korg wavestate (native), opsix (native), modwave

gisteren voor het eerst eens de factory presets van de wavestate native echt geprobeerd. (tot nu toe had ik daar nog niet echt naar gekeken). Daar zitten ook hele mooie demo achtige sounds tussen.

Voor de ambient stijl heb ik mijn meest favoriete 5 factory presets even opgenomen.

top 5 presets:
00:00 Gates of Hades
01:16 Pianistic Artistic
02:40 There Was One
03:58 Metallotronics
04:58 Space Pad

 
Zijn dat andere presets dan degenen waarmee de hardware geleverd wordt?
Nee die zijn hetzelfde, maar de video is opgenomen met de wavestate native, dus die maar genoemd.
 
gisteren eens wat tijd besteed aan het maken van een paar classic trance achtige sounds op de wavestate. Old skool trance sounds zijn toch mijn favoriete trance sounds en de sample library heeft genoeg saw samples aan boord om dat soort sounds eenvoudig te programmeren in de wavestate native.

Vervolgens heb ik een paar patterns in ableton gemaakt om de sounds te testen, alle synth sounds komen uit de wavestate native en ik gebruik er 6 tegelijk, cpu is echt laag met die laatste update.



Volgende project worden de wat modernere techno sounds, of heeft iemand die al gemaakt, dan hoor ik graag een demo :)
 
Hmm ik dacht dat de modwave meer wat was voor mij maar heb me nu iets meer verdiept in de wavestate en zie nu daar toch ook wel de schoonheid van in… Ga ik me toch nog wat meer in verdiepen..

Als ze nou eens desktop versies zouden maken… die toetsen nemen alleen maar onnodig ruimte ik beslag
 
Hmm ik dacht dat de modwave meer wat was voor mij maar heb me nu iets meer verdiept in de wavestate en zie nu daar toch ook wel de schoonheid van in… Ga ik me toch nog wat meer in verdiepen..

Als ze nou eens desktop versies zouden maken… die toetsen nemen alleen maar onnodig ruimte ik beslag
op zich heeft de modwave dezelfde sample library aan boord als de wavestate, maar de modwave heeft daarnaast ook nog wavetables (en je kunt je eigen wavetables toevoegen). Daar kun je toch ook wel hele gave dingen mee doen.

hier in 1 van mijn songs gebruik ik alleen de modwave voor de synth sounds (vier stuks), dat zijn allemaal wavetable sounds in plaats van samples uit de library.


Het grote verschil met een wavestate is dat de wavestate samples kan combineren (ritmisch of crossfading) tot een uniek pallet. Dat kan de modwave dan weer niet.
 
wavestate native sound design series - Equinoxe 7 Sequence

Ik heb weer een nieuwe tutorial gemaakt, hierin laat ik zien hoe je in de wavestate native de kenmerkende elementen van Equinoxe 7- Jean Michel Jarre kan programmeren in de wave sequence lanes. (De technieken zijn exact hetzelfde in de wavestate hardware editor of de hardware versie zelf)

In dit deel maken we de iconische bass sequence (inclusief speeltips hoe je dat moet spelen), de phaser pad en een begeleidende drum track, en dat alles in 1 performance op de wavestate.

Topics:
00:00 sound demo
00:37 Creating the Equinoxe 7 bass sequence
03:24 bass sequence: timing setup
04:04 bass sequence: pitch setup
06:38 create the phaser pad sound
10:00 create the drum sound
13:12 end result
13:51 outro

 
Gelukkig is er de randomizer, want het is me teveel gedoe, maar wel tof dat je helemaal los kan gaan. Ik hou het wel bij de happy accidents :)
BTW, nog ergens goeie content te vinden, al dan niet freeware. Dan wordt de pool waaruit ik kan randomizen wat groter hehe.

Wel tof dat je helemaal uitlegt Qui!
 
Gelukkig is er de randomizer, want het is me teveel gedoe, maar wel tof dat je helemaal los kan gaan. Ik hou het wel bij de happy accidents :)
Op zich is het programmeren prima te doen als je de structuur eenmaal goed in de vingers hebt, dan kun je praktisch elke sound maken die je maar in je hoofd hebt.

Ik was bijvoorbeeld geinspireerd door de noir piano in de arturia v9 collection en heb daarna een vergelijkbare new age piano aangevuld met wave sequencing tricks geprogrammeerd in de korg wavestate. Zeker door die wavesequencing mogelijkheden kun je gewoon hele mooie piano spheres neerzetten als je zo'n sound gemaakt hebt.

Zo klinkt die new age piano op de wavestate bij mij:
 
Mooie patch! En dan kan je met het pientere pookje de balans tussen de piano en de de 3 andere sporen regelen? Dat is ook leuk voor live.
 
Mooie patch! En dan kan je met het pientere pookje de balans tussen de piano en de de 3 andere sporen regelen? Dat is ook leuk voor live.
ja, dat kan met elke patch, daar zit gewoon een knop voor op de wavestate om de vier layers te koppelen aan de vector joystick.

wat ik met deze piano gedaan heb is de 8 mod knobs gebruikt via de modulation matrix voor het makkelijk aanpassen van de piano, dat heb ik als volgt opgezet:
1: cutoff op de piano (in dit geval zie je mod knob 1 een stuk minder staan wat een wat donkere piano oplevert
2: resonance om de klank kleur te veranderen
3: velocity sensitivity
4: reverb level
5: EQ: Bass gain (+/- 12 db)
6: EQ: low mid gain (+/-12 db)
7: EQ: high mid gain (+/-12 db)
8: EQ: high gain (+/- 12 db)

dat in combinatie met inderdaad die vector joystick geeft eigenlijk totale controle over de klankkleur van de piano.
 
Ik heb weer een nieuwe tutorial gemaakt die uitlegt hoe je je midi controller kan koppelen aan de wavestate native in ableton live. Op zich is het niet echt moeilijk en ik denk dat de meesten hier op het synthforum dit wel weten, maar er waren toch best wel veel vragen over op de verschillende wavestate groups, dus vandaar dat ik dit via een video even laat zien.

Deze methode werkt overigens voor elk device in ableton live.

Topics:
00:00 midi controller demo
00:16 introduction
01:32 setup ableton for midi control
03:20 default midi control behavior wavestate native
04:42 configure wavestate native for custom midi control (16 knobs)
08:25 save as default configuration
09:37 how to add 64 midi controls (if your controller supports it)
12:41 use the step sequencer to test the midi control settings
13:54 demo midi controller
15:53 outro

 
op zich heeft de modwave dezelfde sample library aan boord als de wavestate, maar de modwave heeft daarnaast ook nog wavetables (en je kunt je eigen wavetables toevoegen). Daar kun je toch ook wel hele gave dingen mee doen.

hier in 1 van mijn songs gebruik ik alleen de modwave voor de synth sounds (vier stuks), dat zijn allemaal wavetable sounds in plaats van samples uit de library.


Het grote verschil met een wavestate is dat de wavestate samples kan combineren (ritmisch of crossfading) tot een uniek pallet. Dat kan de modwave dan weer niet.

Ja juist dat laatste is iets wat ik met geen enkele ander synth kan die ik al heb. Voor wavetables heb ik al een Hydrasynth en Peak - al blinken die beide niet uit op dat gebied..
 
Ja juist dat laatste is iets wat ik met geen enkele ander synth kan die ik al heb.
Ja dat is ook wat mij het meest aanspreekt in die korg wavestate, dat zelf sounds maken door middel van crossfading waarbij je volledige controle over het gedrag per sample slot hebt maakt dat je echt hele gave sound sources kan maken om te gebruiken in je synthesizer.

In mijn sound design serie leg ik nu vooral wat simpelere dingen uit maar in de komende maanden ga ik de moeilijkheid wat omhoog gooien met praktische voorbeelden. Dat is met name het inzetten van de mod matrix op de verschillende cel elementen.

Bijvoorbeeld hoe gaaf is het om bijvoorbeeld drie samples te crossfaden, waarbij je de lengte van de 2e sample afhankelijk maakt van je velocity (die je eventueel dan via het modwheel kan aanzetten voor de hoeveelheid invloed die je er op wilt hebben). Of dat je per sample in een crossfaded continu andere ADSR's toepast op die ene cel (kan ook op ritmische sample lanes), of wat ook leuk is om te wisselen van filter type per sample in je crossfaded sample lane. Het kan allemaal en dat ook nog eens op 4 lanes apart, echt een enorme sound design synth is het.

Het wordt al helemaal gaaf als je de waveshaper ook nog eens gaat gebruiken op samples in je cell, echt de sky is the limit in die wavestate, wat je daar allemaal kunt doen is echt ongelooflijk als je eenmaal de wat moeilijkere features gaat toepassen.

Veel van die dingen kunnen overigens ook wel in de modwave, maar dat unieke van die sample lanes (waarin je ook je eigen samples kunt gebruiken om dat mee te doen) is echt wel heel gaaf om dat te hebben.
 
Er is zojuist een nieuwe update voor de korg opsix vst uitgebracht, deze zit nu op versie 1.03.

dit is een MUST HAVE installatie want deze lost het hoge cpu gebruik op en vooral de bug die hem onbruikbaar maakte dat als je instrument idle is dat hij tot 50 procent cpu claimde totdat die weer een noot speelde.

Die cpu problemen zijn nu allemaal opgelost en bij mij komt die idle niet boven de 2 procent en bij het spelen zit die rond de 5 procent nu op mijn configuratie voor de gemiddelde opsix sound.
 
Ik was even de nieuwe opsix native update aan het testen en had een mooie lead / pad sound erin gemaakt, deze gebruik ik in deze video samen met mijn blade runner 2049 pad uit de wavestate native. In deze demo speel ik op beide synths tegelijk het openings thema van blade runner 2049

 
Ik had hem al op Youtube gezien voordat je hem hier postte. Ik ben ook zo'n hipster. ;)

Mooi gedaan! Ook leuk om beide synths tegelijk te kunnen horen.
 
Mooi gedaan! Ook leuk om beide synths tegelijk te kunnen horen.
Ja, ik had die sine lead / pad sound gemaakt in opsix native en vond die zo mooi dat ik eigenlijk direct deze track in mijn gedachte hoorde. Aangezien mijn wavestate behoorlijk volstaat met Jean michel jarre, vangelis, tangerine dreams and hans zimmer presets was het simpel om daar 1 van bij te combineren met die opsix native sine sound.
 
Back
Top