Oberheim is terug met de OB-X8

oberheim-drinks-770x425.jpg


Oberheim is terug! Een nieuw hoofdstuk is aangebroken.

Aangeboden door Tom Oberheim, voormalig Oberheim-ingenieurs Marcus Ryle en Tony Karavidas, in samenwerking met Sequential's Dave Smith en zijn team.

Bezoek www.oberheim.com en schrijf je in om gek gemaakt te worden met teasers en meer.



Muziek door J3PO

edit: vertaling in het Nederlands en toevoeging video en foto door het mod-team

toevoeging 5 mei: Oberheim OB-X8 Leak
 
Last edited by a moderator:
Een Rev2 zou je idd wel enigszins plat kunnen noemen, maar een Peak? Mijn Peak klinkt minder organisch dan een topklasse analoog, dat wel, maar plat is ie zeker niet.

Dat platte is niet in alle situaties een nadeel: als je een synthlijntje wil dat niet overdreven dominant in de mix zit, bijvoorbeeld.

Deze sounds pleiten wel voor de Rev2:



Die knakker heeft ook een tweede soundbank die minstens even goed klinkt..


Okee, en nu weer over naar de OB-8X;-)
 
De wens en intentie zijn er wel, maar het is wel serieus een hoop geld. Ik zit een beetje te kijken wat ik er voor op kan/wil offeren, want ik ben niet van plan mijn 'kroonjuwelen' hiervoor op te geven. Zit ook nog een beetje rond te neuzen tot ik ergens een goede deal kan vinden, ik heb uiteindelijk mijn Prophet-10 en Moog One ook flink onder de vraagprijs kunnen bekomen.
Ja, gewoon geduldig zijn. Voor je het weet is er bij Bax een actie waardoor die 10% goedkoper. Doe daar een 10% code overheen en het lijkt ineens ergens op :-)
 
Ik begin in te zien dat de Oberheim sound (OB-X8 en OB-6) weliswaar heel smakelijk is (als je ervan houdt) maar ook heel beperkt is. Mijn DSI Rev2 kost minder dan een OB6 maar kan veel meer verschillende sounds produceren dan mijn OB 6.
Kijk, dat is mijn probleem dus ook, het gebied waarin deze synth interessant in is is maar heel smal. En daar moet je dan 5K voor neerleggen, ik vind dat anno 2022 een beetje overpriced.

Oke...door gaan over de prijs is saai, maar over de beperkingen van deze synth kunnen we natuurlijk wel oneindig doorgaan, toch?

In ieder geval, mooie synth, voor 1200 euro ofzo.
 
No da's toch 10x hetzelfde zo'n beetje? Ik haal uit mijn Xpander een hele industriele dierentuin met orkest aan geluiden en in deze filmpjes hoor ik alleen die bwaap bwaap pads van bijna 40 jaar geleden.
 
No da's toch 10x hetzelfde zo'n beetje? Ik haal uit mijn Xpander een hele industriele dierentuin met orkest aan geluiden en in deze filmpjes hoor ik alleen die bwaap bwaap pads van bijna 40 jaar geleden.
Als je een Xpander hebt (ik had vroeger de M12) dan staat die bol van modulatiemogelijkheden.
Ik denk niet dat je de OB-X8, noch de UB-Xa met de Xpander mag vergelijken.
En zonder twijfel komt er uit beide toestellen iets meer dan 'bwaap bwaap' (goed gevonden) tapijtjes.
Je moet echt op zoek zijn naar die typische OB klanken he...

De prijs van 1500$ indachtig ben ik in ieder geval fan van de UB-Xa.
 
Oh, ongetwijfeld kun je er veel meer uit halen dan tapijtjes, vast geen one-trick-pony. Daarom zo jammer dat ze dat niet laten horen.
 
Nou, ik heb de knoop doorgehakt en een OB-X8 besteld ... ben heel benieuwd. Verwachte levering over ±2 maanden.
Ik mis eigenlijk de middelvinger ipv de duim. Maar fuck it, vet! Let the waiting begin...
 
Ik heb de knoop ook doorgehakt, ik koop voor 5.5K geen OBX8 maar een UBXA, een Pro 16 en een DS80, dan hou ik nog geld over voor wat anders, ik denk een MS5.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Voor 5.5k? Hmmm een 800dv en een 100f denk ik. En dit laat ik lekker passeren
 
Met de huidige inflatie koop je tegen de tijd dat die uitkomen voor 5.5k nog net een Behringer Model D clone.
Gelukkig heb ik die al, dus dan verkoop ik die wel tegen die tijd. :W
 
Oh, ongetwijfeld kun je er veel meer uit halen dan tapijtjes, vast geen one-trick-pony. Daarom zo jammer dat ze dat niet laten horen.
wel de mooiste strings die je met synths kan maken vind ik.
 
Nou, ik heb de knoop doorgehakt en een OB-X8 besteld ... ben heel benieuwd. Verwachte levering over ±2 maanden.
Wow nice, wat een combo heb je dan straks staan :halleluja

Ik wacht iig tot ze beiden uit zijn, dan hak ik knopen door op basis van eigen bevindingen ipv Utube videos.
 
Zijn er al foto's vrijgegeven van de binnenkant en van de circuits / printplaten? Op Google vond ik niks tot dusver.

Ben niet helemaal verkocht aan de klank.
 
Ik ga er vanuit dat het net zo compact is als de Prophet Rev 4s, zeker als er nog een desktop versie van komt in de toekomst.

* zet schrap voor een betoog van through-hole evangelisten over hoe vroeger alles beter was, maar wat dan als er over dertig jaar iets gerepareerd moet worden en de negatieve effecten van RoHS compliant soldeertin tov loodhoudende op het frequentiegebied boven de 12khz *

1653730428754.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga er vanuit dat het net zo compact is als de Prophet Rev 4s, zeker als er nog een desktop versie van komt in de toekomst.

Dat zou een teleurstelling zijn, maar mja perfect binnen de verwachtingen van synth productie anno 2022.

Het klinkt iig als iets in die trand .. niet overtuigend vintage analoog .. maar niet mis en zeker bruikbaar.

€ 5.555 waard? hmm .. ik ga wat meer demo's beluisteren, en hopelijk eentje testen.

En moest er iemand effectief foto's vinden van de binnenkant van de Oberheim OB-X8 post ze hier aub.
 
Back
Top