gehoorverlies top-dj's

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
592
Wat ik me afvraag..:doei:

Die grote kleppers die al decennia meedraaien, van in tijden dat er nog maar weinig sprake was van gehoorbescherming en/of db-limieten..
Jongens als dave clarke, laurent garnier, sven vath, jeff mills, dj rush, etc.

In welke mate zouden zij reeds gehoorverlies of schade, tinnitus, etc hebben? :?
 
Steve Aoki, Moby, Dave Grohl e.a.... weten er genoeg van. ik helaas ook (ben alleen niet bekend ;) ) , net zoals vele collega's, . je mag dan nog zoveel bescherming hebben, ongeluk is gauw gebeurd met gehoor! ken genoeg verhalen.
 
De eerste naam die bij me opkomt is Joost van Bellen. Hij heeft recent weer een boek geschreven, over de opkomst van de House en in interviews veel gesproken over zijn gevecht met tinnitus.
 
Other famous musicians who openly talk about their tinnitus include:

  • Chris Martin (Coldplay)
  • Moby
  • Ozzy Osborne
  • Phil Colins
  • Bono (U2)
  • Anthony Keidis (The Red Hot Chili Peppers)
  • Neil Young
  • Eric Clapton (Cream)
  • Will.I.Am (The Black Eyed Peas)
  • Pete Townshend (The Who)
  • Brian Johnson (AC/DC)
  • Bob Dylan
  • Barbra Streisand
  • Thomas Bangalter (Daft Punk)
  • Jeff Beck (Yardbirds, Jeff Beck Band)
  • Gordon Matthew Thomas Sumner AKA Sting (the Police)
  • Eddie Vedder (Pearl Jam)
  • Liam Gallagher (Oasis)
  • Joey Jordison (Slipknot)
  • Grimes
  • James Hetfield (Metallica)
  • John Densmore (The Doors)

It may seem like a lot, but statistically speaking, if 30-50% of professionals in the music industry experience tinnitus, this list is just the proverbial tip of the iceberg.


br
on: 12 Famous Artists With Tinnitus
 
En Brian Johnson had als hobby dan nog het rondracen met een Lola CanAm racewagen. Heb je die wel eens gehoord? Daar kan geen AC/DC concert tegenop. Hij heeft zijn auto ook moeten verkopen vanwege zijn gehoorschade.
 
Tijd terug een verhaal gelezen van een hardcore dj die was gestopt om verdere gehoorschade te voorkomen. Naam is mij ontschoten. Van rockmuzikanten inderdaad legio voorbeelden. En dat zijn dan alleen de gevallen die er openlijk voor uit zijn gekomen.

Zelf heb ik vanaf mijn 16e ofzo last van tinnitus. Gelukkig is er tegenwoordig meer aandacht voor. Vroeger nooit gehoorbescherming in gedaan bij feesten en volume walkman/discman op hoogste stand :/
 
Als ik vroeger een dagje Werchter deed, piepten de oren nadien. Later kwam de dB limiet regelgeving, en dan had je er geen last meer van terwijl het zeker niet te stil klonk. Dan spreek ik van zonder gehoorbescherming. Ik ben van voor de tijd dat je muziek luisterde met oordopjes in. Gelukkig heb ik zelf geen tinnitus.

Goede kwaliteit PA helpt trouwens ook. Die vervormde klanken en piekfrequenties zijn niet lief voor je oren.
 
Zelf heb ik vanaf mijn 16e ofzo last van tinnitus. Gelukkig is er tegenwoordig meer aandacht voor. Vroeger nooit gehoorbescherming in gedaan bij feesten en volume walkman/discman op hoogste stand :/
Heel herkenbaar allemaal, snap nog steeds niet dat ik mijn walkman zo hard kon zetten, hele dagen.
Ik kan gelukkig redelijk goed leven met m'n tinnitus. Mijn pa minder, die is er uiteindelijk op afgekeurd in de jaren 90. Dat was toen een heel getouwtrek met de verzekering die het niet geloofde. Hadden we erg goede oplossing voor; Ik heb met een synth zijn piep nagemaakt (tussen de 4 en 5khz geloof ik) en 60 minuten op cd gezet. Die cd hebben we aangezet tijdens een gesprek met 2 mannen van de verzekering. Dat trokken ze geen 5 minuten, maar de cd is de hele tijd aan blijven staan. Dat heeft goed geholpen, het werd opeens wel serieus genomen ;)

Vorige week werd ik nog stom aangekeken toen ik in de nachtzuster in Tilburg oordoppen in deed. I don't care, schade verder beperken :okdan:
 
Ik blijf het achterlijk vinden dat het toegestaan is volume bij concerten/parties op niveau gehoorschade te zetten en vervolgens maar te adviseren bescherming in te doen. En dat is niet alleen mijn gevorderde leeftijd, want dat vond ik vroeger al :D Heb zelf nooit oordoppen oid gebruikt, maar ben soms wel zaal uitgelopen als het geluid gewoon te hard was. Gelukkig is de schade bij mij nihil/beperkt gebleven, maar ken best wat mensen die er last van hebben.
 
Jaren DJ-en, op festivals spelen en muziek maken hebben mijn oren geen goed gedaan.
Ik heb wel oordoppen gedragen. Maar je hebt soms ook van die studio fouten waarin er ineens iets hard aangaat, of feedback tijdens een optreden.
Ik heb vrij lang tinitus en vreemd genoeg tijdens corona is dat erger geworden.
Ik heb ook tinitus met bas tonen. Dacht serieus dat mijn buren heel harde bas aanhadden na een maand erachter gekomen dat het tinitus is.

Maar goed het was te verwachten, en heb een leuke tijd gehad.

[' better live fast die young :) ']
 
Ik blijf het achterlijk vinden dat het toegestaan is volume bij concerten/parties op niveau gehoorschade te zetten en vervolgens maar te adviseren bescherming in te doen. En dat is niet alleen mijn gevorderde leeftijd, want dat vond ik vroeger al :D Heb zelf nooit oordoppen oid gebruikt, maar ben soms wel zaal uitgelopen als het geluid gewoon te hard was. Gelukkig is de schade bij mij nihil/beperkt gebleven, maar ken best wat mensen die er last van hebben.
Ik heb dat voornamelijk bij concerten in een zaal in plaats van buiten. In de kleine zaal van Het Paard in Den Haag is het gewoon niet te doen. U bent allen gewaarschuwd. Ik weet niet welke technicus daar achter de knoppen zit maar die moet zich rot schamen. In die kleine ruimte kan het geluid geen kant uit. Als je binnenkomt doet het pijn aan je oren. Men zet daaro het vermogen v/d versterker net zo hoog als in de grote zaal. Heel onprofessioneel.
 
Helaas ook tinitus. Jaren gedraaid toen oordoppen nog niet zo standaard waren. Nu doe ik oordoppen in ieder café waar muziek niet enkel als achtergrond geluid aan staat in
 
Ik ben ook nog wel eens naar buiten gegaan omdat de technicus zijn gehoor blijkbaar al zo ver heen was dat hij niet hoorde hoe ongelooflijk schel die elektrische viool erdoor kwam. Om dan vanop een afstandje vol verbazing te kijken hoe 30k mensen het bijwonen van dat optreden verkiezen boven hun gehoor voor de rest van hun leven.

Zelfde festival, enkele uren later het omgekeerde: volume stond behoolijk ingetogen. Staan er 4 jongedames in het publiek, werkelijk continu: "wat zingt ze stil he? Ja zo stil! Je kan ze bijna niet horen! Ik heb moeite om haar te verstaan! Kan het niet wat luider? Wat stil!" HOU DAN MISSCHIEN EVEN JULLIE MOND!!
 
Heb ook tinnitus en ik merk dat het gepiep harder word als ik zwaar train in de sportschool. Kan er ook redelijk mee omgaan maar af en toe word ik er wel eens gek van. Wanneer ik een wandeling door het bos maak is die tinnitus letterlijk en figuurlijk een stoorzender.
 
Back
Top