Artiphon introduceert Orbasynth, freeware desktop versie van de Orba engine

Artiphon Orba, de betaalbare en draagbare MPE groovebox, heeft nu ein-de-lijk bewerkbare synths! In bovenstaande afbeelding zie je in één keer alle parameters en die worden in de handleiding ook prima beschreven.
FF opletten hoe je dit instelt, want dit is géén “editor”, waarmee je parameters op je Orba aanpast; het is de complete engine. Dus het geluid van je Orba compleet uit zetten en dan hoor je de aanpassingen. Als je blij bent, kun je de nieuwe preset naar je Orba uploaden en/of opslaan als bestand.


145D1373-D516-4636-BFD0-2721C8E2B231.png




Downloaden hier:

 
Ik vind de titel nogal misleidend, want de synth engine is helemaal niet "vrij gegeven".
Je kunt 'm als freeware downloaden, dat is wel echt iets anders.

Zelf beschrijven ze het ook niet zo.
 
Ik vind de titel nogal misleidend, want de synth engine is helemaal niet "vrij gegeven".
Je kunt 'm als freeware downloaden, dat is wel echt iets anders.

Zelf beschrijven ze het ook niet zo.
Wat moet het dan wel zijn? Excuses voor het misleiden.
 
Blijkbaar was het teveel moeite voor een demo met wat betere geluiden en om te laten zien hoe het uiteindelijk werkt op het ding zelf, vooral omdat je de gesture mapping kunt instellen. Beetje duf, dit...
 
Alleen is het geen "desktop versie" maar een plugin?
Ik ken het apparaat niet, maar bij het nieuwsbericht staat:

1649842643021.png


Ik zie nergens iets staan over een plugin. Wordt dat dan in het filmpje vermeld? Die heb ik nl niet gekeken.
 
Het is géén plugin, maar een stand alone applicatie. De applicatie bevat dezelfde engine als de Orba. In die applicatie kun je presets maken, bewerken en uploaden naar de Orba. Tot nu to kon je alleen maar presets uploaden (met een andere app), maar met deze app kun je ze ook bewerken.

Als je een Orba hebt, is dit goed nieuws.
 
Voor mij is dit dus goed nieuws :)
Voorheen was het meer een presetplayer , en nu dus een "volwaardige" synth.
Nu moet ik wel even erbij zeggen dat ik uit de p.c standalone applicatie nog geen geluid kan krijgen op de p.c zelf.
Het test piepje doet het wel, en via usb kan ik ook al met de orba connecten, maar verder nog niets [ binnenkort verder proberen].

Zelf had ik dit programma liever geïntegreerd gehad in de android app . omdat dit voor mij stukken makkelijker werkt omdat daar namelijk ook de functies toe gewezen kan worden .
Maar gelukkig zijn er nog updates ....


orba.jpg
 
geinig ding, ik kwam hem gisteren tegen in een YT video.
Ik hoor dat hij 128 bars kan opnemen, een lange sequence die loopt..

Maar hoeveel verschillende sequences/patterns kan je opnemen? Ik krijg de indruk dat dat er maar 1 is....
 
Klopt. 1. Je kunt die wel syncen naar een computer (of draadloos naar een telefoon trouwens), maar er kan er maar één tegelijk op het ding staan.
 
Klopt. 1. Je kunt die wel syncen naar een computer (of draadloos naar een telefoon trouwens), maar er kan er maar één tegelijk op het ding staan.

ai da's vrij mager.. iets van 8 patterns zou al een stuk beter zijn.. Qua concept is het een leuk ding.
 
Weet niet wat de bijbehorende app doet, kennelijk dus niet dat je de synth-engine ermee kunt bedienen, maar zoiets zou toch eigenlijk naadloos moeten werken met de telefoon. Misschien een soort van Caustic-achtige omgeving waarmee je gemakkelijk een nummer kan maken, werken met de synth-engine, het voordeel van wat je op een schermpje kunt doen combineren met het voordeel van het hands-on bespelen van het ding zelf. Nadeel is altijd dat je afhankelijk bent van zo'n app, je weet nooit hoelang er nog ondersteuning is, maar voor de time being dat het werkt lijkt me zoiets heel leuk.
 
Weet niet wat de bijbehorende app doet,
De telefoon app doet: presets van de vier engines wisselen en sequences laden en saven.
De desktop app is een complete synth, waarmee je dus zonder orba ook presets zou kunnen maken en delen.
 
De Orba heeft 8 buttons, je zou eigenlijk 8 x 8 = 64 presets per track moeten kunnen kiezen op dat ding zelf. En daarnaast 64 patterns.. Ook het kiezen van je scale en chords zou op het apparaat moeten kunnen... Ze maken hem zo onnodig afhankelijk van de app...

Ik vind het een cool ding, handig om in de trein wat te jammen... hij is lekker compact en je zit niet te turen naar een schermpje..


Misschien een soort van Caustic-achtige omgeving

:okdan:
Jammer dat veel mensen niet weten hoe geavanceerd Caustic is.. Ook kan je heel veel projectfiles via Youtube downloaden incl alle presets en kits.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top