korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Echt heel mooi. :)

Je demo's hebben er voor gezorgd dat hier binnenkort ook een Wavestate staat. :W
top, daar ga je zeker geen spijt van krijgen!
 
mooie jaren 80/90 d50 sfeertjes hoor, doet me denken aan een film die ik nog nooit gezien heb :)
 
Ik las op Gearspace dat de Opsix hardware in de US nu wordt gedumpt voor $329. Geen idee of dat het einde van de Opsix betekent of dat in Europa ook zoiets volgt, maar mocht iemand op het punt staan er nu een te kopen misschien wel iets om rekening mee te houden.
 
In deze Jam video speel ik een Korg Modwave Lead sound over de sounds van de korg wavestate heen.

technische info:
Ik heb vanuit de korg wavestate een paar audio clips opgenomen in ableton. Daar heb ik mijn midi controller (in dit geval de midi fighter twister) aan gekoppeld zodat ik die patterns daarmee kan activeren. Vervolgens heb ik een drum track erbij geprogrammeerd in ableton om de jam omgeving kwa sound pallet af te maken.

In de korg modwave heb ik een eigen gemaakte wavetable geimporteerd die ik gemaakt heb in de Serum VST. Deze wavetable heb ik gebruikt om de lead sound te maken in de korg Modwave om er zo live over de andere tracks mee heen te improviseren.

 
Het zou tof zijn dat je het audio geluid direct kunt omgezetten in een waveform zoals in de nieuwe groove 3rd wave.
 
1 van mijn eigen songs maar nu gespeeld op de korg modwave en wavestate native.

Voor deze song heb ik 2 sounds gemaakt.

Korg Modwave:
deze gebruikt 2 layers.
Layer A: een acoustische piano sound waarmee de piano melodie gespeeld kan worden
Layer B: een metaal achtige sound die een soort van reverse grain toevoegd aan de piano sound

Korg Wavestate:
deze gebruikt 3 layers:
Layer A: een electrische piano sound waarbij de sustain van de electrische piano crossfade naar een gitaar string.
Layer B: een wave sequence die de ambient pad sfeer creeert op basis van de gespeelde noten
Layer C: de resonantie sparkles over de pad sound heen
 
Weet iemand toevallig het volgende?
Wordt de bank met presets in de Korg Wavestate overgeschreven als je een nieuwe externe bank met presets gaat installeren of worden de geluiden er dan gewoon aan toegevoegd?

Mijn dank voor uw antwoord :okdan:
 
Weet iemand toevallig het volgende?
Wordt de bank met presets in de Korg Wavestate overgeschreven als je een nieuwe externe bank met presets gaat installeren of worden de geluiden er dan gewoon aan toegevoegd?

Mijn dank voor uw antwoord :okdan:
wordt er aan toegevoegd, de bestaande factory wavestate presets zijn gelocked en kunnen niet overschreven worden

waar je wel op moet letten is dat als je een externe bank koopt met samples, dat je dan die samples toevoegt aan je interne sample bank als je die al zelf in gebruik hebt. Voor factory presets geldt dit niet, maar als je bijvoorbeeld zelf samples hebt toegevoegd of een andere externe bank met samples eerder gekocht hebt, dan moet je zelf die samples even samen voegen.

maar voor factory presets geldt dit niet, want die gebruiken de interne samples waar je zelf niet bij kunt kwa schrijven.
 
Even vanaf de andere kant bekeken. In hoeverre kan een Wavestate een basic 90s rompler (pakweg Roland JV) vervangen? In essentie 4 layers waar je samples kiest en enveloppes toepast, dus technisch lijkt het me zeker haalbaar want ik denk dat de Korg dat en veel meer kan. Maar hoe is het gebruiksgemak hiervoor op een Wavestate en heeft hij samples aan boord voor typische JV piano+pad, string+koor etc basics?

Ik beperk het tot de hardware versie zonder eigen samples en zonder externe editor.

Bron van de vraag: plaatsgebrek.
 
Even vanaf de andere kant bekeken. In hoeverre kan een Wavestate een basic 90s rompler (pakweg Roland JV) vervangen? In essentie 4 layers waar je samples kiest en enveloppes toepast, dus technisch lijkt het me zeker haalbaar want ik denk dat de Korg dat en veel meer kan. Maar hoe is het gebruiksgemak hiervoor op een Wavestate en heeft hij samples aan boord voor typische JV piano+pad, string+koor etc basics?

Ik beperk het tot de hardware versie zonder eigen samples en zonder externe editor.

Bron van de vraag: plaatsgebrek.
ik heb de functionaliteit even vergeleken met de roland jv5080 vst die ik hier ook gebruik. Op zich kan dat prima om die typische 90's sound te programmeren in subtractive mode met de vier layers. Dingen als die standaard piano/pad en string/choir sounds zijn uiteraard wel aanwezig kwa samples. Hou er wel rekening mee dat het de Korg Sample historie is die je gebruikt. Met name bij Choir samples heeft roland een ander type choir samples kwa keuze dan die van Korg. Maar denk een beetje aan die Korg M1 sound als je het type samples gaat gebruiken voor die jaren 90 patches.

Een afweging is wel, dat er geen standaard jaren 90 presets in de wavestate zitten, de samples zitten er wel in, maar je zult die presets zelf moeten maken. Is niet moeilijk overigens als je sounds kan programmeren, maar bij een jv1080 / 5080 krijg je dat natuurlijk wel kado, daar is dat al voor je gedaan.

In de wavestate heb je gewoon de beschikking per layer over amp/pitch/filter envelopes, lfo's en zelfs functies waarmee je je eigen lfo's / envelopes kan bouwen in de wavestate. Dus daar kun je genoeg mee doen aangezien je 4 layers hebt, dus stel je wilt zo'n preset namaken waarin een gitaar sample in een ambient pad sound sustained (dat soort sounds vindt je in de jv5080) dan kun je dat heel eenvoudig doen in 1 layer met een wave sequence of je gebruikt gewoon 2 layers met de amp envelope settings zoals je die wil. Je kunt zelfs envelope triggeren op basis van values in andere envelopes dus je kunt hier heel ver in gaan kwa creatieve ideeen.

ik heb voor mijn tutorial serie ooit een 'introduction in to sound design' voor beginners video gemaakt voor de wavestate. Daarin leg ik alle key concepten uit van wat de wavestate voor subtractive sounds ondersteunt.

Die video is is natuurlijk voor de mensen hier veel te simpel, die weten dat allemaal wel, maar als je de video even start dan zie je links in de video wel welke key concepten voor sound design in de wavestate zitten en kun je eventueel even springen naar het hoofdstuk waar je meer van wil weten hoe dit werkt.

 
Dat het niet exact dezelfde samples zijn is geen probleem, het ging om het idee van het soort klanken. Ik vind de Korg koren en engeltjes sowieso beter dan de Roland oohs en aahs en scats. :) Waar het mij om ging is dat ik JV's handig vind als ik een simpel rompler taakje heb, en ik me afvroeg of de Wavestate ook deze simpele taken handig kan overnemen. Dat ik de patches zelf nog moet maken is niet erg, tenzij dat omslachtig/onhandig/bewerkelijk is op de Wavestate. Hij is tenslotte niet in de eerste plaats ontworpen voor deze taak.

Dus is programmeren van dit soort sounds, waarin je dus niet gruwelijk diep gaat maar pakweg 2 layers met elk 1 statische sample met elk filter en amplitude envelope, een beetje vlot te behappen vanop het frontpaneel?
  • ik zie knoppen om rechtstreeks layers mee te selecteren
  • ik zie een handige ADSR interface met keuzeknoppen welke je aan het editen bent
  • LFO en FX zie ik ook rechtstreeks vanop het frontpaneel
Tot zover lijkt het handig en straightforward. Klopt het dat je gewoon op de sample WSEQ lane knop van je layer moet drukken om naar het sample select menu te gaan? Als dat het geval is, lijkt het me een rechttoe-rechtaan klus.
 
Tot zover lijkt het handig en straightforward. Klopt het dat je gewoon op de sample WSEQ lane knop van je layer moet drukken om naar het sample select menu te gaan? Als dat het geval is, lijkt het me een rechttoe-rechtaan klus.
ja min of meer klopt dat wel. In mijn interface tutorial laat ik het precies zien mocht je de stappen willen weten.

Maar het kan nog simpeler, je kunt ook het hele wave sequence gedeelte uitzetten op een wavestate, dan maak je er een pure subtractive synthesizer van waarbij je 1 multisample per layer kunt selecteren. Alle wave sequence en lane functionaliteit is dan uitgeschakeld. Dat komt het meest dicht bij een JV werkwijze.
 
Dat klinkt inderdaad helemaal ideaal voor wanneer ik een recht-door-zee rompler taakje heb. :) Dan zou het plaatsprobleem in ieder geval opgelost zijn als ik een rompler verkoop.

Lijkt die Wavestate SE met groot en beter klavier er ooit nog te gaan komen?
 
mooi gedaan die tutorial. Ben zelf opgegroeid met de prophet vs & kurzweil maar de Wavestate layout krijg ik niet zo'n grip op.
Weet iemand waar op dit moment betaalbaar die Wavestate vst verkrijgbaar is? ik kwam hem vorige maand een keer tegen tegen 50% korting.
 
Back
Top