Een Bachje?

Dit wil ik vlot op mijn keyboardje kunnen spelen. Lijkt mij een mooi einddoel.
Gewoon haalbare doelen stellen, dan hou je plezier in je vorderingen.
Overigens merk al wel dat het tweehandig spelen problematisch is met mijn 25 toetsen...
Ja, daar ga je na wat beginnetjes mee vastlopen als je verder wilt.
Als je een beetje wilt oefenen in het piano/keyboard leren spelen is bijv een 49 keys (of groter) toch wel beter, kijk dan voor een tweedehandse met aanslaggevoelige toetsen dat kost niet zoveel maar dan kan je wel met rechts de melodie spelen en met links begeleiden zoals een enkele noot/bas of simpele akkoorden bijv als je ietsje verder bent.
Gelukkig kan je op youtube van alles vinden om te beginnen met pianolessen.
 
Bij de Kringloopwinkel hier komen geregeld dergelijke keyboards voor een paar tientjes langs, dat wordt dan wel heel verleidelijk om zo'n ding te kopen. Al was het maar om mee te oefenen. Dat grote keyboard moet dan wel op mijn huiskamertafel komen te staan, want in mijn studiohoekje is daar gaan plaats voor. Of op de aanrecht, maar dat lijkt mij voor het keyboard weer niet zo fijn.
 
Dat grote keyboard moet dan wel op mijn huiskamertafel komen te staan, want in mijn studiohoekje is daar gaan plaats voor.
Ik weet natuurlijk niet je inrichting maar als je kijkt naar een keyboard die ook nog transport control heeft of dat je via midilearn een knop kan aanwijzen op je keyboard voor start/stop met recorden dan kan je als je bij Action zo'n 5 m usb snoer koopt ook eventueel iets verder weg zitten, misschien niet optimaal maar beter iets dan niets.
In jouw geval moet je dan wel opletten of Linux ook die funkties voor midilearn en/of transportcontrol ondersteunt.

Bij de Kringloopwinkel hier komen geregeld dergelijke keyboards voor een paar tientjes langs, dat wordt dan wel heel verleidelijk om zo'n ding te kopen.
Ik zou als ik jou was dan vragen op het forum welke (oudere) keyboards een beetje redelijk zijn als het om aanslaggevoeligheid gaat en welke beslist niet.
Uit eigen ervaring weet ik dat bijv de novation SL serie heel fijn speelt zodat je ook iets meer nuance in je spel kan leggen terwijl een Impulse van Novation daar weer minder geschikt voor is.
Ook een oude M Audio Oxygene 2 gen is bijv niet geschikt voor piano terwijl bijv oudere Rolands en Yamaha wel goed kunnen zijn, eea ligt aan het type natuurlijk.
Beter een keyboard die al wat jaren oud is maar wel goed speelt dan een nieuwere die minder fijn speelt.
Vorig jaar heb ik op sf een oudere Novation verkocht voor iets van 50 euro of zo, zo een staat nu weer te koop en zou voor jouw doel prima zijn;
 
Vandaag een soortgelijk keyboard als hieronder gezien (heb vergeten het typenummer te noteren):



Maar de adapter ontbrak en we hadden ook geen goede batterijen om 'm daarop uit te proberen. Verder heeft het betreffende keyboard geen MIDI-uitgang. Dat keyboard zou dus puur voor het oefenen zijn, aan de andere kant kost die maar een of twee tientjes. Als het keyboardspelen mij bevalt (wat nog lang niet zeker is), koop ik later dan wel een wat serieuzer keyboard. Vrijdag kijken we verder.
 
Voor één of twee tientjes zou ik 'm niet laten staan, lijkt me prima om te gebruiken voor het oefenen.
 
Even terug naar de Pink Panther. Is dit het basisdeuntje?

Es E - Ges G - Es E - Ges G - C5 B - E G B Bes - A G E D E

Nog best lastig met al die dunne zwarte toetsen.
 
Als ik jou was zou ik even wachten of kijken wat je bijv op het forum tegenkomt, hier bijv voor 30 euro aanslaggevoelig, semi gewogen, midi via usb, midi out en usb powered; Te Koop: CME-UF6
Is echt een stuk beter dan de Casio.

Dat ziet er mooi uit, maar ik ben vandaag al geslaagd voor 20 euro totaal voor een pianokrukje en het 49keys Casio keyboard. Geen professioneel spul maar goed genoeg om mee te oefenen. Het keyboard zou ik eigenlijk pas morgen verder bekijken maar uit nieuwsgierigheid en ongeduld ben ik vandaag al op pad gegaan. Eigenlijk heb ik hier in huis ook helemaal geen ruimte voor hardware keyboards of synths...
 
erg leuke én interessante thread!!

dat Striso Keyboard, lijkt me erg fijn. de prijs, minder. al is ie het wel waard, denk ik; MPE. en isomorphic, noem je dat zo..

@Disharmonic wat was die, het was een synth, met touch, alleen, die in wezen MPE zou kunnen doen als ie midi zou kunnen uitsturen, en herprogrammeren. was goedkoper dan de striso...

(ik zit soms DIY projekten te bekijken, maar mijn elektro-technische kennnis is nul (was eens meer, maar niet veul), en solderen... shaky! en de programmeer-zijde, maar dat zou nog kunnen...)
 
Ik pak hier de draad weer op. Het beginstukje vind ik nog steeds heel aardig klinken, dus nog eens proberen of ik nu verder kom...
 
Nog wat verder opgepoetst:


Graag commentaar. Wat klinkt niet? Waar zitten rare overgangen? Etc...
 
Nee - dit wordt niks. Het kost me eindeloos veel tijd om zelfs maar iets van een paar minuten te produceren. Ik heb daar het talent niet voor.

Ge-hobby met audio software en geluiden ligt mij beter dan componeren.
 
Dank! Misschien dat ik het later nog eens probeer. Maar voorlopig haal ik veel meer voldoening uit het bedenken en bouwen van software instrumenten, zelfs als die uiteindelijk weinig opzienbarend blijken want dan heb ik er telkens toch weer veel van geleerd. Bij het componeren van muziekstukjes daarentegen merk ik niet of nauwelijks vooruitgang.
 
Back
Top