Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
Verschilt echt per persoon. Ik geef les in voornamelijk elektron instrumenten en ik zie echt een tweedeling tussen mensen waarbij het super snel klikt en anderen waar we er stap voor stap doorheen moeten en de logica erachter benaderen etc. Ik heb het idee dat als je affiniteit hebt met IT op een of andere manier (zoals veel gegamed vroeger of werkzaam in iets IT gerelateerd) dat het dan vrij snel klikt.

Ik beide gevallen, als het kwartje valt dan gaat het ook ineens erg rap.
Die tweedeling zie ik überhaupt bij IT gerelateerde zaken.

Je snapt het, of je leert een stappenplan aan.
Die eerste groep kan eigenlijk vrij snel met veel software uit de voeten, die andere zal elke keer moeten 'automatiseren'.
Het zal vast wel eens onderzocht zijn, want het is best zwart wit (die tweedeling die ik in m'n IT carrière tegen kom)
 
Ik als oud mpc gebruiker en “nieuwe” elektron gebruiker. Vind het grootste verschil dat je bij de mpc veel meer moet oefenen met het inspelen van je muziek terwijl je bij elektron veel meer je muziek aan het programmeren bent. Het is vaak iets bedenken, en dan uitzoeken hoe je dat ding zo kan programmeren dat die dat ook doet. Ik vind dat zelf wel erg leuk maar ik kan me voorstellen dat er een groep mensen is die daar geen zak aan vind.
 
Verschilt echt per persoon. Ik geef les in voornamelijk elektron instrumenten en ik zie echt een tweedeling tussen mensen waarbij het super snel klikt en anderen waar we er stap voor stap doorheen moeten en de logica erachter benaderen etc. Ik heb het idee dat als je affiniteit hebt met IT op een of andere manier (zoals veel gegamed vroeger of werkzaam in iets IT gerelateerd) dat het dan vrij snel klikt.

Ik beide gevallen, als het kwartje valt dan gaat het ook ineens erg rap.
Ik ben wel benieuwd hoe jij met de patterns om gaat live. Gebruik je überhaupt verschillende? En hoe ga je dan om met het feit dat je sounds niet meer hetzelfde zijn als je eea getweakt hebt?
 
Ik als oud mpc gebruiker en “nieuwe” elektron gebruiker. Vind het grootste verschil dat je bij de mpc veel meer moet oefenen met het inspelen van je muziek terwijl je bij elektron veel meer je muziek aan het programmeren bent. Het is vaak iets bedenken, en dan uitzoeken hoe je dat ding zo kan programmeren dat die dat ook doet. Ik vind dat zelf wel erg leuk maar ik kan me voorstellen dat er een groep mensen is die daar geen zak aan vind.

Ja dat is wel goed gezegd. Wat denk ik niet helpt is dat je met bijvoorbeeld de Octatrack meerdere routes hebt om iets te doen en voordat je uberhaupt iets kunt samplen je 3 stappen (als de track al goed staat) moet doen. En dan zit je met de gain staging die je ook op 3 plekken moet tweaken. Even vergeleken met de SP-16 waar je gewoon een boerenlul record functie hebt die het 'creatief' proces niet onderbreekt (grote touchscreen helpt wel natuurlijk). Bij de Syntakt kun je in ieder geval wel de cryptische encoderopties volledig zien dus dat is wel een voordeel voor de meer 'casual' gebruikers.
 
Ik ben wel benieuwd hoe jij met de patterns om gaat live. Gebruik je überhaupt verschillende? En hoe ga je dan om met het feit dat je sounds niet meer hetzelfde zijn als je eea getweakt hebt?
Ik gebruik tegenwoordig maar 1 pattern per groove. Arrangement doe ik helemaal live. Gebruik veel revert back to save (ook op per parameter page basis oa).

Toen ik nog wel eens meerdere patterns per groove gebruikte was het gewoon een kwestie van copy pasten. Als dat in je muscle memory zit gaat dat rap zat. Net zo snel als "rap zat" typen op een toetsenbord ;)
 
Ik vind dat zelf wel erg leuk maar ik kan me voorstellen dat er een groep mensen is die daar geen zak aan vind.
Bij die mensen hoor ik ook. Muziek maken is voor mij een emotioneel proces en geen programmeer proces zoals bij bijna alle Elektron apparaten. Ik vind het maar een oersaai apparaat dat alles bij elkaar technisch helemaal niets vernieuwends brengt en alleen maar bestaande ontwikkelingen combineert. Zelf de Digitakt en A4 gehad, maar die vroegtijdig de deur uitgedaan en me geconcentreerd op de MPC-One ❤ die ik in alle opzichten muzikaler, creatiever en gebruikersvriendelijker vind.
 
Het enige wat ik echt mis is polyfonie en een songmode nu zijn er wel workarounds maar dat gaat voor mij het doel voorbij. Als ik 3 tracks moet gebruiken om een simpel akkoordje in te spelen dan zoek ik wel een sample. Ik zou ook wel een paar MIDI tracks opofferen voor meer sample tracks.

Die mpc one lonkt hier ook nog steeds. Voor lekker op de bank.
 
De binnen kant :D
 

Attachments

  • 525E20B1-342D-4496-BA19-5D1D57A55118.jpeg
    525E20B1-342D-4496-BA19-5D1D57A55118.jpeg
    385,5 KB · Bekeken: 101
  • 671FEE8D-5A39-47C4-9002-641B1596F2E4.jpeg
    671FEE8D-5A39-47C4-9002-641B1596F2E4.jpeg
    210,5 KB · Bekeken: 101
  • B3FA8E5D-B996-4527-BA1D-5E3607AE9ED4.jpeg
    B3FA8E5D-B996-4527-BA1D-5E3607AE9ED4.jpeg
    148,4 KB · Bekeken: 102
Best geinig, maar gelimiteerd. Synths leuk maar verwacht geen volwaardige synthsounds. Snare sounds vind ik erg matig klinken, gaan niet goed door de mix. Rides klinken erg erg metallic ( MD achting) . Leuk maar geen 1000€ leuk, vergelijk hem maar eens met een akai force bv.
 
Bij die mensen hoor ik ook. Muziek maken is voor mij een emotioneel proces en geen programmeer proces zoals bij bijna alle Elektron apparaten. Ik vind het maar een oersaai apparaat dat alles bij elkaar technisch helemaal niets vernieuwends brengt en alleen maar bestaande ontwikkelingen combineert. Zelf de Digitakt en A4 gehad, maar die vroegtijdig de deur uitgedaan en me geconcentreerd op de MPC-One ❤ die ik in alle opzichten muzikaler, creatiever en gebruikersvriendelijker vind.
De grap is dat het een combi is van programmeren en uitvoeren. Voor mij voelen ze weldegelijk als echte instrumenten . Je bedenkt wat en in dat process bedenk je ook al wat je kunt manipuleren voor het arrangeren live. Doordat alles vrij snel tot je beschikking is kun je daardoor redelijk complexe arrangementen maken door die combinatie van programmeren en uitvoeren :)
 
Bij die mensen hoor ik ook. Muziek maken is voor mij een emotioneel proces en geen programmeer proces zoals bij bijna alle Elektron apparaten. Ik vind het maar een oersaai apparaat dat alles bij elkaar technisch helemaal niets vernieuwends brengt en alleen maar bestaande ontwikkelingen combineert. Zelf de Digitakt en A4 gehad, maar die vroegtijdig de deur uitgedaan en me geconcentreerd op de MPC-One ❤ die ik in alle opzichten muzikaler, creatiever en gebruikersvriendelijker vind.
Grappig, ik ervaar dit precies andersom. De Digitakt is voor mij een inspirerend instrument waarmee ik met een dozijn samples in een uur 3 toffe beats heb gemaakt inclusief variaties. De MPC voelt als een tablet met drumpads waarop ik elke keer weer drie keer moet doorklikken en dan heb ik nog niet gevonden wat ik zocht.
 
De MPC voelt als een tablet met drumpads waarop ik elke keer weer drie keer moet doorklikken en dan heb ik nog niet gevonden wat ik zocht.
De MPC is zeker even wennen maar daarna gaat het als een spreekwoordelijke intuitive trein.
Mijn probleem met de Digitakt is dat je er wel snel patterns mee kan maken (misschien wel net zo snel als met de MPC-One) maar als je mooie afgeronde composities wilt maken heb je toch wel andere tools nodig. Ik in ieder geval wel.
 
De MPC is zeker even wennen maar daarna gaat het als een spreekwoordelijke intuitive trein.
Mijn probleem met de Digitakt is dat je er wel snel patterns mee kan maken (misschien wel net zo snel als met de MPC-One) maar als je mooie afgeronde composities wilt maken heb je toch wel andere tools nodig. Ik in ieder geval wel.
Ik zit in hetzelfde kamp als @Warius , maar ik snap jou en commentaren van anderen over de elektron workflow ook heel goed. Maar ik hanteer nu dan ook een iets andere workflow. Bij mij is het een wisselwerking tussen, de Analog Rytm en Ableton. Soms begin ik met een beat programmeren of met fingerdrumming op de Rytm en daarna wat chords etc in mijn DAW, of andersom, eerst wat chords en daarna een beat, maar in bijna alle gevallen is het daarna nog lang niet klaar. Ik wissel tussen de twee totdat ik enigszings tevreden ben, en als dat zo is bounce ik de elektron tracks naar audio en dan ga ik nog heel wat tweaken en knippen en plakken met de ruwe audio. Best of both worlds voor mij… en bijkomend voordeel van de Rytm is uiteraard ook het analoge gedeelte (eventueel aangevuld met samples), kan je makkelijk snel eea op smaak maken zonder door een berg samples te hoeven scrollen.

Het is zeker nog niet perfect, ik ben nog aan het uitvogelen hoe om te gaan met de FX sends van de Rytm, ik ben niet heel tevreden over de delay en reverb, dus die vervang ik dan door FX in mijn daw, maar dan mis je wel weer de trig conditions voor dat gedeelte…..
 
Nog even aanvullend, ik heb de Digitak gekocht toen die net uit was (in 2017 of zo?), ik had er geen klik mee, gedoe met samples laden (en Overbridge was er ook nog niet)en idd dat step (grid) programming vond ik ook maar matig, ik was meer de Maschine workflow met fingerdrumming gewend. Die toen uiteindelijk maar verkocht, maar de elektron apparaatjes blijven zo nu en dan toch wel lonken. Uiteindelijk onlangs toch maar weer overstag gegaan toen de MK2 black edition uitkwam, die had tenminste normale pads… Inmmiddels waren ook ander issues (als Overbridge bv) gefixed. Het was ff doorzetten, maar inmiddels snap ik de workflow voldoende om er snel wat resultaten mee te krijgen, en hoe meer ik er mee werk hoe beter het bevalt (zelfs de grid inputj. Zoveel zelfs dat ik nu toch ook weer een Digitakt heb gekocht (om nog meer op de bank te oefenen) en binnenkort waarschijnlijk ook de Digitone ga aanschaffen.
 
Ik ben er zeker van dat al dat Overbridge gedoe Elektron al veel klanten heeft gekost!
Als in? Dat het te laat kwam (en toen het kwam met teveel bugs) of überhaupt dat ze dat aanbieden? Nu is het een prima product, en uitstekende aanvulling als je (ook) met een DAW werkt.
 
Te laat ermee voor de dag komen en buggy inderdaad.
Er zijn enorm veel mensen teleurgesteld in geweest.
Mij maakt het niets uit want ik kocht nooit voor overbridge. Ik heb het nog nooit gebruikt.
Tja, dat was wel een pijnlijk traject ja, software ontwikkeling wordt vaak enorm onderschat, door alle partijen overigens (consumenten, managers en niet in de laatste plaats de ontwikkelaars zelf, en ik ben een ontwikkelaar btw, dus snap wel iets van het wereldje). Ze hebben te enthousiast en te snel het nieuws kenbaar gemaakt dat het product eraan zou komen.

Wat betreft bugs, dat is bijna onmogelijk om dat te vermijden, zeker bij nieuwe product ontwikkeling, en mensen, zeker ook hier op het forum die dan zeggen: ze hadden het eens beter moeten testen voordat ze dat product naar buiten schoppen, snappen daar maar weinig van (wat ook wel weer heel begrijpelijk is).
 
Back
Top