Sinds een paar weken zowel de Wavestate als de Modwave in huis. En wat betreft de Modwave blijf ik met wat vragen zitten,
Wat is nu de beste manier om een wavetable te maken? Ik heb die YouTube film bekeken en vanaf WaveEdit is het duidelijk. Het gaat mij om de voorbereiding.
In de "Modwave Editor Librarian"-manual staat:
1)
You can import Wavetables in two standard formats. Both formats are specially-prepared .wav files, which contain
up to 64 individual waveforms laid out end-to-end, one immediately after the other. Each of the waveforms must be
exactly the same length. The two supported formats are:
• 32-bit floating point data, with waveforms exactly 2048 samples long (commonly used by software synthesizers,
such as Serum)
• 16-bit linear data, with waveforms exactly 512 samples long (commonly used by modular synth hardware)
Ik maak nu in Audacity waves van 64 * 512 = 32768 samples (48000Hz, 32-bit float) en laad die in WaveEdit om er een table van te maken. Ik merk geen verschil als ik eerst opsla als 16-bit Lin.
Zou ik voor 32-bit float dan 64 * 2048 = 131072 samples moeten nemen? Dat lijkt me zo lang.
2)
Wat kun je met de samples? Ik bedoel, er zitten allerlei percussie geluiden in (van Kick tot Tabla) maar een sequence maken zoals in de WaveState lukt me niet. Ik krijg het niet voor elkaar om te retriggeren.
Complimenten voor alle tijd en moeite om de filmpjes te maken. Chapeau!
Vraag 1
dat is inderdaad wel hoe het werkt, voor waveedit gebruik ik zelf de formule 64 * 256 wat omgerekend een sample is van 340 ms. In jouw geval is het dan 680 ms sample. Langer kan ook wel maar dan krijg je stretching van je bron materiaal in wave edit.
die 2048 is meer voor serum, daar kun je inderdaad maximaal 2,7 seconden in converten volgens deze methode, maar ik vind zelf de resultaten dan behoorlijk mager. Zelf gebruik ik continu serum hiervoor en de beste resultaten krijg ik dan als ik onder de 1 seconde sample en dat converteer. Als je serum niet hebt dan kan het volgens mij ook via de gratis versie van vital.
in deze video leg ik het voortraject uit van samplen voor gebruik in waveedit. In de comments staan wel volledige berekeningen van hoe je dit doet.
voor serum heb ik een vergelijkbare video
vraag 2
in de modwave kan dat inderdaad niet, het retriggeren van samples per step, de modwave is meer een traditionele synthesizer dus alle retriggering vind plaats in de sustain fase van de sound. Dus je kunt wel bijvoorbeeld bass patterns maken via retriggering op step pulse van de amp en filter. Maar niet complete samples retriggering per step, dat kan alleen de wavestate.
als je echt ver gevorderd bent dan zou je een kick sample bijvoorbeeld naar wavetable kunnen omzetten en dan kan het wel, want dan kun je per step de positie bepalen van je wavetable en dan kun je de wavetable wel triggeren van het startpunt, maar voor samples niet op de modwave. De samples zijn meer bedoeld om je sounds aan te vullen, of bijvoorbeeld AM op je sample los te laten op basis van je wavetable.
maar via retriggering van je filters en amp kun je dus wel in de sustain fase pitch patterns maken. Zoals in deze demo