DIY 4 voice, hoe 4 vco's tegelijk met 1 knop per control te besturen?

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.027
Locatie
HybriDe L!Fe
Ik ben een 4 voice aan het plannen.
TH555 vco pcb's zijn onderweg.
Wil er daar 8 van maken. 2 per voice waarbij er 1 ook als lfo gebruikt kan worden.

Hoe kan ik het beste de 4 main vco's met 1 knop besturen?
( schema is +-15v maar ik gebruik +-12 volts )

Gebruik ik dan 100k pot voor een buffer van 1 naar 4 die naar de 1/v oct J2 input gaat?

En igv 8 vco's waarbij 4 de main tune knop hebben en de 4 2e alleen een detune knop?

Gebruik ik dan 100k pot voor een buffer van 1 naar 8 die naar de 1/v oct J2 input gaat van alle 4 VCO's ?



downloadphp_210.jpg


parts_list_142.jpg
 
Gebruik ik dan 100k pot voor een buffer van 1 naar 4 die naar de 1/v oct J2 input gaat?
Nee, de buffer out verbind je met 4 weerstanden van 100k die naar de -inputs van IC3a gaan van elke oscillator die je met die knop wil besturen.
Zo hou je de verdere bediening intact.
 
Ah ok thanks. Dus igv V/oct kan ik gewoon de V/oct J2 gebruiken. die heeft al een 100k input weerstand.
 
in polyfonie zie ik geen probleem, dus als je een quad midi/cvgate gebruikt gaat elke cv toch maar naar 2 osc.
in unison kan er een lichte verzwakking zijn van uw cv signaal alhoewel ik dat betwijfel. best is die unison op mcv niveau in te stellen, en niet een cv naar alle 8 ingangen te sturen, en mogelijk ook nog eens 4 naar de cvmixer voor de fq van de filter: 12 ingangen van 1 uitgang is veel.
 
ik denk dat ik het bij 1 vco per voice ga houden.
De tweede vco zal via een externe input gaan.
BV 4 voices uit een XV5080.
Voorals nog moet ik eerst de VCO's gaan bouwen.
Ik kan op mijn modular wat experimenteren. ik heb al 3x de TH555 VCo en in een 4 voice setting met 1 doepfer vco klinkt het heerlijk al.
Maar goed ik moet een soort van balans de complexiteit van dit project vinden.
 
waarom gebruik je geen cem 3340 als 2e vco, met weinig extra componenten bouw je een prima vco en een 3340cloon kost tegenwoordig weinig.
met maar 1 vco en een external input mis je fm en sync klanken waarvan ik absoluut fan ben.
ik heb hier nog wat schemaatjes en of pcb-tjes ervoor
 
  • Duimpje
Duimpjes: PWM
ja ik weet het.
Zonder FM is het leven maar saai. :)
Ik houd die optie open.
Ben ook aan het kijken naar een 4 voice sampler of wavetables.
 
een 4 voice met 2 vco's per voice en dan bv fm, crossmod en sync
Dan word het al vrij complex.
Ik heb 10 TH555 vco boards, maar de midi cv unit heet 4 tune ingangen dus ik weet niet echt hoe dat werkend te krijgen met 8 vco's.

Dus ik begin eerst met 1 vco per voice en kijk dan verder.
 
dit is m'n 3340 vco te gebruiken in een moduler maar ook in een centraal aanstuurbaar systeem zoals m'n xmuze (een "programeerbare" modular) of een polysynth
alle signalen komen uit op de headers, voor als modular plug je gewoon het minijack hulpboordje erop.
het midden van de achterste connector is een standaard eurorack voedingsaansluiting als je er een 2X5 header gebruikt
 

Attachments

  • cem vco.jpg
    cem vco.jpg
    50,7 KB · Bekeken: 73
  • cem vco1.jpg
    cem vco1.jpg
    50,6 KB · Bekeken: 67
  • cem vco2.jpg
    cem vco2.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 66
is eigenlijk een modular met programmeerbare normalisatie gebouwd rond een xbay en met een 64 cv's, 8 gates - card met een teensy als mid/cvgate.
dus, eenvoudige klanken kan je maken zonder kabeltjes en opslaan. complexere dingen heb je nog wel kabeltjes voor nodig. met de switched jacks onderbreek je dan daar die normalisatie.
het programeer gedeelte heb ik het moeilijk mee, daar mis ik mijn samenwerking met anatal. ik had gehoopt op een soort dienst wederdienst maar die was wat te eenzijdig.
dus is nog niet af. al 3 jaar (alleen de winters) aan bezig.
ik zal er eens een draadje over starten binnenkort.
 
ah heel erg tof.
Neem aan dat dat C++ is.
Daar heb ik zelf weining ervaring mee.
Ok wel eens op mijn werk een project geport naar een ander OS maar weining ervaring.

Ik vermoed dat er dezelfde chip in de Erika Synth Syntrix zit.

Iig success!
 
arduino compatibel, soort c++, met dan de teensy lib's, die zijn interessant omdat er veel midi functies in zitten.
de teensy is ook een stuk krachtiger dan de gemiddelde arduino, heeft een sd card en kan automatisch herkent worden als usb midi poort.
 
Ik had best een kleine X-bay willen hebben, heel interessant product. En dan niet alleen als (standalone) patchbay idd.
 
Back
Top