Mirage [Ambient, Moog Mother-32/Subharmonicon, Roland MC-707, Vermona Mono Lancet '15]

Droomsfeer

https://droomsfeer.nl
Lid sinds
7 september 2021
Berichten
369
Locatie
Limburg
Instrumenten: Moog Mother-32, Moog Subharmonicon, Roland MC-707, Vermona Mono Lancet '15
Geluidseffecten: Boss CE-2W, Boss DM-2W, Boss DD-8, Boss RV-6

De inspiratie voor deze live uitgevoerde track, komt voort uit de muziek van een welbekende serie videogames. Heb geprobeerd om het soort openingsceremonie van het titelscherm te benaderen qua fantasievolle sfeer.

De eerste drie kanalen worden gebruikt voor de analoge Moog Mother-32, Moog Subharmonicon en de Vermona Mono Lancet. Deze gebruiken deels de interne geluidseffecten van de Roland MC-707, alsook enkele Boss gitaarpedalen. Daarnaast zijn er nog vier digitale geluiden toegevoegd van de Roland MC-707. Achteraf had ik er nog een melodische lead aan toe kunnen voegen op dat ene vrije kanaal, maar ben op zich wel tevreden met het eindresultaat. Gezien het allemaal live in één keer moet slagen, zonder tig keer overnieuw te moeten opnemen, maak ik het mezelf ook niet te moeilijk.

 
Het lijkt erop qua melodie, maar is niet identiek. Per toeval kwam een soortgelijke melodie naar voren tijdens het experimenteren met wat toonladders op de MC-707. De meest geslaagde variant is toen opgeslagen als losse clip. Daarna heb ik nog een drietal extra varianten gemaakt op basis van die eerste clip. De set van vier clips is vervolgens toegepast op meerdere sporen. De sounds zijn nog lichtelijk aangepast op ieder spoor en voorzien van automation filter sweeps.

Het valt inderdaad wel wat in herhaling, omdat het meer een uitgebreide loop is in plaats van een "liedje". Vandaar dat het uiteindelijke audiobestand ook is ingekort naar ongeveer drieënhalve minuut.

Het moeilijke is de integratie van de Subharmonicon in het geheel. Ben er inmiddels na veelvuldig gebruik achtergekomen, dat deze synth zich niet zomaar laat temmen qua polyrhythms. Soms is de hele vibe weg als je de synth uitzet en weer aanzet en laat afspelen. Vooral als je de polyrhythms wilt verwerken in een groter geheel, levert dat nog wel eens botsingen op met de rest. Om het dan weer exact zoals bedoeld te krijgen, is niet zo eenvoudig als het lijkt. Maar met de nieuwe firmware is het wel iets sta ieler geworden. Met mijn huidige setup neem ik altijd alles in één keer op. Dus de hele integratie van de Subharmonicon moet ook in één keer slagen. Dat gaat wel eens ten koste van de structuur van een track: combinatie van bezig zijn tot laat in de avond en moeten afronden voordat de Subharmonicon weer eigen ideeën krijgt.

De Subharmonicon is voor mijn setup eigenlijk het beste te gebruiken als akkoorden/pad synth i.c.m. de Boss effecpedalen. Dat is veel eenvoudiger te integreren met de sounds van de overige synths.
 
Het moeilijke is de integratie van de Subharmonicon in het geheel. Ben er inmiddels na veelvuldig gebruik achtergekomen, dat deze synth zich niet zomaar laat temmen qua polyrhythms. Soms is de hele vibe weg als je de synth uitzet en weer aanzet en laat afspelen. Vooral als je de polyrhythms wilt verwerken in een groter geheel, levert dat nog wel eens botsingen op met de rest. Om het dan weer exact zoals bedoeld te krijgen, is niet zo eenvoudig als het lijkt. Maar met de nieuwe firmware is het wel iets sta ieler geworden. Met mijn huidige setup neem ik altijd alles in één keer op. Dus de hele integratie van de Subharmonicon moet ook in één keer slagen. Dat gaat wel eens ten koste van de structuur van een track: combinatie van bezig zijn tot laat in de avond en moeten afronden voordat de Subharmonicon weer eigen ideeën krijgt.

De Subharmonicon is voor mijn setup eigenlijk het beste te gebruiken als akkoorden/pad synth i.c.m. de Boss effecpedalen. Dat is veel eenvoudiger te integreren met de sounds van de overige synths.
Dat is precies de reden dat ik er nog geen gekocht heb.
Ik heb er veel over bekeken (jij ongetwijfeld ook :) ) en dit is een veelgehoord 'probleem' (aka, eigenschap)
Het schijnt dat je de sequencers vaak moet herstarten, zodat je zeker weet dat de polyritmes weer bij 1 beginnen.
Op de één of andere manier lopen de 2 sequencers snel uit de pas als je met de division knoppen draait (zal bewust zo bedacht zijn, maar handig is het blijkbaar niet) en als je dan een mooie combinatie hebt 'ontdekt', dan is die weer weg als je de sequencers herstart en de beide sequencers weer bij 1 starten.
 
Back
Top