Korg volca FM 2e generatie met meer polyfonie, effecten en geluidsgeheugen

Korg-volca-fm-2nd-gen.001-678x381.jpeg

Korg-volca-FM-2nd-Gen--768x512.jpg

`Korg heeft zijn kleine budget FM Synthesizer een grote make-over gegeven.
We verwelkomen de volca FM 2e generatie.

De grootste verandering betreft de engine. In plaats van de voorheen 3 stemmen, komt Korg volca FM 2nd gen nu met 6 stemmen.
Een verdubbeling die het een duidelijk volwaardige FM Synthesizer maakt.
De klassieke kern met 6 operators en 32 algoritmen blijft hetzelfde. De effecten zijn echter anders.
Waar de eerste een refrein had, komt de tweede generatie met een tweede effect, een zachte reverb.
Beide effecten kunnen tegelijkertijd worden gebruikt met onafhankelijke bedieningselementen.
De nieuwe volca FM biedt nu ruimte voor 64 verschillende geluidspatches en een nieuwe inspirerende random-functie.
Het creëert met een druk op de knop volledig nieuwe geluiden.
Verwacht hier niet altijd perfecte geluiden, maar deze functie is vooral handig en inspirerend bij complexe geluidsengines zoals FM-synthese.

Volca FM 2e generatie beschikt ook over een veelzijdige arpeggiator en de geliefde krachtige motion sequencer, wederom met de warp active step-functie die altijd voor interessante ritmische verschuivingen zorgt.
Het heeft ook een functie voor het koppelen van patronen waarmee u reeksen kunt maken met een lengte van maximaal 256 stappen.
En de interne sequencer in versie 2 kan niet alleen de interne engine aansturen.
Dankzij een nieuwe MIDI out-aansluiting kan de interne 16-staps sequencer nu ook externe geluidsgeneratoren aansturen.
Hierdoor is er niet langer een grote 5-pins MIDI-aansluiting maar minijack-aansluitingen.
Lang leve MIDI met adapters of liever niet. Daarnaast heb je sync in en outputs.
Er is ook een ingebouwde luidspreker.


Korg volca FM zal in mei 2022 beschikbaar zijn voor een prijs van 189 € inclusief btw.


 
Een refrein? Moet dat een reverb zijn?
midi met adapters is horror. Ik heb n boel zo n dingen en geen idee welke adapter voor welk ding is.
mmm,ik gebruik ze eigenlijk dan ook niet bedenk ik net.
verder mooie update.
 
Heb de Volca FM eens geleend; leek me ideaal om Dexed sounds erin te hebben enzo.. maar deed ik nou iets verkeerd ofzo want vond de patches echt niet hetzelfde klinken. Kwam een beetje in de buurt maar imo toen echt niet een Dexed in een doosje. Klonk veel dunner allemaal. Zie dat steeds weer voorbijkomen als selling point; dat je de patches kan laden! 100den DX7 presets etc.. :erm:
En ik ben overigens geen purist maar vond het gewoon duidelijk niet zo lekker klinken als die freeware Dexed vst (denk basses).

By the way; had het zinvoller gevonden als ze die keys hadden vervangen met 16 draaiknopjes, beetje dat idee van de korg sq-1 erin qua sequencer;l was cooler geweest imo maargoed.
 
Laatst gewijzigd:
midi met adapters is horror.
MIDI TRS is een officiele standaard en de toekomst..

DIN 5 gaat eruit, veel duurder in fabricage
als al je midi devices jack aansluiting gebruiken, heb je helemaal geen adapters nodig.
veel goedkopere en kleinere kabels, veel handiger

ik ben grote voorstander van midi via TRS, het is hier om te blijven.
als iedereen nu nog eens samen beslist om Type B te gebruiken ipv A is die hoofdpijn achter de rug
 
Ha zo, je hebt een punt…Ach… ik koop niks nieuws meer. Klaar ;)
 
Leuk instappertje voor FM, maar ik ben geen fan van de Volca's (te klein/plastic/beperkt). Zou eerder een vintage FM bak halen want die klinken beter, hebben betere specs (polyfonie) en zijn vaak nog steeds voor fatsoenlijke prijzen te krijgen. Een Yamaha TG77 ofzo.
 
Bad Gear is er best over te spreken; maar dan over het origineel. En vervolgens bedelen om de nieuwste...

 
Back
Top