Een nieuw toondicht: Druk. Door Zaire Krieger

Kobboi

Stamgast
Lid sinds
18 februari 2021
Berichten
463
Locatie
Amsterdam
Dag allen, ondanks drukte op werk heb ik hier een nieuwe Toondicht. Het gedicht is van Zaire Krieger, en het heet druk. Ben zelf wat minder tevreden over de arrangementen bij deze track, maar kan niet onmiddellijk aanduiden wat ik er minder aan vind. Ben best wel tevreden over de mixing - Zaire's stem komt mooi uit boven de muziek. Zoals steeds hoor ik graag jullie mening.

 
Erg goed concept.
Mijn gevoel zegt dat de vrouwenstem misschien wat teveel in hetzelfde bereik zit als de synth.
Maar ik hem hem alleen op de telefoon beluisterd.
 
Erg goed concept.
Mijn gevoel zegt dat de vrouwenstem misschien wat teveel in hetzelfde bereik zit als de synth.
Maar ik hem hem alleen op de telefoon beluisterd.
Je hebt gelijk denk ik. Ik zal eens kijken of ik die twee frequenties wat kan uitpuren.
 
Zo ik heb geprobeerd dat verschillende lagen wat beter te scheiden, en nog wat kleine effectjes toegevoegd. Niet zeker of het heel erg goed gelukt is, maar de track is nu wel af voor mij.
 
wederom erg goed gedaan! ben zelf niet kapot van de tekst, en de voordracht. overigens. maar door wat je hebt toegevoegd, stijgt het boven zichzelf uit.

ik mag dit zeggen, als Meester der Poëzie................................
Haha dank Vink. Ik vind Zaire's tekst wel goed, er zitten echt een paar mooie wendingen in (en ik kan het weten want ik heb 'm ondertussen al heel wat gehoord ;-)) Ik vind zelf de arrangementen deze keer wat minder geïnspireerd, maar ik heb er ook met horten en stoten aan gewerkt.
 
Haha dank Vink. Ik vind Zaire's tekst wel goed, er zitten echt een paar mooie wendingen in (en ik kan het weten want ik heb 'm ondertussen al heel wat gehoord ;-)) Ik vind zelf de arrangementen deze keer wat minder geïnspireerd, maar ik heb er ook met horten en stoten aan gewerkt.

ik kan en wil nooit aan iemands 'innerlikke ervaring' komen, dus... het was wat flauw, wellicht, het is wel mijn domein, waar ik heers... haha..
goed, ik heb overigens geen voorkeur voor toegankelik tegenover hermetisch, parlando versus dada, etc. vrij brede 'voorkeur', heb veel poëzie staan.
en van pindaros tot sadà\exposadà, dat neem ik allemaal in me op.

ik ben gelukkig niet de Autoriteit van de Interpretatie, zoals iemand zich opwerpt, de naam heb ik m zelf gegeven, ik ben against interpretation (wat iets genuanceerder ligt, zelfs in het beroemde essay zelf, overigens meerder schrijvers vallen dit bouwwerk van interpretatie aan, maar het korte essay van susan sontag, heeft merites, staat veel, kompakt...).
en daarmee vervallen ook de termen goed en slecht.

maar het effekt geproduceerd, hoe zelf door een tekst doordrongen wordt... goed...

wel bizonder dat je hier mee bezig bent, en je weet ik volg dit met grooooooooote belangstelling, uit eigen belang én belangeloze interesse........

ik heb vrijwel alleen poëzie, en filosofie staan... in mijn boekenkasten... en de klassieken (in vertaling)....

goed, back to the music!

ik vond zelf wat je gedaan hebt wel erg goed, haha... zo zie je maar, het is een en al ellende... maar wel heerlikke ellende!

blijf je volgen.........
 
Mijn gevoel zegt dat de vrouwenstem misschien wat teveel in hetzelfde bereik zit als de synth.

Zo ik heb geprobeerd dat verschillende lagen wat beter te scheiden, en nog wat kleine effectjes toegevoegd. Niet zeker of het heel erg goed gelukt is

Eens met @Montfrooij, ook na de aanpassing vrees ik... 't is geen mix-ding, maar een arrangement-ding.. een lowpassfilter over de baslijn, op de momenten wanneer de stem erin zit, zou ruimte geven.. kan je dan langzaam opentrekken, mee laten gaan met de intensiteit van de voordracht.. eigenlijk wat je tussen 1:50-2:30 doet, maar dan met de baslijn..

de track is nu wel af voor mij.

Ja, als 't klaar is, is 't klaar. Kan ook een prima conclusie zijn.

Wow, ik schrijf dit precies wanneer Zaire zegt "het kan altijd beter" haha zalig..
 
Eens met @Montfrooij, ook na de aanpassing vrees ik... 't is geen mix-ding, maar een arrangement-ding.. een lowpassfilter over de baslijn, op de momenten wanneer de stem erin zit, zou ruimte geven.. kan je dan langzaam opentrekken, mee laten gaan met de intensiteit van de voordracht.. eigenlijk wat je tussen 1:50-2:30 doet, maar dan met de baslijn..
Ik heb alles netjes in the box opgenomen, en zal er nog eens naar kijken en je suggestie uitwerken, dank ervoor. Ik vind het trouwens erg interessant het onderscheid dat je maakt tussen arrangement en mix. Naar mijn gevoel is dit een mix ding omdat het te doen heeft met conflicterende frequenties. Maar hje hebt uiteraard ook gelijk dat dat een arrangement probleem is. Met de paasvakantie heb ik weinig tijd, maar daarna neem ik 'm nog eens onder handen. Want het an altijd beter ;-)
 
Ik vind het trouwens erg interessant het onderscheid dat je maakt tussen arrangement en mix. Naar mijn gevoel is dit een mix ding omdat het te doen heeft met conflicterende frequenties.

Tja, dat was vooral om een punt te kunnen maken hoor.. In principe doelen we allebei op hetzelfde, 't is maar net in welk kader je 't plaatst.. Als je nadenkt over de bezetting, of dat nou voor een band, orkest, of een batterij synthesizers is - is dat (indirect) ook nadenken over de mix, eventuele conflicten, enz.. En als je met de mix bezig gaat, raakt dat bij elektronische muziek vaak al snel de compositie zelf.. veel grijs gebied, dat maakt het ook zo leuk :)

Nog maar de vraag of de suggesties werken hoor, zal pas blijken zodra je het hoort.. kijk maar of 't werkt voor je :okdan:

Laat jij trouwens je toondichten ook horen aan de dichters/voordragers? Benieuwd of je al reacties hebt gehad

Want het an altijd beter ;-)

Maar die tikfout is perfect :)
 
Ik vind je arrangement best oke, netjes spaarzaam gehouden zodat de vocals voorop staan, leuke change ook rond de 3.20
 
Back
Top