Erica psu eurorack voeding geeft op -12 V rail, zaagtand: 1,4kHz, 2Vpp.

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Na een lange tijd (1 jaar) goed gewerkt te hebben geen mijn Erica (d.i.y.)PSU geen vlakke -12 Volt maar -12V plus een zaagtand van 1,4 kHz, 2Vpp. Dit zorgt ervoor dan enkele modules zoals Doepfer A-119 en ook de mixer Ladik A-312 een hoge ongewenste toon geven. :-(.. Modules werken op een andere voeding met andere distributieboard goed.
Ik heb het vermoeden dat 1 of meerdere elco's op deze voeding op de -12V Volt zijde niet goed werken. Maar welke?

Tussen de gelijkrichter (LM 337T) en de uitgang staan twee kleine elco's van 4,7 en 10 uF.
Tussen de ringkerntrafo en de spanningdeler staan twee gotere elco's van elk 4,7mF.

Hoe weet ik welke elco(') vervangen moet worden?
 
Nu zijn we natuurlijk wel nieuwsgierig wat er mis mee is. :D
Mede door inconsistentie in de bouwbeschrijving ben ik vergeten een elco te plaatsen tussen de spanningsregelaar en de uitgang. Al die tijd goed gewerkt tot ruim een week geleden. Zo'n tweede afflakkings elco blijkt toch onmisbaar te zijn. Op de bom lijst staat een andere waarde dan op het schema.
 
Hmm, als de spanningsregelaar oscilleert dan zou je het eigenlijk op een hoge frequentie verwachten. Heb je een andere LM337 liggen? Zou die proberen, ook die twee kleine elco's vervangen voor nieuwe exemplaren en kijken of dat het oplost.
 
Qua werk en kosten desnoods allemaal vervangen. 4 condensatoren en een lm is bijna voordeliger dan een liter euro95. Weet je zeker dat het daaraan niet ligt
 
Ik ga de lm 337 vervangen maar eerst de condensators. Er is een tantalum condensator van (c7) 10 uf op de uitgang van de spanningsregelaar. Kan ik deze vervangen voor een gewone elco?
Ik heb geen tantalum elco in huis. Werkt dat niet dan de andere condensators en de spanningsregelaar.

Wat ook opmerkelijk is/was. De zaagtand van 2Vpp, 1,2 kHz. Was niet altijd aanwezig. Soms een hele avond meerdere uren niet en dan ineens wel. Of soms vanaf het begin, direct na het aanzetten al. Ik zag er geen lijn in.
zie schema: (Ik heb de 1,25 A versie)
 
- doet die dit ook zonder modules aangesloten?
zorg dat er geen led verlichting, schadelendevoeding etc zijn aangesloten
1.4khz lijkt mij niet iets aan de psu maar het kan zijn dat er iets op je 230v aan 1.4khz stuurt en dat de filtering van de psu niet in order is.
- zo ja de psu fixen

- zo niet daarna 1 voor 1 de modules aanstuiten en kijken of het terug komt.
- daarna de faulty module fixen
- of checken of je PSU niet overloaded is. Kijken hoeveel Ampere die kan leveren en wat de modules samen zuipen
 
- doet die dit ook zonder modules aangesloten?
zorg dat er geen led verlichting, schadelendevoeding etc zijn aangesloten
1.4khz lijkt mij niet iets aan de psu maar het kan zijn dat er iets op je 230v aan 1.4khz stuurt en dat de filtering van de psu niet in order is.
- zo ja de psu fixen

- zo niet daarna 1 voor 1 de modules aanstuiten en kijken of het terug komt.
- daarna de faulty module fixen
- of checken of je PSU niet overloaded is. Kijken hoeveel Ampere die kan leveren en wat de modules samen zuipen
Nee zonder modules gebeurt dit niet. Alleen als de voeding belast is.
-Ik heb alles afgesloten wat naast de rack zit, Pc, led lamp, andere rack met geschakelde voeding, versterker zelfs mijn slimfoon. Zonder gewenst (geen zaagtand op -12V rail) resultaat.
-Het is wel zo dat ik eens midden in de nacht deze rack aanzetten en dat toen niet toon aanwezig was op de enige aangesloten module , de ladik (a-312)mixer.
-Deze module heb ik in een ander rek met een andere voeding getest. De module is ok, geeft op andere rek geen ongewenste toon.
-Ik heb de modules die een ongewenste toon maken aangesloten op een andere rack en daar doen het ze het goed (zonder die toon).
-PSU is niet overloaded daar de ongewenste zaagtand ook zichtbaar is als er maar 1 module aangesloten is.

Vanavond ga ik ff de 10Uf tantalum vervangen door een andere gewone 10 uF elco.
 
Die diode doet niets voor de filtering, die zit er om de Vreg te beschermen wanneer het voltage op de output hoger is dan op de input, wat kan gebeuren door ontlading van de buffer-cap. Dat is iets waar Vregs absoluut niet tegen kunnen. Tantalums zijn wel notoir om hun falen, dus dat is iets wat ik zeker zou checken. Alhoewel ik die frequentie niet zou verwachten bij een falende filter cap.
Is het output voltage verder wel stabiel? Als de tantalum, of een ander component faalt zou het kunnen dat de Vreg sluiting ziet en in overload-protection mode schiet, en als het ware gaat oscilleren.
 
-De 10 uf tantalum vervangen door een gewone 10uF elco. Zelfde resultaat soms wel een zaagtand (1,8kHz) en soms niet.
-De oorspronkelijk tantalum 10Uf getest. Die is ok.
-De output Voltage is stabiel dat wel.
-Op de eevblog (zie link hierboven) las ik over een falende instelpotmeter, die ruis veroorzaakte (?) op een schakeling met de LM 337.
-Zou Lm 337 defect zijn ? Hij geeft wel de ingestelde spanning. Opmerkelijk ik heb nog nooit problemen gehad met een spanningsregelaar.
 
Back
Top