Welke controller gebruiken jullie om vst’s plug-ins aan te sturen?

Als we dan toch endless encoders op prijs gaan stellen (bedankt allemaal voor de goede argumenten daarvoor) dan kan ik net zo goed de "misser" noemen die ik kocht: Arturia Minilab. De huidige Mk II versie heeft de pitch en mod sliders in de linker bovenhoek in plaats van aan de zijkant zoals mijn versie. Lijkt mij knap irritant, maar goed. Voor de Linuxers onder ons (en die zijn er uiteraard niet/nauwelijks): pas op. Er blijken 2 hardware revisies te zijn van de Mk I (v/d II weet ik niet) en 1 daarvan werkt niet als USB Midi class compliant device, oftewel: werkt gewoon niet niet. De software die erbij hoort om 'm te configureren (althans, van de Mk I) werkt in Wine in Linux, is gebruikersvriendelijk en je kunt boel veel instellen, meerdere configuraties opslaan in z'n geheugen, etc. (zie screenshot).

Zestien draaiknoppen lijkt overigens veel, maar valt zwaar tegen in de praktijk als je de gemiddelde Synth VST ermee aan wilt sturen.

11651818_800.jpg


Software v/d Mk:

Bekijk bijlage 3822188

Speaking of ARTURIA controllers:

'k Dacht voorheen begrepen te hebben (of gehoopt ;) ) dat je via die 8 pads v MiniLab/KeyLab rechtstreeks in Analog Lab V sounds kon selecteren (1 vd 8, prima, da's genoeg).
Maar het lijkt toch wat cryptischer / niet direct / of algeheel niet goed voor elkar te krijgen.
Wel via Playlist,Songs,Presets/OfHoeNoemenZeHetOokAlweer etc, en dan via een paar van die pads naar next/previous presets, maar kom op Arturia, da's beetje ondergebruik van wat er aan knoppen beschikbaar is.

Heb ik iets over het hoofd gezien? Mis ik iets?
(Als ik een MIDI Program Change aan een Analog Lab sound kan koppelen kan ik eruit zijn, want inderdaad, die Arturia hardware is wel prima makkelijk goed te configureren via 't MIDI Control Center, die 8 pads zijn in een paar tellen allemaal te voorzien van een MIDI Program Change)

Dank!
 
Wat bedoel je precies? Met de software waar ik een screenshot van postte kun je toch van alles saven naar een memory positie? Dat onthoudt de Arturia Minilab Mk I ook als 'ie uitgezet wordt...
Oki dat geeft mogelijkheden hoe doe ik dat? 😁
 
Oki dat geeft mogelijkheden hoe doe ik dat? 😁
Met die software... Als je de screenshot bekijkt dan staat er ergens "Send to keyboard". Je kunt ook je eigen instellingen opslaan naar schijf in een bestand en dat gebruiken om later m.b.v. de software je Minilab andere instellingen te geven.
 
Dit zijn ook best wel leuke controllers, en niet zo bekend bij veel mensen. Heb zelf de PBF4. Veel mogelijkheden te programmeren als je er tijd/zin voor hebt, maar werkt ook "gewoon" natuurlijk.
 
Dit zijn ook best wel leuke controllers, en niet zo bekend bij veel mensen. Heb zelf de PBF4. Veel mogelijkheden te programmeren als je er tijd/zin voor hebt, maar werkt ook "gewoon" natuurlijk.
Ja, die zijn gaaf. Ik heb ze lang geleden voorbij zien komen waar iemand ze gebruikte om fotobewerkingssoftware mee te bedienen.
Alleen jammer dat ze geen din poort (of 3.5mm via een simpel verloopje) hebben, zodat je ze rechtstreeks op een synth oid aan kunt sluiten.
Anders had ik er 1 gekocht om m'n XR18 mee te 'bedienen'.
 
veel knoppies!


Screenshot 2022-04-09 at 04.34.05.png
 
De MP midi controller is al een tijdje uit maar nergens lees ik een review daarover of het goed is of een dode mus.
Eigenaardig.Ziet er veelbelovend uit.VST2,3/AU/AAX
128 parameters,4 pagina's per plugin, tenzij je de voorkeur geeft aan automap en heb je een aantal monitoren.
600-700 euro.

mp .jpg
 
Inderdaad gaaf spul. Maar die Faderfox PC12 is 600 Euro. Om daar nu VST synths mee aan te sturen... Je kunt ook 2 hardware Behringer synths kopen: heb je de draaiknopjes en de synths zelf, ha ha. ;)
heheh, true, maar zo hangt deze hele branche aan mekaar :) : voor een moog koop je 15 cheapo's die samen echt wel vetter en/of nieuwer klinken of voor een PRO-Q koop je bijv. 10 HoRNet -achtigen, blijkbaar was alleen de GUI anders en niet de kwaliteit. :D
 
De MP midi controller is al een tijdje uit maar nergens lees ik een review daarover of het goed is of een dode mus.
Eigenaardig.Ziet er veelbelovend uit.VST2,3/AU/AAX
128 parameters,4 pagina's per plugin, tenzij je de voorkeur geeft aan automap en heb je een aantal monitoren.
600-700 euro.

is inderdaad een aardig idee, met aantal beperkingen, overigens de Intech & Yaeltex ken ik ook, van internet...

128 parameters...... hoe verzinnen ze het.... een wrapper... ik weet niet hoe vervelend die is, die van automap (gebruiik het amper nog, jammer genoeg werkte zo fijn..) was gewoon goed.
geen buttons! (toggle, step, momentary), ja via de touchscreen...

voor ITB is wellicht de Panorama P1 de beste oplossing, wanneer Nektar eindelik zijn implementatie op orde krijgt (dat willen ze wel, en ze hebben me om info en voorbeelden etc. gevraagd, maar geen tijd gehad). voor Reason is de integratie erg goed, b.v.

de Panorama P1, heeft een simpel, maar effektief schermpje (groot genoeg), fijne encoders, faders ook prima.

goed te programmeren, kan zonder wrapper werken, wanneer Nektar, zoals ik al zei, zijn zaakjes eens op orde krijgt. jammer.

ook integratie met Bitwig, maar bitwig kent alleen 'encoders', geen buttons (met step/momentary/toggle), is te doen. maar heeft bitwig, net als ableton ook niet de grens van 128?
je denkt, dat is toch veel, maar wanneer je een synth wil programmeren... taktiel....

ook niet prijzig overigens. en je kunt snel naar pages swappen, gewoon met de een draaiknop, snel navigeren dus.

de BCR2000 blijft ook goed, en de opvolger...

daarom een kombi, zelf, van een MCU (goede integratie, ook voor vst plugins in cubase pro), een panaroma p1, een push 2, een bcr2000, een dedicated controller voor Arturia Spark (de ouwe CDM), en de Panaroma P1 én een touchscreen. prijs is dan....uh.... goed... er is geen totaal oplossing, terwijl Nektar heel goed kan integreren in Studio One, Cubase, Reaper etc. maar de mappings die je met Nektarine maakt, werken dan niet.. wel met de oudste nektarine.... goed dat ga ik nog eens testen... en kijken hoe de api van cubase zich ontwikkeld.

Midi 2.0 heeft een standaard hier voor, maar wanneer dat zal worden ge-implementeerd (en je hoeft er niet per se nieuwe controllers voor te kopen, zolang de software er nog is (novation! idioten!), want de meeste kunnen ook NRPN, maar goed is in Midi 2.0 dat net weer wat anders?).
 
Momenteel heb ik een Maschine MK2 custom midi mapping. Is niet de eenvoudigste weg, maar wel geheel aanpasbaar op mijn eigen wensen.
Mackie control en midi mapping ineen
 
ik zie geen Aturia key step pro terug komen in de comments, is daar nog reden voor om niet te nemen deze controller om vst/daw mee aan te sturen ?
 
Electra One met Jaap zijn Ableton Remote script begint er wel echt op te lijken.
Daarnaast nog steeds Ableton Push MK1 maar meer voor transport en dergelijke.

Zie: Electra One
 
Maschine Mikro Mk1
Maschine Studio
Komplete Kontrol S25 Mk1
Komplete Kontrol S49 Mk1
Rolli Seaboard Rise 25
Novation Launch Control
SSL Nucleus, gaat over ong. een week de deur uit ivm overstap naar UF8
TC electronic.. de hele zwarte reeks aan plugin controllers (4x)
Touche SE
en een 27 inch multi-touchscreen

Dan gebruik ik soms nog de hardware functie in Omnishere, meestal de Sub Phatty en nog wat aan modular via cv in naar Bitwig
 
Electra One met Jaap zijn Ableton Remote script begint er wel echt op te lijken.
Daarnaast nog steeds Ableton Push MK1 maar meer voor transport en dergelijke.

Zie: Electra One
Ik heb het topic over het remote script voor de E.one nog eens doorgelezen en er lijkt inderdaad heel veel al te werken, maar ik zie ook berichten (o.a. van jou) over crashes en verloren werk; daar zit ik echt niet op te wachten. Mijn E.one staat daarom al sinds de aanschaf werkeloos naast de setup. Ik blijf nog wel even met de muis prutsen tot de oplossing 100% stabiel is op Live.
 
Die crashes kwamen omdat de dev vande eone en ook van de remote scripts niet op windows werkten.
Dat zijn ze nu wel gaan doen en de eone is nu vrij stabiel.
Zou zeker adviseren het Ableton remote script te proberen.
 
Back
Top