Labels shoppen: kun je dat gewoon doen?

Als het buiten je reguliere genre valt, uitbrengen onder een andere artiesten naam. Wat betreft je label, als dat genre ze toch niet interesseert zullen ze er geen moeite mee hebben. Kijk wel uit dat je labels geen tracks aanbiedt die ook al op bijvoorbeeld soundcloud staan. De meeste labels willen graag frisse muziek uitbrengen, die niet al maanden circuleert.
 
Je huidige label kan net zo goed meeliften op je eventuele succes bij een ander label!
In mijn DJ tijd heb ik op die manier juist pareltjes van andere kleine labels gevonden.

En heb jij de garantie dat je huidige label al je aankomende tracks ook zullen uitbrengen?
Zij kunnen er ook ineens éénzijdig mee ophouden...
 
Meeste producers die ik persoonlijk ken (meerdere hier op het forum) zitten allemaal bij meerdere, zo niet tientallen, labels. Aantal van henzelf, en bij elkaar. Eén grote mengelmoes van artiesten en promotors die elkaar allemaal doorverwijzen, kruisbestuiving hebben, projecten, releases, en evenementen samen doen etc. Daar wordt je toch ook als kleine organisaties ook weer allemaal sterker van?
Kan me niet voorstellen om alles (zeker als je verschillende genres en aliassen aandoet) bij een enkel clubje te doen, alsof zij dan jou perfect kunnen vertegenwoordigen?

Kijk een booking-agency is iets anders, dan heb je vaak gewoon een enkele manager/booker die al je optredens en andere "gigs" voor je regelt, maar zelfs dan heb je bij kleine artiesten nog vaak dat per regio (Europa vs VS bijv.) een andere agency/agents/bookers de taken overneemt.

Wees eerlijk naar hun toe als je ook eens je benen wilt strekken om andere activiteiten met andere organisaties te kunnen doen, maar laat je vooral niet "emotioneel" vast zetten terwijl er nooit iets van exclusiviteit is overlegd.
 
Kijk eens bij de gemiddelde artiest waar je jezelf, onder je peergroup, aan opmeet op de discogs pagina en zie op hoeveel verschillende labels ze uitbrengen. Track hier, EP daar, Album zus, Remix Zo.
 
Je huidige label kan net zo goed meeliften op je eventuele succes bij een ander label!
In mijn DJ tijd heb ik op die manier juist pareltjes van andere kleine labels gevonden.

Hier heeft Sto een heel goed punt!

Als de ene release bij label X het opeens heel goed gaat doen dan komen er zeer waarschijnlijk meer plays bij de andere release bij label Y. Dat is voor beide labels goed (en voor jou al helemaal).

Ikzelf heb ook EP's, albums en traks bij verschillende labels op non-exclusive basis. En alle labels hebben geprofiteerd van mijn releases, zowel bij andere labels als de releases die ik in eigen beheer doe.

Het is eigenlijk heel simpel: je hebt geen exclusieve deal, dus jij mag doen wat jij wilt. En als je je horizon wilt verbreden en wilt kijken bij een ander label, dan zegt dat eigenlijk al genoeg: je bent niet compleet tevreden bij je huidige label. Ik weet er het fijne niet van, maar zo komt het over als je nadenkt over shoppen.

Uit principe en loyaliteit kan je dan een gesprek aangaan met je huidige label en aangeven dat je nadenkt om naar een ander label te gaan en te proberen of jullie de huidige problemen samen kunnen oplossen. Maar dat ben je zeker niet verplicht!
 
mijn ervaring is dat (net)labels graag samenwerken. Vaak heeft ieder label zo een specialiteit waar dat andere label wat aan heeft. Zo heb ik een keer wat uitgebracht dat we daarna via een ander label op floppy diskette hebben uitgebracht. daar is een samenwerking tussen beide labels uit voortegkomen voor dat soort gimmick releases. ook vinden kleine labels die echt platen, schijven en cassette's uitbrengen het vaak fijn om een partner-label te hebben op een ander continent, en zo elkaars distro-shop te kunnen runnen (zie: Hiraeth Records). Dat scheelt de consument veel shipping kosten en het label veel gedoe en narigheid met kwijtgeraakte internationale pakketjes.
Beetje off topic maar, @Timecop : heb je al overwogen om een keer bij Jorn wat uit te brengen op Hiraeth Records? Die bewegen steeds meer richting Synthwave lijkt het met de releases van Auragraph en die maken ongelofelijk mooie producten van hun materiaal (van Vinyl tot minidiscs). Een Timecop album zou daar zeker niet misstaan!
 
Hola.
Ik zou het even omdraaien.
En geloof niet ib in goede fee.
Prive en zakelijk zijn twee verschillenden dingen.
Dus een keiharde
Opstelling men wil jou dus eisen stellen en niet lief zijn gaat natuurlijk niet samen.
Niets voor niets hebben artisten een zakelijk beheerder.
Groeten van andreos.
 
Ik heb binnenkort ook een release op een klein netlabel. Er is geen sprake van exclusiviteit en ik zie het dan ook puur als een opstapje naar weer een beter label...
 
Prive en zakelijk zijn twee verschillenden dingen.
Dus een keiharde
Dat ben ik niet met je eens. Althans, minder snel als het gaat om 'kunst'. De mensen die het label runnen zijn liefhebbers en die doen het niet per se voor het geld. Wél omdat ze het genre te gek vinden.

Ik geloof erg in karma en wie goed doet, goed ontmoet. Daar heb ik al vaak profijt van gehad in mijn leven. Maar ik wil tegelijk niet naïef zijn. Daarom vind ik de invalshoek van @Sto een mooie. Een klein label kan ook profiteren van de groei van een artiest.

Als ik écht zakelijk was, stop ik vandaag nog met muziek en stort ik me volledig op mijn bedrijf. Maar daarvoor vind ik produceren te leuk en uitdagend 😀
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Sto
ik hou er zelf van om in principe met 1 label te werken, zo heb ik het altijd gedaan. dat betekent niet dat je met niemand anders wat kan doen, maar het label dat ik als nummer 1 heb uitgekozen, krijgt in principe altijd eerste keus, of als ik echt weet dat iets niet in dat straatje valt, laat ik het wel weten. maar we overleggen altijd even, das gewoon een kwestie van wederzijds respect. daar komt dan wel bij dat ik in principe alleen werk met labels van vrienden/ goede bekenden uit de scene. zo'n keiharde opstelling kan werken, maar over het aglgemeen maak je er geen vrienden mee, tenzij je op het nivo van sony of universal zit of zoiets.
 
Dat ben ik niet met je eens. Althans, minder snel als het gaat om 'kunst'. De mensen die het label runnen zijn liefhebbers en die doen het niet per se voor het geld. Wél omdat ze het genre te gek vinden.

Ik geloof erg in karma en wie goed doet, goed ontmoet. Daar heb ik al vaak profijt van gehad in mijn leven. Maar ik wil tegelijk niet naïef zijn. Daarom vind ik de invalshoek van @Sto een mooie. Een klein label kan ook profiteren van de groei van een artiest.

Als ik écht zakelijk was, stop ik vandaag nog met muziek en stort ik me volledig op mijn bedrijf. Maar daarvoor vind ik produceren te leuk en uitdagend 😀
Dag Bombario,

Toch nog even een reaktie!
Ik heb in het verleden geen goede herinneringen aan labels,en dat waren wel hele bekende,die meteen een wurgkontrakt onder je neus schoven:D
Ik pleit toch voor een zakelijke persoon ,als artist zijn de meeste soft en hebben geen kijk op de kontrakten.
Als men het dan toch alleen wil doen laat alles nakijken door een persoon die er verstand van heeft.
Ook kleine labels die je noemt willen geld verdienen,oke dat wil iedereen ,maar niet ten koste van alles.

Je schreef .Als ik écht zakelijk was, stop ik vandaag nog met muziek en stort ik me volledig op mijn bedrijf. Maar daarvoor vind ik produceren te leuk en uitdagend 😀

Onzin natuurlijk het zijn twee verschillenden zaken:DDie je ook gescheiden moet houden,ik ben artist en zakelijk en maak ook mooie muziek:)

Groeten van andreos.
 
Loyaal blijven kan ook een zakelijke beslissing zijn. Als het label het waardeert en meer voor je doet (boekingen, investeren in promotie, remixen etc). Ergens anders releasen betekent ook niet dat je niet meer loyaal bent overigens. Je kunt, zeker als je veel produceert, prima op meer labels releasen en bij bepaalde labels kun je band opbouwen en daar vaker releasen.
 
Waar heb je het over? Doet het label niet genoeg? trek je mond open.
Heb je iets wat je denkt dat een ander genre is? Bied het ze aan.
Willen ze het niet uitbrengen dan bied je het ergens anders aan.
 
Daar zit ik dus een beetje mee. Zij doen moeite voor mij en dan loop ik zo naar een ander. Ik hecht ook wel aan loyaliteit, maar wil mezelf ook niet te kort doen. Bij de andere partij kan ik me ook voorstellen dat loyaliteit in je voordeel werkt. Maar ik weet dus niet goed hoe dat werkt. Misschien ben ik dan wel gewoon te aardig? 😛
Eerlijkheid duurt het langst, dus gewoon lekker uitleggen wat je hier verteld aan je huidige label. En aangezien je het hier zo in het open smijt zou het dus kunnen dat ze het via iemand anders horen ook, wat nooit een goeie indruk maakt toch?
 
Dit soort zaken zijn voor mij niet actueel en relevant, maar ik vind je twijfels en overwegingen wel te prijzen.

Ik hoorde (in heden en verleden) nogal eens geklaag en commentaar over het 'keiharde wereldje' en omdat het zulk een harde business is kiezen mensen dan hun eigen belang. Of dat erg is weet ik niet, maar ik vraag me dan wel af of mensen voor hun eigen belang kiezen omdat het wereldje zo hard is, of is het wereldje zo hard omdat iedereen voor zichzelf kiest?
Met andere woorden, draag 'ik' met mijn keuzes niet bij aan het probleem.

De waarheid zal minder zwart/wit zijn dan hier gesteld, maar ik begrijp de overwegingen van Bombario en de vraag waar je in dit spectrum wilt staan en in hoeverre je daarmee jezelf verloochent.
Best lastig lijkt mij.
 
Als ik écht zakelijk was
Dan ging je voor het grote geld, en niet voor je muziekambitie. Gelukkig ben je niet echt alleen maar zakelijk en is er meer dan geld.
nu is hij de held van de stad
En ga je niet voor het geld, dan wordt je misschien een held. Rijke helden zijn heel zeldzaam.
He bah, het is net een relatie 😁
Het is een relatie, niet net, maar helemaal. Alleen niet met een levenspartner maar met een label die ook mensen zijn. Met zakelijke èn creatieve waarden.
Best lastig lijkt mij.
Ja, het doet mij denken aan de vraag, kun je in meerdere bandjes zitten zonder er 1 tekort te doen. Daar kom je uit in een goede dialoog. Wat verwachten we van elkaar en hoeveel ruimte gunnen we elkaar?
Het gaat je vast lukken goede keuzes te maken :okdan:
 
Back
Top