DJ-tafel of zelf wat maken?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Dag allen,

De laatste tijd heb ik regelmatig zittend een live-set opgenomen, maar dat bevalt niet. Te weinig energie en ik sta veel liever. Bovendien kreeg ik last van mijn armen en rug, want de tafel in de huiskamer is niet ergonomisch.

Nu zag ik online dat er speciale DJ-tafels zijn, en dat je ze ook kunt maken met IKEA-spullen. Probleem is alleen dat ons huis uitpuilt en ik het liefste iets opklapbaars heb. Wat mij betreft ook voor toekomstige optredens, zodat ik zeker weet dat ik me niet in allerlei bochten hoef te wringen.

Heeft iemand ervaring met DJ-tafels? Of zijn er andere oplossingen om wat prettiger en ergonomischer achter je apparaten te staan?

In mijn zolderstudio heb ik overigens een in hoogste verstelbare tafel, maar die is loei- en loeizwaar. Dat is helaas geen oplossing 😀

Groet,

Rutger
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een tijdje een bar-tafel van Jysk gebruikt als muziek-sta-tafel. 50 euro. Niet zwaar maar ook niet echt inklapbaar.
 
Nooit dj geweest maar wel oud meubelmaker dus reageer ik toch even.
ik het liefste iets opklapbaars heb. Wat mij betreft ook voor toekomstige optredens, zodat ik zeker weet dat ik me niet in allerlei bochten hoef te wringen.
Zo zou ik het ook doen, iets wat licht is en makkelijk meeneemt en bepaal je werkhoogte als je staat.
Onder de poten breng je rubber aan en wellicht plak je ook wat rubber op de tafel zodat de boel niet gaat schuiven en de tafel blijft staan, eventueel maak je aan de zijkanten een klein randje van een cm of zo zodat er nooit iets af kan schuiven.
Kijk hoe je setup eruit ziet, maak een ontwerp op de pc en schuif een paar keer met de boel omdat je wellicht nog betere opstelingen dan maakt en ga het dan maken.
Kijk of je het ook nog toekomstgericht kan maken, makkelijk uitbreidbaar en zo.
Of je begint met een niet al te grote tafel met een bescheiden setup en dan kan je later er nog iets naast zetten.
 
Laatst gewijzigd:
Welk materiaal zou je gebruiken?
Ligt eraan hoe groot de tafel is die je wilt maken.
Als het een bescheiden tafel is dan heb je iets meer massa nodig zodat het stevig staat, dan kan je iets van mdf nemen want dat heeft massa van zichzelf.
Wordt het iets langwerpiger neem dan iets van naaldhout, meubelpaneel of zoiets da's ff lichter.
Zorg in ieder geval voor een stabiel onderstel, dat kan je beter, kopen want dat is iets wat je niet ff snel maakt.
Kijk bijv voor in- of opklapbare poten maar wel die stevig staan met een goede vergrendeling, beter een paar tientjes meer dan een wiebelige tafel.
 
Laatst gewijzigd:
Welke spullen moeten op je tafel? Daarna kijken hoe hoog je het wilt hebben.
Wellicht een flightcase waar je zooi in kan die je dan op een keyboard standzet.
 
Ik had 2 zijkanten. 2 L ijzers van pakweg 2m lang en een plaat van 70 op 200. Zo had ik een volledig demonteerbare dj stand. Om recht te staan. Laswerk. Heb ik na 25 jaar nog steeds. Honderden keren gebruikt.
plaat vooraannkan je vervangen met n doek of zo. Was enkel omdat men dan langs voor niet op mijn kabels of benen moeten kijken.

De plaat is optioneel, dat was nl geen werkvlak, maar de flightcases passen naast elkaar in de L profielen. Dus dat is een buizenframe zonder cases. Met cases een dj booth

filmpje hier waar ie in gebruik is, met op de L profiel onder de mixer flightcase. De zijkanten zijn metalen buizen met zwart multiplex op gescroefd, lang binnen gevijsd.

 
Laatst gewijzigd:
verstelbaar bureau van de Ikea? Wel iets prijziger maar die kan je omhoog en naar beneden draaien
 
Misschien een hele andere insteek maar als je op een andere manier zou gaan zitten?
Zo’n bal om op te zitten, waardoor je een hele actieve zit krijgt, is dat niks?
 
Dit statief met een meubelpaneel of een deksel van een flightcase erop. Zijn in hoogte verstelbaar.


Of deze is wat lichter.. Koopje..


Edit.. Die laatste is maar 70cm hoog.. Niet echt ergonomisch.
 
Laatst gewijzigd:
Wellicht een flightcase waar je zooi in kan die je dan op een keyboard standzet.
Ook een goede, zoiets zou perfect zijn. Als het niet te zwaar is. Veel meer dan een laptop, de Push, een midi-controller en kleine drumcomputer zal het niet worden. Miscschien ooit nog een synth erbij, maar daar heb ik al een statief voor.
verstelbaar bureau van de Ikea? Wel iets prijziger maar die kan je omhoog en naar beneden draaien
Die heb ik, maar dat is te zwaar. Ik wil het echt lichtgewicht en inklapbaar hebben. Of een groter huis, maar dat is nog duurder vrees ik 😁
Misschien een hele andere insteek maar als je op een andere manier zou gaan zitten?
Ook een goed punt, gedeeltelijk doe ik het ook zelf. Schuin voor de laptop zitten en dan last van mijn nek krijgen 😆 Maar staan vind ik veruit het plezierigste, dat geeft echt meer energie.
 
Ja.. Heel interrssant maar de hoogte is niet echt geschikt voor standing-up. Dan moet je echt richting 85 cm..
Ah ok, ik zat al te denken maar ze hadden het over een dj tafel dus dan denk je dat ie hoog genoeg is?
Of Bombario moet 1.45 zijn, dan werkt het wel. :D
Maar ook hier zie je dat ze meubelpaneel gebruiken ivm het gewicht, zou mooi zijn als er nog iets anders kant en klaar is maar veel tafels zijn om te zitten dus ik denk dat het dan iets wordt wat je moet maken.
Een meubel paneel met een onderstel van een strijkplank zou kunnen maar of het stabiel genoeg is?
 
Gratis…..
marktplaats, zoeken op statafel.
poten op lengte zagen… klaar
 

Attachments

  • 6185E61B-9FDA-4A7E-BB22-622D3946AD3B.jpeg
    6185E61B-9FDA-4A7E-BB22-622D3946AD3B.jpeg
    125,6 KB · Bekeken: 91
Back
Top