Piano play-along opnemen: iemand tips?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Even een korte vraag, als dat mag. Ik maak sinds kort piano-meespeel-video's voor mijn zoon. Filmpjes van 1 minuut waarin ik langzaam een hit speel, en de toetsen groot in beeld zijn, zodat hij mee kan spelen.

Dit is een voorbeeld.

Ik neem die video's nu op met FL Keys als VST, want die licht de toetsen mooi uit, als je ze indrukt. Maar hij heeft maar een bereik van 2 octaven en lagere toetsen laat hij niet zien. Is er een andere manier om (gratis) te visualiseren wat je speelt?

Er zijn wel apps voor de telefoon, maar ik zoek iets voor Windows. Ik heb Midiculous geprobeerd, maar die is te groot en te zwaar. Een andere plug-in kost meteen 40 dollar, en het is nu nog slechts voor de lol. Er is vast iets waar ik nog niet aan gedacht heb. Iemand een idee? 👍

P.S. Sommige van die filmpjes hebben op TikTok gewoon 100.000 views. Ik blijf me verbazen 😮
 
Doen de meeste plugins dat niet, de toetsen laten oplichten? Dit schijnt eentje te zijn die gratis is, zonder veel knoppen enzo wat kan afleiden:




Meer knoppen in beeld,wel grotere toetsen:

 
Doen de meeste plugins dat niet, de toetsen laten oplichten? Dit schijnt eentje te zijn die gratis is, zonder veel knoppen enzo wat kan afleiden.
Fijn, hier kan ik verder mee. Ik heb een hele avond gestoeid met Kontakt Libraries, UVI Piano's en andere plug-ins, maar die waren niet echt duidelijk. Dit ziet er wel goed uit.

Volgens mij zijn er ook appjes of VST's, die de namen van de noten laten zien. Maar die heb ik nog niet gevonden.
 
Ja, wordt dan idd met een sequencer een midi-file opnemen en die dan afspelen met Synthasia. Of noteren in een notatiepakket en die dan exporteren als MusicXML bestand, heb je gelijk het notenschrift erbij. Heb zelf zoiets geprobeerd in Musescore, daar zit een toetsenbord in, maar daar blijven de noten net zolang "branden" totdat er een andere komt, niet handig als je een paar keer dezelfde toon achter elkaar wilt hebben helaas.
 
Ja, wordt dan idd met een sequencer een midi-file opnemen en die dan afspelen met Synthasia.
Ik zal eens kijken hoe goed ik het krijg. Ik heb een dealtje gemaakt met de kinderen. Ik maak en monteer die filmpjes van een minuut en zij gaan los op social media. Ze dragen ook liedjes aan en ik speel op gehoor. Binnen een minuut heb ik de melodie en akkoorden meestal wel te pakken. Speel ik opeens deuntjes na van Harry Styles en populair memes-deuntjes. Het houdt me jong 😁

Trouwens, die nieuwe van Harry Styles (ik kende hem nauwelijks) klinkt heel vol en dreigend. Maar muzikaal zijn het 4 akkoorden en een simpel melodietje. Op YouTube staat die nu op 54 miljoen views binnen 11 dagen. Fascinerend allemaal 😀
 
Back
Top