De ULTIME knop

Heel mooie techniek inderdaad. Daar kan je leuk mee aan de slag als je bv een magnetron, wasmachine, thermostaat of ander apparaat een handige en strakke bediening wil geven. Mits wat goed doordachte creativiteit opent dat boeiende mogelijkheden.

In een economische realiteit schuilt er voor synths echter een gevaar om de hoek: deze "knop" gaat niet goedkoop zijn, dus veel zou je er nooit op een synth hebben. Dan moet je dus hopen dat dit soort knoppen ofwel wordt aangevuld met "gewone draaiknoppen", beetje zoals de Super Knob op de Montage/Modx. Ofwel dat het een synth is die weinig knoppen nodig heeft; je zou misschien een interface zoals de Microkorg kunnen verbeteren als je er 5 van deze knoppen op zet (hoewel dat economisch waarschijnlijk al zelfmoord is), of een Moog The Source on steroids waarbij je oa feedback krijgt over de waarde van presets. Maar je moet voorkomen dat je omwille van budgetredenen dit soort knop(pen) erop hebt staan en dan eindigt in een moeras van menuduiken op de knop.
 
M'n Logitech muiswiel heeft ook zo'n motortje ingebouwd waardoor het lijkt alsof ie klikt. Werkt wel goed op zich
 
En welke actieve functionaliteit zit daar dan in? Mijn muiswielen klikken altijd, maar dat is gewoon met een palletje. :)
 
Voor een subtiele verandering van de cutooff van een filter lijkt t me alleen maar irritant
 
Wat mij heel cool lijkt, is om met deze knop een Big-Morph knop te maken voor in de Modular wereld. Wie met de Clavia Nord Modular gewerkt heeft, weet hoe fijn het is dat je naar hartewens Morph's kan toewijzen aan een serie knoppen.. dit zou weleens een 'sleutel' in dat opzicht kunnen zijn: je sluit allerlei control-signalen aan op de INS van 1 kastje, die verwerkt/versterkt dat als attenuator/verter (aldanniet met Slew-mogelijkheid), en stuurt het terug naar je modular via de OUTS. Kastje komt simpelweg Inline te staan.

De Morph-knop handelt de waarde-ranges waartussen gemorphed wordt af, zoiets.. of een stel faders ernaast, waar je de ranges instelt.

Op dit moment zijn er weinig alternatieven in Modular, de Joranalogue Morph4 komt wmb het dichts in de buurt, vrijwel als enige. Je komt al snel handen tekort, om met 1 knop zo'n +/- 8 parameters te sweepen van sweetspot-naar-sweetspot, vind ik persoonlijk heel krachtig en desirable (ook op andere capabele synths, met midi w.m.b.)

Mooie techniek!

Morph4: Morph 4 <- dat kan beter, meer parameters en 1 grote morph-knop :P zou een instant-buy zijn voor me
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top