[Q&A] Fabfilter

Het leven hangt van toevalligheden aan elkaar. Dat bewijst de geschiedenis van het Nederlandse FabFilter wel.

Floris Klinkert maakte in 1994 als tiener samen met klasgenoten housemuziek. De tracks sloegen aan en werden door bekende DJ's als Marcello en Dimitri gedraaid in de RoXY. Daarna was hij even succesvol als muzikant en producer, maar hij wilde wat anders. Het werd een studie Informatica. Tijdens zijn studie liep Floris collega-student Frederik Slijkerman tegen het lijf. Voor hun afstuderen hadden de twee nog wat studiepunten nodig. Misschien konden ze iets met digitale muziek doen? Ze besloten de Korg MS10 van Floris digitaal na te bootsen. De basis voor FabFilter was gelegd.

Succes bleef lang uit

In een smakelijk interview bij 3voor12 vertellen Floris en Frederik over de beginjaren. Ze studeerden af, begonnen FabFilter in 2002 en staken honderden uren in hun eerste virtuele synth, FabFilter One. Het werd een bescheiden succes.


Er volgde een filter-plugin, een tweede synth en nog wat effecten. Maar de doorbraak bleef nog uit. Even overwogen de twee er zelfs mee te stoppen, tot het balletje ging rollen met hun nieuwste uitvinding. De naam van deze plug-in? FabFilter Pro-Q.

Collega ontwikkelaars probeerden analoge apparatuur na te bootsen in de computer. Met dezelfde look & feel, vaak (te) kleine knopjes en een pietepeuterig display. Floris en Frederik draaiden het om. Ze maakten een groot display, waarop je precies ziet wat je doet. De knoppen zie je alleen als je ze nodig hebt.

Wie werkt er niet met FabFilter?

Het bleek een gouden vondst en FabFilter Pro-Q vond zijn weg naar de studio's van de grootste producers ter wereld. Vele succesvolle plug-ins volgden en FabFilter werd een gevestigde naam. Zo zijn de plug-ins van de Amsterdammers onder andere te horen in het werk van BTS, The Weeknd en levende legende Dave Pensado. Niet slecht voor een bedrijf met slechts 5 medewerkers.

Inmiddels is het 2022 en is FabFilter niet meer weg te denken uit de muziekbranche. Daarom benaderde Syntforum.nl de Amsterdammers voor een Q&A. Dit zijn de antwoorden op de door jullie gestelde vragen.


1. Wat was de vonk om met Fabfilter te beginnen? Misten jullie iets, of vonden jullie dat het beter moest? En hoe houd je die drive vast? (@stoter)

Fabfilter is geboren uit liefde voor programming en liefde voor de Korg MS series. Hieruit kwam ons eerste product Fabfilter One, die een filter heeft die moeilijk te onderscheiden valt van de MS-20 die in Floris zijn studio staat. De drive zit hem in het maken van een product dat fantastisch klinkt en gemakkelijk te gebruiken is. Zo is bijvoorbeeld ook de Pro-Q geboren.


2. Hoe kwamen jullie op de naam FabFilter?

Die komt voort uit het filteralgoritme dat we ontwikkelden voor onze eerste synth, de FabFilter One. We vonden het meteen mooi klinken. Dat er twee F's in staan was een bonus, aangezien onze beide namen beginnen met een F.


3. Wat zijn coole onorthodoxe toepassingen van jullie plugins? Volcano gooi ik op van alles bijvoorbeeld, van leads tot drums. Dit kun je uiteraard zelf ontdekken, door te experimenteren. Maar hebben jullie zelf tips of leuke 'happy accidents'? (@Skurdd)

Dat ligt heel erg aan de gebruiker, zeker bij onze Creative plug-ins. Met de modulatie sectie kun je zelf aan de slag met gekke ideeën. Dat maakt het zo leuk! Ik ben zelf erg fan van Saturn 2 en Timeless 3.

Er zitten ook een aantal presets in die we zelf hebben gemaakt. De presets die wij zelf maken kun je vinden onder de afkortingen achter de naam van de preset (Fl, RV of MdB).


4. Pro Q3 is erg uitgebreid. Welke speciale dingen kun je doen met Pro Q3 ten opzichte van andere plugins? En wat zijn innovatieve EQ plug-ins en ontwikkelaars die jullie zelf bewonderen?

Spectrum grab heb ik nog nooit in een andere plug-in gezien, maar ook zijn we erg blij met de eenvoud van M/S processing en de EQ Match feature.

Floris en Frederik.png

Floris (links) en Frederik (rechts)


5. Hoe ontwikkelen jullie je plug-ins? En werken jullie steeds aan een plug-in tegelijk? (@vink)

We spelen vaak met meerdere ideeën, en testen wat wel en niet werkt. Soms werken we tegelijkertijd aan verschillende plugins. Maar als er één de beta-fase nadert, bundelen we meestal onze krachten en maken we hem samen af. Er zijn ook projecten die we nooit hebben afgemaakt. Misschien komt dat ooit nog.


6. Zijn er plannen voor een split-EQ functie in pro Q? En voor pitch tracking, eventueel in de volgende versie, of misschien wel in een geheel nieuwe plugin met meer dynamic features? (@jandojando, @Jason31)

We hebben momenteel geen plannen voor een split eq. Pitch-tracking is zeker iets waar we ooit wat mee willen doen, maar dan moet het wel heel goed werken en goed geïntegreerd zijn in de plug-in.


7. Wat is het wezenlijke verschil tussen de functie van de compressor (C2) en de mogelijkheid om een frequentiebereik in te stellen waarop de C2 werkt, en de dynamische EQ/ Sidechain functie van de Q3? (@BasZiePee)

De algoritmes zijn anders en de manier waarop ze functioneren. Onze dynamic EQ is programma-afhankelijk met betrekking tot attack en release, door een slimme manier van processing. Dit doen we anders bij Pro-C 2. Je kunt zeker tot nagenoeg hetzelfde resultaat komen, maar de manier waarop verschilt per plug-in.

De dynamische EQ van Pro-Q 3 kun je toepassen op een specifiek frequentie gebied, maar Pro-C 2 compressed altijd het volledige spectrum. Je kunt het side-chain signaal filteren, zodat de compressor minder aanslaat op bijvoorbeeld de kickdrum. Dit filter heeft alleen toepassing op het detectie circuit, dus de audio die de compressor triggered.


8. Stel dat alles mogelijk is. Wat zouden jullie dan nog willen toevoegen of veranderen aan de bestaande lijn plugins? (@Kevin)

Ik denk als resultaat een control surface voor Pro-Q. Hier zou echter zoveel tijd en werk in gaan zitten, op gebieden waar we volledig onbekend mee zijn, dat we er vooralsnog onze vingers niet aan branden ;-)


9. Jullie begonnen FabFilter met een VST-synths. Zijn er nog plannen in die richting? Bijvoorbeeld een (door)ontwikkeling van One en Twin? En wat vind je zelf een geweldige VST-synth, qua sound en User Interface? (@synthmann)

Zeker! We zijn erg fan van Twin 2 en One vanzelfsprekend. Verder maken u-he en Arturia natuurlijk erg mooie plug-ins. We willen hier zeker nog wel hier verder mee gaan. Ook zijn we erg fan van analoge synths en hebben we een klein synth-museum in onze studio.


10. Marketing is erg belangrijk voor synthontwikkelaars. Bij FabFilter moet ik meteen denken aan de video's met Dan Worrall. Hoe kwamen jullie bij hem terecht en wat leverde de samenwerking op? (@bombario)

We kwamen Dan ooit op een beurs tegen, al lang geleden. We hebben altijd contact gehouden en van het een kwam het ander!


11. Hoe kijken jullie naar de toekomst van de branche? Partijen als iZotope en Native Instruments fuseerden en het lijkt me heel moeilijk om als kleintje te overleven. Hoe voorkom je dat je wordt opgeslokt?

Je eigen plan trekken. Wij zijn er heel trots op dat we altijd een klein team hebben gehad en zijn gekomen waar we nu staan.


12. FabFilter begon in 2002. Twintig jaar later zijn jullie niet meer weg te denken. Schoppen tegen het systeem is lastig als je zelf het systeem bent geworden... of juist makkelijk? (@stoter)

Dan geef ik hetzelfde antwoord, haha. Je eigen plan trekken en focussen op wat je uniek maakt. In ons geval originele plug-ins maken dus, met een aantrekkelijk design en een perfecte workflow.


13. Het moddelen van distortion/drive hoe ver gaan jullie hierin? Welke tools gebruiken jullie hiervoor? Of worden hier wetenschappers voor ingehuurd? @flyweight

Wij moddelen geen distortion/saturatie, het is simpelweg een kwestie van luisteren, testen en vergelijken. Uiteraard analyseren we wel hier en daar wat gear inclusief analoge apparaten zoals transformers, maar maken nooit een 1:1 kopie van andere apparaten. Het is een kwestie van testen, testen en nog eens testen.


fabfilter_total_bundle.jpg


Noot: Je kunt de plug-ins van FabFilter zelf uitproberen. Download ze in de FabFilter Total Bundle, en gebruik ze 30 dagen onbeperkt. Smaken ze naar meer, dan kun je daarna een licentiecode kopen.
 
Last edited by a moderator:
Top! Het mooie van Fabfilter vind ik altijd dat ondanks de 100en ontzettend mooi gemoddelde vsts gebaseerd op klassieke units zoals de pultec, die ook allemaal fantastisch klinken, je als het er op aankomt (ik althans) toch er eentje van fabfilter pak als ik snel iets moet doen.
 
Gaaf hoor zo'n succesverhaal, wel echt wat om trots op te zijn wat die gasten toch maar hebben neer weten te zetten. Mijn vraag over split EQ kwam vooral voort uit nieuwsgierigheid naar split EQ, en ik dacht, moet ik daar dan echt de eventide EQ speciaal voor aanschaffen, terwijl ik gewoon dik tevreden ben met fabfilter?

Hoe dan ook, leuk interview.
 
Wie heeft dit stuk geschreven? Ik vermoed Bombario, maar het is gepost door Van Lansberg?
 
Leuk om te lezen. Ik wist dat het een Nederlands bedrijf(je) was, maar kende niet de gezichten en details erachter. De FabFilter plugins zijn een essentieel en veel gebruikt onderdeel van mijn gereedschapskist.
 
Dit is het antwoord op je vraag @flyweight. Ik kreeg hem net binnen 👍 Ik zal vragen of hij nog toegevoegd kan worden aan het artikel.

"Het moddelen van distortion/drive hoe ver gaan jullie hierin? Welke tools gebruiken jullie hiervoor? Of worden hier wetenschappers voor ingehuurd?"

Wij moddelen geen distortion/saturatie, het is simpelweg een kwestie van luisteren, testen en vergelijken. Uiteraard analyseren we wel hier en daar wat gear inclusief analoge apparaten zoals transformers, maar maken nooit een 1:1 kopie van andere apparaten. Het is een kwestie van testen, testen en nog eens testen.
 
Super leuk om te lezen, nieuw in dit gedeelte van het forum, dus leuke verassing. Fab filter is top natuurlijk. Gebruik saturn (1) heel veel, hun limiter en er ook trouwens.
 
Back
Top