Labels shoppen: kun je dat gewoon doen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.622
Locatie
Zwolle
Ik ben bezig met een track die wat buiten mijn gewone genre valt. Ik zit bij een klein label, maar wil misschien ook wel eens wat verder kijken. Naar partijen met meer bereik of andere mensen die ze bereiken. Ik heb geen exclusieve deal getekend, maar heb ook geen zin in gedoe. Zijn daar ongeschreven regels voor? Of moet je gewoon lekker opportunistisch zijn en op de eerste plaats aan jezelf denken?

Soms lees ik interviews met producers die op wel 11 labels tracks uitbrengen. Ik snap nooit goed waarom. Hoe kijken jullie daar naar?
 
dat kan gewoon tenzij er in je contract staat dat je bijvoorbeeld de eerste X releases bij hun als eerste moet aanbieden. Maar in jouw geval is daar geen sprake van, dus dat kun je gewoon doen.
 
En qua goodwill en loyaliteit, 't ook gewoon eens bespreken met het huidige label? Moet toch gewoon kunnen.
Daar zit ik dus een beetje mee. Zij doen moeite voor mij en dan loop ik zo naar een ander. Ik hecht ook wel aan loyaliteit, maar wil mezelf ook niet te kort doen. Bij de andere partij kan ik me ook voorstellen dat loyaliteit in je voordeel werkt. Maar ik weet dus niet goed hoe dat werkt. Misschien ben ik dan wel gewoon te aardig? 😛
 
Loyaliteit is heel mooi en zeker te prijzen.

MAAR!!
Je hebt een zakelijke overeenkomst met het label, het is niet jouw partner.
En zaken en privé zouden niet of nauwelijks door elkaar horen te lopen.
Als ze u belemmeren in persoonlijke of zakelijke groei, overstappen!

De enige reden dat er destijds getekend is, is dat ze hopen geld aan u te verdienen en het liefst ook nog heul veel!
Niet omdat je een fijne vent bent.
 
Zakelijk 'versus' loyaliteit allebei geldige zienswijzen.

Ik zit zelf aan de kant van 'wie goed doet goet ontmoet' (voor wat 'goed' dan ook mogen zijn - je snapt).
Anderen zullen dat naief/te aardig noemen, ook prima. Het deel dat dat niet zo ziet is zelf dan wellicht zelf ook naief en te aardig, maar in dat deel vd wereld zitten ook prima labels ;)
Je moet uiteraard geen 'naieve sukkel' zijn, maar een gezonde balans tussen zakelijk en het niet-zakelijke - niet alleen maar strikt zakelijk.

De vraag is dus eigenlijk: hoe 'sorteert' je huidige label? Als die just-go-for-the-money dan heb je eigenlijk al een antwoord.
Als je daar echter bent binnengerold wegens een common vibe, zul je ze wellicht tegen te haren instrijken door naar een ander te gaan voor je nieuwe andere dingen.
En tegenovergesteld zullen ze juist wellicht extra hard hun fijne & stinkende best voor je doen omdat je het eerst met hen hebt besproken.
(Ze komen het uiteindelijk toch te weten, dus ze kunnen het maar beter van jouzelf horen.)
 
Laatst gewijzigd:
Wat is de moeite die ze voor je doen dan precies?

Promotie? Feedback? Kennisdelen misschien. Ik ben benieuwd hoeveel tijd energie ze als label in jou als artiest stoppen.
 
Ik zou wachten tot dat optreden op die label night geweest is en daarna gewoon eens shoppen. Al is het maar om te kijken of je ergens anders zo terecht kunt. Het is fijn om opties te hebben toch.
 
Dit is de muziek sector toch? Ik hoor altijd dat mensen het haten. Kan dus enkel,hard zijn.
niks belet je dus. Grab it while it s hot.
 
Ik zou wachten tot dat optreden op die label night geweest is en daarna gewoon eens shoppen. Al is het maar om te kijken of je ergens anders zo terecht kunt. Het is fijn om opties te hebben toch.
Zo zit ik er ook in, hoor. Ik zit bij een klein label van pure liefhebbers en dat voelt fijn. Maar hun bereik is klein en daar zit toch vooral de meerwaarde van een label. Ik hoef nu ook zeker niet weg, maar ik wil ook niet naïef zijn. Als je veel energie, tijd en liefde steekt in je muziek, wil je ook zoveel mogelijk mensen bereiken. Ik in elk geval wel 😀
 
moet je gewoon lekker opportunistisch zijn en op de eerste plaats aan jezelf denken?
Jij bent toch je eigen artiest? Iedereen die met jou samenwerkt wordt onderdeel van je netwerk. De enige deal die ik ooit exclusief zou maken is met mijzelf en mijn eigen "labels".

Het kleine label waar je nu bij zit heeft toch ook baat bij bredere interactie met andere producers/labels/platforms?
Als je maar duidelijke afspraken maakt over de specifieke releases en voorwaarden met wat je bij hun uit brengt.

Kijk tenzij je eoa dom mega-label deal najaagt waarbij je "exclusief 5 feature lengte albums voor x miljoen" contracten wil afsluiten heb je toch alles zelf in de hand?
 
De enige deal die ik ooit exclusief zou maken is met mijzelf en mijn eigen "labels".
Het klopt wat je zegt en rationeel kun je er geen speld tussen krijgen. Maar er is natuurlijk ook de emotionele kant. We zijn allemaal mensen en gevoel is niet altijd logisch.

Er is nu een Amerikaanse basketballer die een kans kreeg bij een kleine club. Hij werd supergoed en kon voor heel veel geld overstappen. Maar dat deed hij niet en nu is hij de held van de stad 😀

Er valt voor beide kanten wat te zeggen en er staan veel goede reacties hier. De behoefte kan misschien ook een aanleiding zijn om zaken wat serieuzer aan te pakken. Wat verwachten we van elkaar? Dan is het al winst. Geen verwachtingen in de vorm van resultaat overigens, maar in de vorm van ambitie.
 
Houd er wel rekening mee dat die Franse gasten niet zo happig zijn op zijspoortjes. Je weet hoe ze ooit reageerden toen je aangaf ook wel eens trance te maken. Dus als je naar een ander label gaat, zou het best wel eens kunnen zijn dat je een brug verbrandt. Dat is een risico en een keuze, maar potentieel wel een goede stap in je muziek carrière.
 
Ik denk dat als je elders gaat, vooral JIJ stappen moet maken, van het ene naar het andere hobby label schiet niks op, wil Cercle wat uitgeven dan kan je daar over nadenken. Ik vind dat je huidige label veel voor jou doet als hobby label. (Artwork, YT, releasekosten, mix video’s label night.) Bij een ander hobby label ben je niet persé beter af. Denk dus vooral na wat jij verwacht en er uit wilt halen. Daarnaast moeten de grotere labels dan natuurlijk ook iets in jou zien en met jou willen.
De wittebroodsweken zijn een beetje voorbij, is dit het dan? Ja! Dit is het dan i.d.d. en wil je dit ontstijgen zullen jullie dus nog meer en anders moeten doen.
het is al eerder aangegeven: een release betekent niks meer tegenwoordig, meer digitale labels als kerktorens, komen bovendrijven is de kunst.
 
Ik denk dat als je elders gaat, vooral JIJ stappen moet maken, van het ene naar het andere hobby label schiet niks op.
Goed punt, dat is precies wat ik bedoel. Ik ben bereid veel tijd en energie in mijn hobby te steken, maar dan moet daar voldoende tegenover staan. Investeren betekent van mijn kant ook beter worden en ik heb absoluut het gevoel dat ik dat kan. Maar ik zou het zonde vinden als ik vervolgens steengoede tracks maak die niet echt opvallen 😀
 
Precies denk dáár dus goed over na “what’s in it for me” En dan niet zo zeer financieel, maar meer qua promotie / reach.
Wat zijn de wapenfeiten van het label en hoe gaan die jou verder brengen?
 
Dus als je naar een ander label gaat, zou het best wel eens kunnen zijn dat je een brug verbrandt.
Dat zou ik ook pas zeggen als de deal met de ander rond is. Ik geef ze per release 3 jaar het recht om er geld mee te verdienen en de opbrengsten verdelen we. Dat doen we nu op een per-nummer-basis en dat geeft me dus gewoon het recht om verder te kijken. Maar goed, zij zeggen dat ze investeren en het is dus aan mij om te bepalen of ik dat voldoende vind. Zo zakelijk zit ik er dan weer wel in. Ik zie dit trouwens ook als leertraject. Ik ben nog niet zo goed als ik kan zijn en ik leer al doende 👍

Wat trouwens ook meespeelt, is dat er na verloop van tijd wat kleine irritatietjes ontstaan. Spot on van @Eclectic, de wittebroodsweken zijn een beetje voorbij. Daar maak ik geen halszaak van als er voldoende tegenover staat. Maar dat is dus wel een vereiste, anders ga ik ook wat meer op mijn strepen staan. He bah, het is net een relatie 😁
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top