korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Ik heb Wavestate nu ook gekocht ... $199 en $149 vond ik wat teveel, maar dit is wel een hele goede prijs en ik vond de demo best goed.
 
Ik heb Wavestate nu ook gekocht ... $199 en $149 vond ik wat teveel, maar dit is wel een hele goede prijs en ik vond de demo best goed.
mee eens, 99 euro is echt een top prijs voor die synth
 
Ik heb Wavestate nu ook gekocht ... $199 en $149 vond ik wat teveel, maar dit is wel een hele goede prijs en ik vond de demo best goed.
I.i.g interessanter dan de upgrade van de Korg Collection V3 naar V4 voor dezelfde prijs. Kun je bij de Native versie CC's van externe controllers mappen naar de controls van de Wavestate Native? Zo te zien wordtt de manual voor de Native variant bij installatie op je PC geplaatst, maar ik kan 'm niet op het web vinden.
 
I.i.g interessanter dan de upgrade van de Korg Collection V3 naar V4 voor dezelfde prijs. Kun je bij de Native versie CC's van externe controllers mappen naar de controls van de Wavestate Native? Zo te zien wordtt de manual voor de Native variant bij installatie op je PC geplaatst, maar ik kan 'm niet op het web vinden.
via de DAW heb je toegang tot de meeste parameters voor Midi CC mapping (via deze methode kun je 64 controls mappen of 128 via een m4l truuk). In de volgende video laat ik zien hoe je dit opzet:


Standaard CC mapping kan ook (bijvoorbeeld rechtstreeks vanuit je eigen midi controller). Dat kun je doen voor de mod knobs, hiervan heb je er 40 beschikbaar (5 * 8 ).
dus een overall 8 knobs layer en mod knobs voor layer A, B, C en D. De midi controller nummers kun je in dit geval instellen in het settings menu van de VST.

Dus samenvattend:
Er zijn 2 methodes, standaard CC mapping kan voor de 40 mod knobs. Geavanceerde mappings met 100-en parameters kan via het parameter model (zie de video uitleg).
 
Standaard CC mapping kan ook (bijvoorbeeld rechtstreeks vanuit je eigen midi controller). Dat kun je doen voor de mod knobs, hiervan heb je er 40 beschikbaar (5 * 8 ).
dus een overall 8 knobs layer en mod knobs voor layer A, B, C en D. De midi controller nummers kun je in dit geval instellen in het settings menu van de VST.
Ik denk dat ik het snap... Maar je kunt dus niet, zoals bij sommige van de Korg VST's, op een knop klikken en die direct aan een zelf te bepalen CC mappen? Bijvoorbeeld bij de Minikorg kun je dat, maar bij de Prophecy niet. Korg is daar niet consequent in. Bij de Wavestate zou ik het essentieel vinden om er ook met knoppen mee te kunnen werken (in mijn geval twee Electra One's).
 
Ook prettig voor de twijfelaars, de $99 is idd $99. Ik was €102 kwijt ongeveer. Dus geen 21% BTW erbij of dat soort ongein.
 
Ik denk dat ik het snap... Maar je kunt dus niet, zoals bij sommige van de Korg VST's, op een knop klikken en die direct aan een zelf te bepalen CC mappen? Bijvoorbeeld bij de Minikorg kun je dat, maar bij de Prophecy niet. Korg is daar niet consequent in. Bij de Wavestate zou ik het essentieel vinden om er ook met knoppen mee te kunnen werken (in mijn geval twee Electra One's).
dat kan inderdaad niet, de opzet van de wavestate is dat je de mod knobs per preset mapt naar wat je belangrijk vindt voor die sound. Dat gaat extreem ver op een korg wavestate. En omdat je meerdere functies kan mappen naar 1 mod knob (net zoals op een yamaha montage bijvoorbeeld) hebben ze alleen de mod knobs CC maps gegeven.

Maar modulation toevoegen voor mappings die je wilt is extreem simpel (drag en drop) en dan kun je daar de range instellen voor je matrix. Dus hoe ik het doe is op 2 manieren:
1: de 64 parameter mappings vanuit mijn push 2 naar de parameters die ik vaak aanpas (dus dit geldt over alle sounds die ik selecteer). Deze wordt standaard geladen als ik de vst selecteer.
2: de mod knobs heb ik gemapped naar 2 midi controllers hier in de studio (1 midi fighter twister waarin ik de 40 mod knobs mee kan bedienen en 1 native komplete keyboard waarin ik 16 cc knobs gemapt heb naar de 8 sound parameter mod knobs. En als ik dan een sound in een project heb dan zet ik die modulation matrix even snel op en sla die sound op voor dat specifieke project en heb ik voor die specifieke sound de mappings die ik wil op mijn hardware midi controllers.

Een uitleg over de modulation matrix in de wavestate native heb ik in deze video gemaakt:
 
dat kan inderdaad niet, de opzet van de wavestate is dat je de mod knobs per preset mapt naar wat je belangrijk vindt voor die sound. Dat gaat extreem ver op een korg wavestate. En omdat je meerdere functies kan mappen naar 1 mod knob (net zoals op een yamaha montage bijvoorbeeld) hebben ze alleen de mod knobs CC maps gegeven.

Maar modulation toevoegen voor mappings die je wilt is extreem simpel (drag en drop) en dan kun je daar de range instellen voor je matrix. Dus hoe ik het doe is op 2 manieren:
1: de 64 parameter mappings vanuit mijn push 2 naar de parameters die ik vaak aanpas (dus dit geldt over alle sounds die ik selecteer). Deze wordt standaard geladen als ik de vst selecteer.
2: de mod knobs heb ik gemapped naar 2 midi controllers hier in de studio (1 midi fighter twister waarin ik de 40 mod knobs mee kan bedienen en 1 native komplete keyboard waarin ik 16 cc knobs gemapt heb naar de 8 sound parameter mod knobs. En als ik dan een sound in een project heb dan zet ik die modulation matrix even snel op en sla die sound op voor dat specifieke project en heb ik voor die specifieke sound de mappings die ik wil op mijn hardware midi controllers.

Een uitleg over de modulation matrix in de wavestate native heb ik in deze video gemaakt:

Top, dank voor de uitleg! Ik ga er eens over twijfelen om 'm te kopen, maar ik denk dat ik wel ga happen... :okdan:
 
Ik ben hem nu een goeie test-drive aan het geven voordat ik hem aanschaf. Ik hoorde net een prachtige wave sequence sound ala Seal-Crazy. Ik ben 99% zover dat ik de buy knop in druk.
 
Wavestate is een leuke uitgebreide synth, de samples zijn gritty en ik krijg er wel een beetje een 90s romper gevoel bij, maar dan veel uitgebreider en ook wel toegankelijker. Het geluid heeft niet echt veel "ballen", ik merk dat ik er behoorlijk wat processing achter moet gooien om het overeind te laten staan tussen mijn andere synths, maar op zich is dat ook wel weer aardig omdat je daarmee het geluid ook meer naar je stijl/smaak laat staan. Al met al prima aankoop in elk geval, zin om er ook verder in te gaan duiken.
 
Wavestate is een leuke uitgebreide synth, de samples zijn gritty en ik krijg er wel een beetje een 90s romper gevoel bij, maar dan veel uitgebreider en ook wel toegankelijker. Het geluid heeft niet echt veel "ballen", ik merk dat ik er behoorlijk wat processing achter moet gooien om het overeind te laten staan tussen mijn andere synths, maar op zich is dat ook wel weer aardig omdat je daarmee het geluid ook meer naar je stijl/smaak laat staan. Al met al prima aankoop in elk geval, zin om er ook verder in te gaan duiken.
ja de sample library is inderdaad de korg history met een over-vertegenwoordiging van de korg M1 kwa samples.
Maar je kunt hem zo laten klinken als je wilt, gewoon je eigen samples toevoegen en gaan met die banaan :)

Ik heb er een zooi virus TI samples in gegooid, moderne drum samples en kenmerkende samples uit de synth history, zoals de cs80, jupiter 8, etc. (simpel te doen via sampling vanuit een vst). En dan heb je echt een enorme hoeveelheid aan verschillende sounds waar je wave sequencing overheen kan gooien.

Kwa processing:
inderdaad, de output heeft wel die wollige korg sound waar je zelf op in moet grijpen als je dat anders wilt.

de korg synths missen vooral wat hoog (eigenlijk alle korg synths wel), maar in de wavestate en modwave valt dat met name op, dat komt daar door de default Polysix filter die een roll off op de high end heeft, maar de andere filter modellen hebben dat niet en ik boost zelf altijd iets in de master EQ op het hoog gebied. Kwa punch komt het denk ik ook wel door headroom problemen aangezien je 4 layers hebt die vechten om headroom. Dat kun je wel oplossen door voor elke layer een EQ insert erop te zetten, maar vaak wil je toch een waveshaper of bit reducer erop zetten, dus dan kan niet altijd. Maar goed, in een DAW is dat geen issue, punch voeg je zo toe via een externe plugin dan knalt het je monitoren uit.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Screenshot 2022-11-26 at 15.37.29.png

Dit doet wonderen, beetje boost op laag en flink de hiss/air oppompen in het hoog. Premium verbje erop en gaan.
 
Bekijk bijlage 3829783
Dit doet wonderen, beetje boost op laag en flink de hiss/air oppompen in het hoog. Premium verbje erop en gaan.
klopt helemaal!

het komt ook wel voorbij in mijn videos, maar ik snap ook wel dat mensen geen uren uitleg gaan kijken om dat soort tips en tricks er uit te halen :D

De modwave heeft ook zo'n truukje bijvoorbeeld, als je daar een wavetable kiest dan mist er een stukje hoog, als je dat erbij wilt hebben dan moet je een antialiasing mod in de modwave op instellen, dat doet wonderen voor je hoog daar.

In de wavestate helpt een waveshaper voor de saturation in het hoog ook, kun je heel subtiel toepassen maar die overtones maken je sound helemaal af en trekken de sound naar de sound van nu (zeker met die hip hop softclip hype die nu aan de gang is)
 
De Korg Modwave heeft sinds vandaag ook een VST versie genaamd: Korg Modwave Native
voor bestaande hardware gebruikers is er via de hardware editor weer een key te krijgen om hem goedkoop in huis te halen.

De release video van korg vindt je hieronder:



De korg pagina met uitgebreide informatie vindt je hier:

modwave native - WAVETABLE SYNTHESIZER | KORG (USA)

En twee demo's van mijzelf met de vst vind je hier:
(custom wavetable)


factory preset
 
199 naar 149 nu,hmmm,of toch maar wachten op de volgende Black Friday....🤔
 
Ik ga zowiezo afwachten op een reductie, zonder korting nu terwijl ik die andere 2 al heb en korg collection 4. Ik lees dat ie ook veel cpu verbruikt. Dat deden de andere 2 ook bij initiële release. Dus je betaald meer voor minder werkende software. Ik wacht wel even af, 100 is al duur zat. Beetje raar dat je mensen laat betatesten en dan ook nog meer betalen. Maar goed, de Moria versie zal ook wel snel verschijnen :D
 
Interessante treat...
Keb niet alles gelezen, maar als ik ook eens een Korg whatever... koop
dan weet ik dat hier een uitgebreide uitleg treat is... :okdan::okdan:
 
Back
Top