x0x ??

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.547
Locatie
Zeist
Wat is de betekenis of achtergrond van de x0x nummering van drum machines zoals Rolands 303, 808, 909, etc.
 
Eerst was er de CR-78 , die is uitgekomen in 1978
In 1980 is de 808 uitgebracht. Of het in de 8ste maand was weet ik niet.

303 en 606 is van 1981 daar klopt mn verhaal al niet meer :)
De 909 is van 1983, maar dat zal zo genoemd zijn omdat het een 'opvolger' van de 808 was?

707 is van 1985. Mischien omdat het wat 'minder' was dan de 909 ?
 
Soms zijn er ook redenen van copyright. Als er bv al een ander bedrijf is met een "80" muziekinstrument. Soms is het omdat de marketingafdeling ook iets te doen wil hebben. Het was een nieuwere generatie drumpjoeter, dus CR werd TR. En wie weet vond er ook iemand dat de nummering dan maar wat opgepompt moest worden. Handig aan een X0X nummer is dan dat een tweede versie X2X (626, 727) kon worden.

Marketingafdelingen zijn rare jongens hoor. De M1 naam vonden ze bij Korg helemaal prima. De opvolger zou eerst M10 heten. Want bij marketing doen we nu eenmaal aan nummertjes oppompen, zie hierboven. Maar M10 vonden ze maar niks. Klonk als een snelweg, niet als een synth. Dus had iemand het idee om het dan maar om te draaien. Letterlijk, op zijn kop. En zo is de 01/W geboren. Dat klonk zo abstract dat het wel een geavanceerd top d-d-d-d-digitaal ding moest zijn. :)
 
Ik was gisteren zo wakker dat ik niet meteen een voorbeeld kon vinden, maar CR80 zou natuurlijk wel behoorlijk als CS80 klinken. :)
 
Back
Top