Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
He walter,

Graag gedaan.

Ik ammuseer mij gewoon beestig met mijn Digitakt, en de digis workflow ligt me gewoon goed.

Dat is dan ook een van de hoofd redenen waarom ik ook naar de syntakt kijk

Ik geef wel toe dat de woow factor van de syntakt bij mij wat minder is geworden, door meer er over te lezen en filmpjes te zien.

Want hoe hoe meer ik het bekijk lijkt de syntakt eerder een samen raapsel van reeds bestaande “machines” van andere toestellen van hun( model cycles/ AR enz)
Dus soms upgrades van hun goedkopere segment en downgrades van hun top segment

Maar als je rekening houdt met de commentaren van hun userbase ( elektronauts, hier en nog andere forums) merk ik toch vaak op dat de commentaren op hun model reeks goed zijn maar toch echt net iets te beperkt, en dat er veel mensen sukkelen met de (extreem diepgaande) complexiteit van hun top segment, en het toestel daardoor verkopen.

Ik zelf evenaar dit ook,ik heb totaal niet dezelfde click in workflow met mijn monomachine als met mijn digis(Dt,Dn)
En in C zijn die niet zo verschillend, het zijn gewoon een paar dingen die anders ingevuld zijn.

Wat ik dus probeer te zeggen is nl dat dit misschien het key element is van de syntakt, het in een digi formaat steken en bijhorende workflow en diepgang
Niet te beperkt maar zeker ook niet te complex

Soit ik weet eigenlijk niet of dit jouw helpt met een keuze maken
Zit er aan te denken om de Syntakt in te ruilen voor DT keys
Hmm de St zie ik als een drumdoos/ groovedoos
Dn zie ik meer als een 8stemmige fm synht met een 4 track sequencer waardoor hij zich kan “gedragen als” groovebox

Een tip die ik je wel kan geven is nl dat de vormgeving van de keys wel leuk en uniek is, maar wat heb ik dat formaat ( ik heb de Monomachine keys) al vervloekt als ik weer eens die betere set up op zoek in de studio.

Echt die vormgeving heeft me al veel doen vloeken
Maar ik heb gelukkig de joystick zeg ik dan steeds :D
 
Hoi,

De DT was m'n eerste en meteen verliefd geworden erop, de workflow waar iedereen het over had IS idd erg vooruitstrevend om mee te werken. En aanwezig in de (gehele?) Elektron family, hands-down: de leukste tracker in m'n bezit (Shoo get-out Amiga).

Als de DT het niet werd, werd het een OPSIX, daar ik net begon te kijken de de FM wereld
 
Oops, al op Send gerukt, I continue:

Punt. :) Ik ga morgen m'n DT beats proberen over te zetten voor de donderdag jam, want die zaten allemaal in m'n parameter-locked spot in heaven op Track 1. Ik denk omdat de DT ook limiteerd, dat ik er ook meer uit kan halen, ik moest alles op 4 tracks. Hetzelfde gebeurt bij mij ook in m'n rackjes.

Ik zie je punt over de alles in 1 box ST ivm integratie van machines van de Cycles enz, misschien was het beter als het een combo was van de AR en de DT.

Oki, nogmaals Kenneth, bedankt voor je reactie, ik zal na donderdag even m'n reaktie geven nadat ik de Jam met m'n guru heb gedaan.

Ja de form-factor kan een dingetje zijn, maar ik vind het weer fijn om aan toesten te zitten, als ik er voor ga, wordt het een DT Keys hamburger, en kan m'n keystep pro weer richting modular.

Gr,

W
 
Ik denk omdat de DT ook limiteerd, dat ik er ook meer uit kan halen, ik moest alles op 4 tracks. Hetzelfde gebeurt bij mij ook in m'n rackjes.
ok we gebruiken de afkorting anders ik had al zoiets willen merken
dus om vergissingen te vermijden

Dt gebruik ik vr Digitakt
Dn gebruik ik vr Digitone
St is natuurlijk Syntakt
 
Maar... ben ik de enige die dit ervaart (relatief natuurlijk), kan men ook wat negatiefs delen na de aanschaf van de Syntakt?

Bij mij is het nog niet inspirerend. Ik probeer niets negatiefs hier te delen/vragen, maar ik ben dus nieuwsgierig of ik de enige ben die liever een tweede Digitone (of zelfs de Keys versie) wil dan een Syntakt.
Hier geen 'hands on' ervaring met een elektron box (anders dan de AH2).
Maar wel heel veel van gelezen en vooral gekeken op YT, omdat ze me erg intrigeren.

De Syntakt is m.i. een multi tembrale mono synth (ofterwijl 12 mono synths in 1) met 8 digitale en 4 analoge synths (1 wel heel erg beperkt momenteel qua mogelijkheden).
Een beetje zoals de Nord Drum 3P, maar dan met een top sequencer.
Dus als je dat 'nodig hebt' (of weet hoe je hem wilt gebruiken), is dat perfect.

Ok, de chord machine kan akkoorden spelen, maar die kun je niet als een poly synth inspelen.

Als je al een Digitone hebt, dan is de meerwaarde van een Syntakt waarschijnlijk beperkter. Als je ook de drum sectie al afgedekt hebt (Tr8s), wordt de meerwaarde van de Syntakt nog beperkter.
Al heb je vast wel ruimte voor een paar baslijntjes en arpjes die de Syntakt invult en dan laat je de pads / akkoordjes vooral door de Digitone invullen :)
Maarrrrr, je weet zelf het beste waardoor je 'beperkt' wordt in je huidige setup en welke machine dat goed in kan vullen.
Als ik een Digitone en Tr8s had, dan was de Syntakt waarschijnlijk niet mijn eerste keus, al is een machine voor het sequencen van de Tr8s en voor baslijntjes en mogelijk extra FX ook wel prettig.
Hoe dan ook, meer gear = meer complexiteit en meer tijd nodig om alles optimaal te kunnen gebruiken, dus ik ben zelf terughoudend om snel uit te breiden.
 
Dank jullie beide! In reaktie maar niet volgorde:

@Kenneth : Ik houd jouw jargon aan! :)

Ik dacht mijn DigitoNe aan te vullen met 12 voices, dat is idd op papier mogelijk, maar in mijn setup overbodig op het gebied van drums. Het werd de vervanging voor al mn non modular Drums. Het was cker geen impuls aankoop, maar ik kan je zeggen dt ik de laatste 3 jaar nog niets had gehaald waar ik echt spijt van had, dus ik was ook erg verrast in mezelf deze keer.

Dacht echt genoeg details te hebben om de Syntakt te halen: wetende dat key-folding de nwe norm is voor arps en de FX (amp) moet gebruiken voor enige ducking.

meer gear = meer complexiteit <--- so true, ik kan niet meer in 6U euro rack werken tenzij ik ze los haal en in aparte cases stop.

real estate = premium op m'n bureautje <--- deze ook :)

De beste jams ontstaan nog steeds na momentum te cre-eren, een verkeerd idee hebben bij een goede drum synth (als ik het zo mag noemen) kan nog steeds niet de pret drukken. Muziek maken erop blijft leuk, ik laat jullie weten na de guru wat mij is aangeleerd en is blijven plakken. ;)

Voor de gene met een Digitone Keys....uhhhh.. call me ;)

!!! - Voor de rest: thanks voor de interesse!

Lees het niet verkeerd, soms past een synth niet in je groepje muziekanten (mijn hardware in dit geval).
Als ik geen Digitone en andere FM synths had kon ik de Syntakt beter waarderen. Ik zocht meer voices en ik kreeg ze ook, de toepassing was alleen gemuteerd in m'n bandje (nogmaals m'n hardware).

Champagne problems, most likely, maar in ieder geval ben ik een stuk contenter wetende dat het aan mij ligt en niet het product.
 
Blegh! Had ik maar niks opgezocht over de Syntakt! Nu wil ik er 1! En ik ben helemaal niet van de hardware.. Ik moet mezelf maar blijven vertellen dat velocity editen met dit ding echt bagger is 😂
Bovendien werk ik in the Box en heb al XLN XO.
 
Ik moet mezelf maar blijven vertellen dat velocity editen met dit ding echt bagger is 😂
Dat is ook zo.
Elektron boxes (Rytm uitgezonderd) zijn bedacht om muziek in elkaar te klikken, niet om in te spelen.
Iedereen roemt altijd die trig locks, maar in een willekeurige DAW heb je onbeperkte automation. Hoezo zijn die trig locks zo bijzonder?
Verder zijn elektron dingen belachelijk duur en bewust beperkt gehouden zodat je er altijd meer dan 1 nodig hebt.
Zo, nog meer antigas nodig :D?

(PS, dit is niet mijn mening, maar een poging om je van het GAS af te halen)
 
Dat is ook zo.
Elektron boxes (Rytm uitgezonderd) zijn bedacht om muziek in elkaar te klikken, niet om in te spelen.
Iedereen roemt altijd die trig locks, maar in een willekeurige DAW heb je onbeperkte automation. Hoezo zijn die trig locks zo bijzonder?
Verder zijn elektron dingen belachelijk duur en bewust beperkt gehouden zodat je er altijd meer dan 1 nodig hebt.
Zo, nog meer antigas nodig :D?

(PS, dit is niet mijn mening, maar een poging om je van het GAS af te halen)

Parameter locks vind ik juist dan wel iets wat op hardware echt veeeel beter (en mn directer) werkt op een hardware doosje vs iets intekenen in een daw.

Het eindresultaat kan dan wel uiteindelijk hetzelfde ziin, maar in een daw de parameter selecteren, automation track selecteren en dan intekenen vind ik flow onderbreken. Op elektron doosjes (en veel ander spul tegenwoordig) doe je dat allemaal terwijl je pattern blijft lopen.

Overigens zelf net de cycles gekocht, toch een soort poor mans syntakt.
 
Parameter locks vind ik juist dan wel iets wat op hardware echt veeeel beter (en mn directer) werkt op een hardware doosje vs iets intekenen in een daw.

Het eindresultaat kan dan wel uiteindelijk hetzelfde ziin, maar in een daw de parameter selecteren, automation track selecteren en dan intekenen vind ik flow onderbreken. Op elektron doosjes (en veel ander spul tegenwoordig) doe je dat allemaal terwijl je pattern blijft lopen.

Overigens zelf net de cycles gekocht, toch een soort poor mans syntakt.
Zie mijn laatste zin :P
Het was een fictieve, sarcastische poging met wat veel gehoorde punten over Elektron om Morty van z'n gas af te helpen.
Als ik geld en tijd genoeg had, stonden hier al lang een paar van die zwarte doosjes.
 
Downside van een doosje als Syntakt is dat je geen overzichtelijke pianoroll hebt en sowieso is de polyfonie ook niet echt toereikend om zoiets te doen.. wel heb je iets als chord machines.. maar een compositie van vier-stemmige akkoorden in je hoofd uitwerken via akkoordsymbolen lukt mij nog niet echt, 'n happy accident is dan wel leuk maar leidt af van waar je naartoe wil.

Ik hang eigenlijk ook een beetje tussen hardware en DAW in.. enerzijds vind ik zo'n groovebox echt veel laagdrempeliger om vlug wat te doen of uit te werken.. ik ben mezelf nu aan het zoethouden met een Circuit.. echt een leuke manier om een clipje met chords te bouwen.. veel intuïtiever als op 'n DAW maar als je het songgeraamte wilt met alle effecten geautomate enzo.. of geluidsopnames van instrumenten wilt toevoegen pak je toch gemakkelijke een DAW. Nu heeft Elektron ook een songmode en kan perfect meelopen op een DAW via overbridge.

Zoals al aangegeven.. wat Elektron zo uniek maakt is Parameter lock.. Elke STEP kan een compleet ander geluid bevatten, via preset of tweaks.. dat is echt super leuk om audio mee te creëren.. Automation in een DAW is veel meer bedoeld als een vloeiend geluidsverloop voor subtiele tweaks maar de focus die je hebt met zo'n Elektron kastje heeft is echt waanzinnig. Ook de functie om 'n STEP (inclusief automation) ff vlug laten terugkomen via copy 'n paste.. het kan wel op een DAW maar het zit vol nare bijeffecten is mijn ervaring..
In Ableton kun je via Push ook wel een soortgelijke ervaring bereiken.. STEPS tweaken tot je er helemaal gek van wordt.. maar het gebeurt allemaal in de grid en gooi je er 'n Groove template overheen worden delen die off-grid zijn, niet ge-automate want 'n groove template werkt niet op automation.

en dan is er nog 'n soort bug waardoor waardes random niet meegenomen worden, als je met 'n VST een parameter automate die 'n synthengine aanstuurt is het duidelijk te horen dat het er heel vaak naast zit.. met een filter cut-off merk je daar niets van.. en in theorie zou het allemaal moeten werken maar dat doet het gewoon nog niet..
Oh.. en dan blijft er nog de beperking dat je niet vlug even 'n STEP inclusief alle automation kunt kopiëren.. automation bij Ableton werkt niet in de Session mode (de jam mode met PUSH).. In de arranger mode kan het wel maar dan blijft het euvel bestaan dat automation gewoon niet goed werkt.

Hieronder 'n klein experimentje met een plug-in die automate via PUSH.. Het is een soort VST versie van MI Plaits..
Ik zou zeker geen Elektron kastjes meer gebruiken als dit net zo goed werkt binnen Ableton maar dat doet he dus nog lang niet.

 
Oh.. wat ik ook minder handig vind aan Elektron is dat je niet kunt opstarten ergens midden in een pattern.. Ik ben deze functie nog niet tegengekomen en ook laatst met iemand via PB over gehad die redelijk thuis was in Ableton kastjes. Als je pattern één maat lang is, geen probleem maar bij vier maten bv wordt je geduld wel beproefd.. :D

Ik heb na deze thread zondag gelezen te hebben toch weer de kriebels gekregen en er één besteld.. en vanavond bezorgd.. Ben bekend met de DT dus ik kon zo uit de voeten.. :)
Nog geen super diepe P-locking toegepast maar het aanbod synthjes een beetje verkend zojuist, wat nootjes ingespeeld en er is meteen chemie..
De DT is ook leuk maar net als met de Cycles vs de Samples had ik meer fun met de Cycles, lijkt er wel heel erg op qua synthengines maar de extra stemmen en analoge tracks zijn wel mooi meegenomen hier.. en ook het display vind ik op de cycles wat klein.. dat is hier wat overzichtelijker..

Edit: de headroom van de mixer was een beetje op.. (hoor en zie ik :D)

 
Last edited by a moderator:
Ik typ net ergens mijn bevindingen over de Syntakt in maar had ik beter hier kunnen doen qua topic. Ik vond de analoge tracks lekker klinken.. super voor een funky basje.. maar als je hoger gaat en je 'n oktaaf tussen de VCO's als interval gebruikt wordt ie knetter vals.. Heb de mijne wegens dezes desillusie teruggestuurd maar lees hier net dat er meer mensen zijn die er last van hebben.. Syntakt users: How stable/unstable are your Dual VCOs?
 
@MacGyverGear

Hmmm… jammer toch.
is goed vr wat anti Gas vr mij

Kzal het zo maar zien…
Ja, dit. En dan ook nog het gedoe met niet kunnen opstarten ergens in maat 4 van een pattern.. maar dat wist ik al van andere Elekton kastjes natuurlijk..
Toch jammer, want het is echt een lekkere sound die de VCO's eraan toevoegen. Ik denk als ze een functie eraan toevoegen die het wel mogelijk maakt om midden in een pattern te starten ik ooit alsnog voor de bijl ga. Hij is ook goedkoper geworden zag ik..
 
In deze demo (3 tracks voor de chords) klinkt het wel redelijk zuiver maar is ook een beetje de grens.. de hogere leads doet ie allemaal met de FM tracks..
Verwacht geen hoge West-Coast achtige leads uit de VCO's.. maar daaronder en tussen de bas zit sonicly ook genoeg.. of voor drums gebruiken bv..

 
Back
Top