Sonicware SmplTrek Portable Sampler

Sonicware komt met een portable sampler, de SmplTrek.

smpltrek.png


Dit is een kickstarter, maar deze heeft de target al ruim overschreden, dus hij gaat er komen.

smpltrek1.png




 
Het gaat erom dat die alleen via de grid van steps werkt. Dus al je opnames zijn dat daaraan gequantized.
Quantizen gaat toch alleen om de triggers toch?
Ik verwacht dat je opname zelf niet gequantized wordt?

Dat is één lange wav die 1x gestart (getriggerd) wordt en dan doorloopt (tot er weer een nieuwe trigger komt op die track / noot).
Ten minste, zo werkt het bij de MPC / 707.
Het nadeel (vind ik) dat het geen tijdlijn is, maar een getriggerde sample. Dus de 'sampler' weet niet waar hij is in de sample. Alleen wanneer hij gestart is.
 
nee, de 707 heeft een hogere resolutie voor de seq. dit bakkie niet, 128 steps die je kan verdelen over je bars.
lage resolutie dus nuances gaan dan verloren.
 
Werkt dus als een Electribe.. alles quantized op 16 steps/bar.
Misschien dat ze het nog gaan aanpassen voor de hiphop headz..

Tot die tijd moet je het maar realtime inspelen als 1 sample met de resampling functie.. het is niet anders.. Of samples resamplen met wat lege ruimte er voor..
 
Ik snap het niet helemaal. Kan hij dan geen andere maatsoorten of polyritmes? Dus ieder track een andere step lenght?

nou, ik weet er niet heel veel van- dat ding is nog geeneens uit :)

Maar het probleem wat ik beschrijf is als je realtime iets inspeelt dan zet hij alles stak op 16 step grid.. Dus je boombap beat met de kick die 'b-boom.. bap' gaat wordt statisch 'boom-boom-bap' als je het als midi inspeelt...

Hier hoor je hoe iets dat losjes ingespeeld wordt toch strak ge-quantized wordt.. (op 07:02)



Novation erkent het probleem (lage ppq) en hun oplossing is dubbele snelheid opnemen zodat de resolutie hoger wordt. Dat doen de sp1200 gebruiker sook by the way..

Screenshot 2022-04-08 at 15.27.43.png
 
Laatst gewijzigd:
nee, de 707 heeft een hogere resolutie voor de seq. dit bakkie niet, 128 steps die je kan verdelen over je bars.
lage resolutie dus nuances gaan dan verloren.
Misschien begrijp ik je dan verkeerd, maar als je gitaar opneemt, maakt dat toch niks uit?
Dat is 1 lange sample, dus die wordt 1x getriggerd.
Verder is de resolutie dan niet van belang van het grid, want de opgenomen loop die hobbelt dan wel door.

Of gaat het je om one shot samples met midi noten (step sequencer)?
Aangezien het dan wel uitmaakt (resolutie van je microsteps).

De 707 kan ook unquantized idd, dan legt hij een aantal microsteps vast dat een step eerder of later gespeeld moet worden.
 
Werkt dus als een Electribe.. alles quantized op 16 steps/bar.
Misschien dat ze het nog gaan aanpassen voor de hiphop headz..

Tot die tijd moet je het maar realtime inspelen als 1 sample met de resampling functie.. het is niet anders.. Of samples resamplen met wat lege ruimte er voor..
Voor one shot samples snap ik het probleem zeker. Voor langere loops niet (die kun je unquantized inspelen, zolang ze maar in het juiste tempo opgenomen worden)
 
Voor one shot samples snap ik het probleem zeker. Voor langere loops niet (die kun je unquantized inspelen, zolang ze maar in het juiste tempo opgenomen worden)

als je een loop vanaf step 1 laat starten is er geen probleem nee...

Maar vooral die lofi beatmakers maken er een sport van om alles superbrak en uit tempo in te spelen... Hoe krommer hoe beter..
 
nou, ik weet er niet heel veel van- dat ding is nog geeneens uit :)

Maar het probleem wat ik beschrijf is als je realtime iets inspeelt dan zet hij alles stak op 16 step grid.. Dus je boombap beat met de kick die 'b-boom.. bap' gaat wordt statisch 'boom-boom-bap' als je het als midi inspeelt...

Hier hoor je hoe iets dat losjes ingespeeld wordt toch strak ge-quantized wordt.. (op 07:02)



Novation erkent het probleem (lage ppq) en hun oplossing is dubbele snelheid opnemen zodat de resolutie hoger wordt. Dat doen de sp1200 gebruiker sook by the way..

Bekijk bijlage 3822265


Ok duidelijk.
 
als je een loop vanaf step 1 laat starten is er geen probleem nee...

Maar vooral die lofi beatmakers maken er een sport van om alles superbrak en uit tempo in te spelen... Hoe krommer hoe beter..
Sommigen kunnen dat heel erg goed. Anderen kunnen het vooral heel 'erg'.
Als je je beat met one shots inspeelt, wordt het lastig zonder 'unquantized' opnemen idd.
 
@Montfrooij Nee het gaat om alle parts midi chords, drums. Simpel gezegt is de resolutie van alle sequencers voor mij te laag.
Dus als ik drums met swing wil in spelen hou ik een stijve 1/16 over....

Deze bak heeft als ik het goed begrijp 32 ppqn de MPC One heeft bv 960 ppqn en ik wil echt minimaal 96 ppqn...
 
@Montfrooij Nee het gaat om alle parts midi chords, drums. Simpel gezegt is de resolutie van alle sequencers voor mij te laag.
Dus als ik drums met swing wil in spelen hou ik een stijve 1/16 over....

Deze bak heeft als ik het goed begrijp 32 ppqn de MPC One heeft bv 960 ppqn en ik wil echt minimaal 96 ppqn...

Ongequantiseerde opname zou dan een oplossing zijn. Maar dat hebben helaas niet alle apparaten. Zit er ook geen swing quantise op?
 
Leuk ding, de vraag is altijd komen er nog wel updates voor zou een concurrent kunnen worden voor de Elektron lijn. En voor de roland SP 404. Compact is ook wel wat te melden tegenwoordig willen en batterijen zodat je hem overal kan gebruiken. Ik ga hem in de gaten houden. Benieuwd of hij ook audio over Usb kan en muliti track recording.
 
Nog steeds benieuwd naar deze. Ook benieuwd wanneer hij nu uit komt.

Kijk even hier:


Volgens mij had Thomann een tijdje geleden ook al wat exemplaren. Deze leverancier is blijkbaar ook al uitverkocht. Maar het is al uitgekomen, dus. Prijs is wat aan de hoge kant, denk ik. Doe er iets meer bij en andere mogelijkheden komen in beeld.
 
Back
Top