gewerkt wordt.. ander draadje!), deze developer(s) hebben dit;


EDIT: wat duidelikker in de collabs, was eerst met pure stems werken, dus renders/bounce. werkt prima. tenzij natuurlik..
sja, ik meerdere collabs gedaan, ook met andere methoden, louter stems aanleveren; 1 iemand die alles bij elkaar zette, meerdere mensen b.v.

er is geen echt goede oplossing, denk ik tot nu toe.
 
Ik ben er zelf geen fan meer van, wegens sync-problemen - maar áls het werkt, is Splice ideaal. Kan je gebruiken als versie-beheer systeem, en je kunt projecten delen met anderen, (asynchroon) samenwerken, etc.

Als je met een Live-medegebruiker samenwerkt, werkt simpelweg de projectmap zippen en doorsturen ook prima. Zorg er dan wél voor dat alle gebruikte audiobestanden in die map staan. Kan je door Ableton laten doen via "collect and save", onder "view" --> "file manager".

3rd party plug-ins die de ander niet heeft, kan je "afdekken" door te freezen en/of "flatten" toe te passen op de bevroren sporen (via rechtermuisklik op de audio-clip).


Ah, en als je met iemand samenwerkt die een andere DAW gebruikt, en dus kiest voor exporteren van losse waves, kan je hier inderdaad tegenaan lopen:

voordat je eenmaal die losse sporen van de ander in je DAW hebt, door hebt wat nou wat is, en de levels een beetje o.k. hebt staan ben je zo weer een flinke tijd verder

... en dat hangt af van degene die exporteert. Als je dat systematisch en netjes doet, wordt het importeren een breeze.

Tips:

- Render bij elk spoor de gehele lengte van het nummer, dus inclusief de stiltes, als het "maar" gaat om een los geluidje halverwege. Op die manier hoef je je geen zorgen te maken over de timing, kan je alle stems op nul laten beginnen en loopt het goed
- Geef elke wave die je exporteert een begrijpelijke naam. Superlogisch, maar verslapt al snel, dus gewoon scherp op blijven
- Render niet met normalisation aan, maar "gewoon" op de niveaus zoals ze in de mixer staan afgesteld, dan hoeft de ander de levels niet opnieuw af te stellen
 
Laatst gewijzigd:
Zijn er websites die zo'n samenwerking faciliteren, wat zijn jullie ervaringen?
Met het moderator team hebben we het er ook al over gehad om samenwerkingen tussen leden beter te kunnen faciliteren. De CollApril is in ieder geval een eerste aanzet. Maar het zou mij leuk lijken dat er na Tinder en Grindr ook een Synther/Synthr komt... :D
Wat de CollApril denk ik wel leuk maakt is dat je mensen met verschillende muzikale achtergronden aan elkaar koppelt. Maar gelijkgestemden (zonder gebruik te maken van het toeval) aan elkaar koppelen staat ook hoog op mijn wensenlijstje. En dat dan uiteraard niet gebonden aan een specifieke maand, maar een doorlopend systeem met specifieke parameters (stijl, locatie, voorkeur DAW, hard/software, etc).

Ik denk als je beide bedreven bent met een DAW als Live dat je vrij makkelijk dingen uit moet kunnen wisselen. Maar het lijkt dan misschien toch meer op schaken middels correspondentie per brief. De 1 doet een zet en moet dan wachten op een reactie van de ander. Het is meer een serieel dan een parallel proces, want als jij iets verandert terwijl de ander met jouw vorige aanpassing bezig is, kan het zijn dat de track dusdanig wijzigt dat je weer terug naar de tekentafel moet. Dat kan ook juist leuk zijn, het belangrijkste is dat je een open communicatie houdt en eerlijk bent in je kritiek, zoals @krautrock1958 aangaf. De track wordt er niet beter van als je denkt dat iets niet goed is, maar uit beleefdheid niks zegt. ANderzijds moet je dus ook open staan voor kritiek en in het achterhoofd houden dat de ander ook streeft naar een beter klinkende track, dat het niks persoonlijks is. En dat kan lastig zijn, als je muziek maakt leg je daar toch vaak (een stukje) van je ziel in. Dat kan dan aanvoelen als dat iemand zegt dat je baby niet moeders mooiste is.
 
... een doorlopend systeem met specifieke parameters (stijl, locatie, voorkeur DAW, hard/software, etc).
Ja zoiets is wat ik op hoopte! Als ik er een beetje over fantaseer wat het zou moeten zijn kom ik uit op een systeem zoals je aan open source projecten aan software kunt werken met GitHub, al zou de manier van werken wat meer 'artist-friendly' moeten zijn (geen command lines etc). Ik upload een projectfolder, maak het beschikbaar (privé of publiek) voeg wat informatie toe (welke DAW, welke plugins, een audio snippet), en vervolgens kan iedereen daar een eigen versie van maken en toevoegen, zodat je ook weer kunt kiezen of je aan die of een andere/eerdere versie wil verder werken. Zo voeg je een paar projecten toe, en een paar dagen later krijg je een berichtje dat iemand aan jouw project heeft gewerkt en een nieuwe versie heeft geupload, die jij dan weer kunt ophalen, beluisteren en kunt bewerken.
Voor mij zelf is het gebrek aan interactie niet erg, ik ben in mijn comfort zone als ik lekker alleen zit te werken, en zou juist graag iedereen de vrije hand er in willen geven. Voor mij dus juist een mogelijkheid om samen te werken die ik op andere manier niet zou opzoeken. Maar ik snap ook dat mensen ook op zoek zijn naar een directere manier van samenwerken. En zoiets zou toch ook moeten kunnen als je een Teams of Zoom achtige app hebt met de focus op midi/audio/cloud data!

In ieder geval leuk dat hier ook door het moderator team aan gedacht wordt, jullie had al zoiets door laten schemeren in de aankondiging van collapril. Zou echt tof zijn als hier een vervolg aan wordt gegeven, helemaal als ook andere type muzikanten (instrumentalisten, zangers, tekstschrijvers) hier op kunnen aanhaken
 
Ik upload een projectfolder, maak het beschikbaar (privé of publiek) voeg wat informatie toe (welke DAW, welke plugins, een audio snippet), en vervolgens kan iedereen daar een eigen versie van maken en toevoegen, zodat je ook weer kunt kiezen of je aan die of een andere/eerdere versie wil verder werken. Zo voeg je een paar projecten toe, en een paar dagen later krijg je een berichtje dat iemand aan jouw project heeft gewerkt en een nieuwe versie heeft geupload, die jij dan weer kunt ophalen, beluisteren en kunt bewerken.
Ja, dat kan natuurlijk maar voor mijzelf zou ik dat te los vinden, ik vind het wel prettig dat je met elkaar iets tot stand brengt.
Als je alleen iets upload en wat later weer iets tegenkomt dan kan het wel verrassend zijn natuurlijk maar het uitwisselen met elkaar en waar je ook van leert van elkaar heeft voor mij wel een belangrijke meerwaarde.
 
[...] Ik upload een projectfolder, maak het beschikbaar (privé of publiek) voeg wat informatie toe (welke DAW, welke plugins, een audio snippet), en vervolgens kan iedereen daar een eigen versie van maken en toevoegen, zodat je ook weer kunt kiezen of je aan die of een andere/eerdere versie wil verder werken. Zo voeg je een paar projecten toe, en een paar dagen later krijg je een berichtje dat iemand aan jouw project heeft gewerkt en een nieuwe versie heeft geupload, die jij dan weer kunt ophalen, beluisteren en kunt bewerken.
[...]
Doet mij een beetje denken aan het begrip "open" document dat wij op het werk ooit eens hebben gehad. Inwerkdocument voor nieuwe werknemers ofzo, weet niet meer. Was een Word doc, mocht iedereen iets bijschrijven. Probleem was niet dat er verkeerde dingen bijgeschreven werden. Gek genoeg totaal niet. Probleem was dat iedereen zo zijn eigen manier van opmaken van het document had. Nadat er iemand "aan had gezeten" was er van de layout geen snars meer te begrijpen. Als je er daarna iets bij wilde schrijven klopte de nummering van sommig spul niet meer. Was je echt uren bezig om alle foutjes te herstellen. Einde v/h verhaal: einde "open document". Ik geloof dat we maar weer terug zijn gegaan naar een simpel text bestandje dat niet uit te printen is (want: ziet er niet uit).

Om een lang verhaal kort te maken: heb jij het probleem niet dat je geen snars meer begrijpt van het DAW-bestand dat je deelde als er iemand "aan heeft gezeten"? Een DAW is zeer ingewikkeld (vind ik). Als iemand een instelling verandert kom je daar misschien niet achter totdat het te laat is.

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het delen van losse WAV bestanden voor elke (multi-)track wel werkt. Kan in elke DAW geïmporteerd worden. Kan zelfs in Audacity. Zit je wel weer met het BPM tempo probleem... Of kunnen DAWs omgaan met een (audio) click track?

Hmmm. Lastig, lastig.
 
In onze april collab hebben we elk een taak.
Ik ben een nitwit waar het op DAW (lees: Ableton live 10) aan komt, dus voor mij was het nogal een leermoment om het een heul klein beetje onder de knie te krijgen tot een nivo waar ík ermee kan werken.
Begin april kreeg ik een stel midi frases met de opdracht er geluiden van te fabriceren.
Na flink wat moeite lukte het me om zonder al teveel latency geluiden onder de midi frases te plaatsen en heb ik voor elk midi filetje een paar verschillende instrumenten geplaatst en dit terug gestuurd.
Daar wordt nu door mijn collab partner aan gewerkt om er één geheel van te maken.
En heel verrassend mag ik wel zeggen.
Maw het lijkt me als elk een eigen taak heeft dat het, iig voor wat mij betreft, het heel goed kan uitpakken.
 
Back
Top