Een Bachje?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.354
Locatie
Zeist
Nee - ik heb nog geen track maar ik ben in dit topic wel van plan er nu eindelijk eens een te maken. En om dit maar gelijk serieus aan te pakken zal dat iets moeten worden in de stijl van Bach! :D Geen zwaar georkestreerd werk hoor (want daarvoor weet ik nog veel te weining van compositieleer), maar een leuk Barok deuntje op een enkel instrument. Ik ga daarbij werken met LMMS en een daarop aangesloten MIDI keyboardje. Op dat keyboardje ga ik dan willekeurig wat zitten pingelen en dat neem ik allemaal als MIDI op. Door herhaald knip, plak en tweak werk zal daar dan hopelijk uiteindelijk iets moois uit groeien.

Maar zo niet dan heb ik er al doende toch mijn software weer wat beter door leren kennen. ;)
 
Maar zo niet dan heb ik er al doende toch mijn software weer wat beter door leren kennen. ;)

Dat laatste is nu al gelukt voordat ik goed en wel op gang ben. :P Ik heb nu geleerd dat LMMS op mijn computer niet fatsoenlijk via mijn MIDI keyboardje is aan te sturen want dat geeft gekraak en hangende noten. Ben nu aan het uitzoeken of het met MusE 4.0 wel gaat, maar daarbij heb ik nu het probleem van een popup window bij het starten die niet weg wil en die het verdere werk op mijn computer onmogelijk maakt. Ik moet mijn computer dan eerst weer herstarten om ook nog maar iets te kunnen doen...
 
Het vergt wel wat doorzettingsvermogen om het goed aan de praat te krijgen, als ik het zo lees...
 
Ik werk hoofdzakelijk met gratis Open Source software, en ik weet het niet zeker maar dat zou ermee te maken kunnen hebben. (Dreamer zal daar wellicht anders over denken. ;-) ) Maar goed, ieder nadeel heeft zijn voordeel. Het kost me nu immers geen cent, en al doende leer ik er veel van.
 
Maar wat is nu de bedoeling van dit topic? Ik ga ervan uit dat de meesten hier vooral geïnteresseerd zijn in muziek, en aanzienlijk minder in de daaraan voorafgaande softwaregerelateerde stream of consciousness. :P Dat geldt in ieder geval voor mijzelf; en daarbij zijn er ook betere subfora voor dergelijke aangelegenheden.
 
Mensen die niet in mijn avonturen geïnteresseerd zijn moeten dit topic vooral niet volgen. Dat zou enkel maar zelfkwelling zijn. Dank voor de bijsluiter. :P
 
Niet alleen een track in het draadje, uiteindelijk neem ik aan, maar ook de weg naar de track? Ik volg het iig wel met belangstelling. :)
 
Het was mijn bedoeling om hier direct met het maken van een muziekje aan de slag te gaan. En daarom heb ik dit topic ook in dit subforum geplaatst. Echter bleek dat met LMMS dat ik daarvoor in gedachten had, niet te lukken. Dan maar een andere DAW gebruikt, en de meer MIDI gerichte DAW MusE leek mij daarvoor een goed alternatief, maar ook daarbij stootte ik weer op problemen. Zaken lopen niet altijd zoals je dat wenst...
 
in de stijl van Bach! :D Geen zwaar georkestreerd werk hoor (want daarvoor weet ik nog veel te weining van compositieleer), maar een leuk Barok deuntje
Dus niet zomaar barokmuziek, maar specifiek in J.S. Bach stijl zonder harmonieleer met willekeurig gepingel? :?

Dat lijkt me een heel dapper & ambitieus avontuur. Maak je er ook een leuke choreografie bij? :D
Ik hou stiekem wel een beetje van zelfkwelling en hoop dat je software snel op punt staat!
 
Zoals mijn Oma altijd zei: "Als je je niets verbeeldt dan ben je ook niets." 8)

We zien wel wat eruit komt, het gaat mij toch vooral om het avontuur. Ik zit nu tutorials over MusE te bekijken, als ik dat programma goed aan de praat krijg is het heel bruikbaar.
 
's waar. Einstein omschreef het als:
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world."
 
Dus niet zomaar barokmuziek, maar specifiek in J.S. Bach stijl zonder harmonieleer met willekeurig gepingel? :?

De infinite monkey theorem is van toepassing. Als je het maar lang genoeg doet, bijna zeker komt er op een gegeven moement iets uit dat zelfs beter is dan Bach. En we kunnen aannemen dat @ProgHead geen aap is, dus dat verhoogt de kansen op een kleinere tijdschaal.

:)
 
@Disharmonic mits hij voldoende instances van zichzelf in het leven kan roepen. Met software moet dat vast wel lukken :)

@ProgHead is je grootste uitdaging om de software draaiend te krijgen? Of om binnen die draaiende software een zinnig stukje muziek te creëren?

Wel eens met @Stupide, we komen hier voor de audio :) :) maar als dit voor jou een stok achter de deur is, lekker doen
 
Als Bach nu had geleefd, had hij waarschijnlijk ook software gebruikt. Het kerkorgel was de synthesizer van zijn tijd. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Een tweestemmig polyfoon stukje bijvoorbeeld.
 
Dank voor alle reacties! :D

Ik ben net weer thuis en heb 's ochtends vroeg de AppImage van MusE uitgeprobeerd en dat werkte al weer veel beter dan de Flatpak die ik eerst had. Dus er is hoop dat ik vandaag de eerste geluidjes kan produceren. Verwacht daar nog niet te veel van, mijn inschatting is dat ik binnen een maand een deuntje van een minuut in elkaar kan sleutelen dat het aanhoren waard is.

Aan de optie om random computer-gegenereerde melodietjes te gebruiken had ik nog niet gedacht. Dat zou inderdaad ook nog een idee zijn, dan hoef ik alleen de waardevolle stukjes eruit te pikken om die dan op een zinnige manier aan elkaar te plakken. Welke gratis DAW's hebben zo'n random melodietjes optie?
 
Back
Top