Yamaha RX5, ind outs niet los van stereo out?

OpenHiHats

Stamgast
Lid sinds
19 juni 2021
Berichten
414
Locatie
Amsterdam
Vraagje voor de RX5 gebruikers:

Begrijp ik goed dat de individual outs niet de geluiden uit de stereo out halen? Manual en internet word ik niet wijzer van.

Best jammer, altijd wel fijn om de stereo out te hebben als een soort mix out minus de geluiden die je via indivdual outputs doet.

Of is dat iets van later? Hoe zit dat bij een 909, bijv.?
 
Laatst gewijzigd:
Voor de duidelijkheid: Ik weet dat de RX5 het niet doet, net getest. Maar vroeg me af of ik bijv. een setting mis waardoor het toch mogelijk is.
 
ik heb geen idee, maar haal je ze uit de stereo out met de fader, en blijft ie dan wel ind out of ook niet
ik heb een rx5 maar die is niet aangesloten momenteel.
Met de R100 kawai kan je kiezen waar je ze uit wil, dus master, indiv of 'both'
 
Begrijp ik goed dat de individual outs niet de geluiden uit de stereo out halen? Dat klopt,. idd met de fader kun je dat dan doen. Misschien kan je wel iets veranderen in het menu

Bij een 909 word die automatisch uit de stereo outp gehaald. Dat dacht ik, heb geen 909
 
Bedankt heren, had het snel getest en niet aan de faderoptie gedacht. Met de fader gaat het inderdaad prima. Raar systeem wel, was juist leuk geweest als je tijdens een live track lekker met die faders kon spelen voor je individuele sounds. Nu kan je niet real time het volume van sounds over de individuele outputs regelen.

Ik vind de bak meteen een stuk minder leuk, haha.
 
Best raar dat je dat niet normaal vindt: sep outs lijkt me meer wat om naar een ext mixer te gaan, kan je daar op faderen.
het voordeel is nu dat je ind outs kan voorzien van fx, en ze hebben 'in the mix' - clean dus. Om te layeren pannen of what ever :)
Als je kijkt naar een fimpje van synthmania, vaak doet ie alles master out, of hooguit een snare ind voor wat fx op - ik was ook verbaasd. Anyway, klinkt top in zijn filmpjes.
Op de pulsar 23 zijn de indv outs zonder compressie, klinkt als een soepblik vergeleken met de stereo out.
 
Best raar dat je dat niet normaal vindt: sep outs lijkt me meer wat om naar een ext mixer te gaan, kan je daar op faderen.
het voordeel is nu dat je ind outs kan voorzien van fx, en ze hebben 'in the mix' - clean dus. Om te layeren pannen of what ever :)
Als je kijkt naar een fimpje van synthmania, vaak doet ie alles master out, of hooguit een snare ind voor wat fx op - ik was ook verbaasd. Anyway, klinkt top in zijn filmpjes.
Op de pulsar 23 zijn de indv outs zonder compressie, klinkt als een soepblik vergeleken met de stereo out.
Ik snap je. Misschien ben ik te onwetend en mis ik iets, maar het probleem ligt verderop in de workflow bij m'n Zoom R16. Als ik daarop opneem, dan neemt ie het spoor op op het volume dat er ingestuurd wordt. Met fader en gain helemaal omlaag heb je dus alsnog een geluidsopname. Ik heb in geen tijden niets opgenomen van een andere (analoge mixer), dus even geen idee hoe dat dan werkt.

Je kan op de R16 dan later wel een mastermix doen naar 1 stereo master file en dan dingen in en uit faden, maar weet ik veel wanneer ik precies die hihat erin gooide, het gevoel is dan meteen weg.
Eventueel kan ik gewoon gewoon eerste alle sporen constant opnemen en dan bij de mastermix gaan in en uit gaan faden.

Gedoe, gedoe. Sowieso wel leuker als ze uit de stereo out worden gehaald. Het leuke van die die bakken met sliders is toch juist dat je lekker live kan faderen én je dat ook nog eens zo kan opnemen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top