Welke controller gebruiken jullie om vst’s plug-ins aan te sturen?

Das wel makkelijk maar denk niet dat je dan de parameter naam op de electra one ziet.
Dus het loont nog steeds om een bidirectionele template met python te maken die alle parameters in sets van 3 rijen met 12 controls naar de electra one mapped incl parameter naam, huidige 'value' en 2 knoppen om door de banks te bladeren.
Op die manier word Ableton een stuk leuker.

Maar goed iig super bedankt voor het mee denken.
klopt, de parameter naam wordt dan niet meegestuurd, maar voor dat soort doeleinden is dat niet zo erg lijkt me als je toch dat config window open zet in ableton zie je het in 1 oogopslag, belangrijkste is dat de values direct goed staan (bi directioneel) en dat is met die oplossing wel het geval.

Maar python scripts is inderdaad een optie, ook niet heel ingewikkeld meer om te maken tegenwoordig, daar zijn gewoon tools voor waar je dat in kunt maken, het is wel wat meer werk dan zo'n 2 minuten custom mapping oplossing, maar ook weer niet zoveel werk dat het niet mogelijk is.

Een goede tool daarvoor is control surface studio, die neemt eigenlijk het moeilijkste werk voor je uit handen als je je eigen scripts wil schrijven.
Zie: Control Surface Studio | For Ableton Live
 
Oh ja misschien voor de volledigheid toch nog even vermelden; als je een keer aleen met hardware wil werken waarin bijv veel menudiving zit bijv dan kan je met de Launch Control XL ook heel makkelijk als je dat wilt zonder je daw werken met elk apparaat wat midi ontvangt;

 
Leuke en interessante topic. Ik wil zelf nog een controller kopen, vandaar.

ik heb zelf Push 2 en Steinberg CC121 in gebruik.
 
Niet perse voor plugins maar in Ableton gebruik ik X-touch in Selected Track Control met behulp van Bomes midi translator. Altijd controle over de geselecteerde track. Volume, pan, sends, mute, arm, solo etc. En nog meer veelgebruikte shortcuts toe te voegen natuurlijk. Werkt erg lekker.
 
Ik vind trouwens dat midi controller dingen snel te ingewikkeld worden om fijn mee te werken. Als knobs meerdere functies hebben wordt het snel onoverzichtelijk. 1 knob per functie is dan beter. Maar dan heb je al snel meerdere controllers nodig. De AKAI Midimix is wel een aanrader. Veel draaiknoppen voor weinig geld. Wel even de knoppen zelf vervangen want die zijn nogal ondiep en plastic origineel.

En het netjes labelen van de knoppen is nog een verhaal apart. Ik gebruik nu isolatie (elektrisch) tape met een viltstift.
 
Zo zie je maar dat smaken verschillen, ik geef juist de voorkeur aan endless encoders (met LED ring): geen verspringende parameterwaardes.
Erg handig die endless encoders ik heb hier nog 2 verschillende midi keyboard’s liggen van novation die dit ook heeft erg handig is dat.
Maar ik zoek toch iets wat compacter is dan wat ik nu bezit om toch vst’s makkelijk en overzichtelijk te kunnen bedienen voor me computer scherm.

Die electro one controller lijk me ook erg handig maar gaat dit wat toevoegen als ik al een push 2 bezit ?
 
Erg handig die endless encoders ik heb hier nog 2 verschillende midi keyboard’s liggen van novation die dit ook heeft erg handig is dat.
Maar ik zoek toch iets wat compacter is dan wat ik nu bezit om toch vst’s makkelijk en overzichtelijk te kunnen bedienen voor me computer scherm.

Die electro one controller lijk me ook erg handig maar gaat dit wat toevoegen als ik al een push 2 bezit ?
Als je al een push 2 hebt dan is een midi fighter twister echt een hele goede compacte toevoeging.
 
Die endless encoders kunnen ook handig werken als je een selected track control workflow doet. Dat je bijvoorbeeld 1 knob hebt voor de filter frequentie, die voor elke track op dezelfde plek zit. Dan krijp je er makkelijk naar toe als je hem nodig hebt.

Ook dingen als scrollen of zoomen werkt tof met die endless encoders.
 
Maar ik zoek toch iets wat compacter is dan wat ik nu bezit om toch vst’s makkelijk en overzichtelijk te kunnen bedienen voor me computer scherm.

ik vind deze controllers cool.. met endless encoders


Screenshot 2022-04-06 at 10.04.11.png




Screenshot 2022-04-06 at 10.05.09.png
 
Als we dan toch endless encoders op prijs gaan stellen (bedankt allemaal voor de goede argumenten daarvoor) dan kan ik net zo goed de "misser" noemen die ik kocht: Arturia Minilab. De huidige Mk II versie heeft de pitch en mod sliders in de linker bovenhoek in plaats van aan de zijkant zoals mijn versie. Lijkt mij knap irritant, maar goed. Voor de Linuxers onder ons (en die zijn er uiteraard niet/nauwelijks): pas op. Er blijken 2 hardware revisies te zijn van de Mk I (v/d II weet ik niet) en 1 daarvan werkt niet als USB Midi class compliant device, oftewel: werkt gewoon niet niet. De software die erbij hoort om 'm te configureren (althans, van de Mk I) werkt in Wine in Linux, is gebruikersvriendelijk en je kunt boel veel instellen, meerdere configuraties opslaan in z'n geheugen, etc. (zie screenshot).

Zestien draaiknoppen lijkt overigens veel, maar valt zwaar tegen in de praktijk als je de gemiddelde Synth VST ermee aan wilt sturen.

11651818_800.jpg


Software v/d Mk:

Screenshot from 2022-04-06 11-06-52.png
 
Als we dan toch endless encoders op prijs gaan stellen (bedankt allemaal voor de goede argumenten daarvoor) dan kan ik net zo goed de "misser" noemen die ik kocht: Arturia Minilab. De huidige Mk II versie heeft de pitch en mod sliders in de linker bovenhoek in plaats van aan de zijkant zoals mijn versie. Lijkt mij knap irritant, maar goed. Voor de Linuxers onder ons (en die zijn er uiteraard niet/nauwelijks): pas op. Er blijken 2 hardware revisies te zijn van de Mk I (v/d II weet ik niet) en 1 daarvan werkt niet als USB Midi class compliant device, oftewel: werkt gewoon niet niet. De software die erbij hoort om 'm te configureren (althans, van de Mk I) werkt in Wine in Linux, is gebruikersvriendelijk en je kunt boel veel instellen, meerdere configuraties opslaan in z'n geheugen, etc. (zie screenshot).

Zestien draaiknoppen lijkt overigens veel, maar valt zwaar tegen in de praktijk als je de gemiddelde Synth VST ermee aan wilt sturen.

11651818_800.jpg


Software v/d Mk:

Bekijk bijlage 3822188
Ik hen deze ook maar vindt irritant dat hij bij opgeslagen racks de parameters en macrosniet onthoudt.
 
Ik heb deze ook maar vindt irritant dat hij bij opgeslagen racks de parameters en macros niet onthoudt.zodra ik het rack laadt. Wat hij bij de Push 2 wel doet.
 
Ik hen deze ook maar vindt irritant dat hij bij opgeslagen racks de parameters en macrosniet onthoudt.
Wat bedoel je precies? Met de software waar ik een screenshot van postte kun je toch van alles saven naar een memory positie? Dat onthoudt de Arturia Minilab Mk I ook als 'ie uitgezet wordt...
 
faderfox vind je vast 2e hands betaalbaar. Ik gebruikte ook de bcr2000
Lang geleden... Toen ik nog vst deed. De grootste turn off was dat ik meer met mappen bezig was dan met de rest. En opnieuw. En opnieuw.
Heb ooit de dn4000 controller van denon laten mappen voor me op maat want ik kreeg er stenen kl*ten van om 't zelf te blijven doen... Maar dat was voor dj toepassing met tractor.
Kan vast ook dienen voor n vst :D

Als je een SC4 tegenkomt van faderfox voor n goeie prijs en bent toe aan een sequencer uitdaging, doen.
 
Tip van mij: zorg ervoor dat je een controller koopt zonder "endless encoders". Wat zijn dat? Dat zijn draaiknoppen die "geen einde" hebben: je moet ronddraaien tot je een ons weegt. Echte draaiknoppen op een synth beginnen bij 1 en kunnen niet verder gedraaid worden dan 10 (of 11 als je in Spinal Tap zit). Als je aan een Endless Encoder draait moet je de draaiknop drie keer ronddraaien voordat op je computer scherm het Filter van 1 naar 3 is gegaan.

Vraag aan @bombario en @krautrock1958 : hoe zit dat bij die Novation Launch Control XL? Geen endless encoders toch?
ik ben er al jaren uit, maar hoe het draaien aan een endless encoder wordt beschouwd is een instelling. Je kan die dus anders toewijzen, laat ons 't "resolutie" noemen. Tenminste, dat kon ik in traktor (NI) zodat 't gewoon werkt zoals je wil;
 
Bij die endless encoders is het belangrijk om de midi relative te maken IPV absolute. Bij absolute moet ie dan eerst Pick up doen en dat werkt onhandig. Bij relative gaat ie gewoon direct verder bij de value van de parameter. In Ableton doe je dat bij midi assign beneden in het scherm.

Die Faderfox controllers zien er tof uit inderdaad. En lekker compact. Maar voor mij veel te duur haha.
 
leuk setje knoppies..


Screenshot 2022-04-06 at 16.06.25.png
 
Push2, APC40 en een Sub 37. That’s it.

Ik wil wel weer een midi keybord maar kan nog niet bedenken welke.
Twijfel tussen iets met alleen keys of een NI of Aturia achtige oplossing omdat ik Komplete heb en die Collectie van Aturia wel wil.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top