Roland GR33

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.027
Locatie
HybriDe L!Fe
Ik heb een Roland GR33 met GK3 element gekocht en vroeg me af of je de synth patches kan programeren.


Als ik de manual check kun je wel bv effecten etc via sysex proggen of bv patches laden.
Maar ik kan nergens de sysex vinden voor de synth sounds zelf te kunnen proggen.

De sysex in de manual gaat niet verder dan Attack, Release.
 
Wat versta je, in deze context, onder "programmeren"?

Op p. 30 zie ik, onder "play mode" (tegenstrijdig, maar toch), dat er sprake zou zijn van een "patch edit mode", is dat niet wat je zoekt?

[WRITE] Button Writes the contents of a patch (p. 36)

[COMMON] Button Switches to Patch Edit mode, COMMON (overall patch settings).

[TONE] Button Switches to Patch Edit mode, TONE (sound-related patch settings).

[EFFECTS] Button Switches to Patch Edit mode, EFFECTS (effect-related patch settings).


Hoofdstuk 5 lijkt er volledig over te gaan.

Kan me niet voorstellen dat je die over het hoofd hebt gezien, gezien wat je schrijft in je openingspost. Dus wellicht begrijp ik verkeerd wat je zou willen. Misschien zoek je juist specifiek een manier om het via sysex te doen?
 
het lijkt erop dat de 2 "tones" alleen maar hele elementaire parameters hebben.
die tones zijn de synth sounds.
De rest van de patch gaat over speekstijl, fx etc.
Ik had verwacht dat je echt 2 tone style jv1080 patches kon maken. Maar die tones gaan niet verder dan een preset sound met een paar parameters. geen adsr geen envelope, lfo etc.
vind presets maar gaar dus dan stuur ik er via midi wel andere synth mee aan.

Al hoop ik nog steeds dat de synth parameters bereikbaar zijn.

Naast de synth zit er ook een 6 voice autofilter in die echt wel lekker klinkt.
 
Ah ja, nu zie ik het inderdaad - en snap je punt.

't Is meer een rompler dan een synthesizer, eigenlijk. Zie de edit-beperkingen nu ook, zowel via de interface als via sysex. Ik vrees dat de parameters onbereikbaar zullen blijven, tenzij iemand nog een omweg weet.. maar als de geluiden in de basis al ruk zijn (aan de naamgevingen te zien zullen ze een hoog "general midi"-gehalte hebben..), kan je je afvragen of het de moeite zou lonen..

Jij bent betere synths gewend, inderdaad lekker die gewoon gaan aansturen..

Overbodige gedachte (want je hebt de spullen ervoor)... maar zat zo te denken.. bestaan er geen gitaar-tuners met MIDI-out? De tuner van Ableton geeft de toonhoogtes prima weer. Gemiste kans dat je daar geen MIDI-events mee kunt creëren. Wellicht bestaan ze wel, lijkt me sterk dat ik de eerste ben die dit bedenkt..

Oh well.

Misschien (hopelijk voor je) verbetert iemand me en kan je alsnog bij de parameters....
 
maar als de geluiden in de basis al ruk zijn (aan de naamgevingen te zien zullen ze een hoog "general midi"-gehalte hebben..),

Ooit eens met de GR-30 gespeeld, de voorganger vd GR-33 dacht ik. Ik had dezelfde verwachtingen, maar een beetje 'aangekleed' (door een goede gtr-amp, niet droog via koptelefoon) zaten er diverse prima bruikbare geluiden bij.
 
bestaan er geen gitaar-tuners met MIDI-out?

Als ik je gewenste functionaliteit correct begrijp zou je eens de Roland GI-10 kunnen proberen, die heeft (naast de GK-input) ook een analog input, MIDI out.
Of als je het GK-element gebruikt kun je ook 't latere model (GI-20?) proberen. (Die opvolger heeft die analog input niet meer.)
 
ja is wel een teleurstelling. want 150e voor de gr33 + 110 voor het element en 2 * 10 euro = 280 euro

Daar koop je ook een fishman triple connect voor. En heb nog wel een midi usb host doosje.


Maar goed als er een paar vette synth sounds in de gr33 zitten met de poly autowah dan ben ik al blij.
we wachten iig geduldig af.
 
het lijkt erop dat de 2 "tones" alleen maar hele elementaire parameters hebben.

Ik had verwacht dat je echt 2 tone style jv1080 patches kon maken.
Hallo, ik ken maar een paar gitaarsynths van Roland waar je veel kunt editten, namelijk de GR-700, maar die zijn tracking is niet zo goed, dan heb je de GR-50, eigenlijk een D-50 engine waar je ook veel kan editten, de laatste is dan de GR-55, die is snel qua tracking, heeft heel veel parameters die je kan editten, denk ongeveer hetzelfde als de jv en xv engines.
 
klinkt afgrijselijk. iig echt niet mijn smaak.
De GR55 is ook veel duurder.
Heb effe verder gechecked maar er zitten wel toffe sounds in de GR33 en met editen kun je er vast wel een paar mee maken.
Hetzelfde zou ook gelden voor de GR55.

Wel tof dat de GR33 per snaar een midi kanaal kan besturen.
Zo kun je bv een bass synth op de bovenste snaar zetten en een poly op de andere 5 snaren.

De Oberheim Matrix 6 heeft een omni midi mode waarbij alle 6 voices hun eigen kanaal krijgen.
Ik denk dat je dan dus ook poly aftertouch en pitchbends hebt.

Dan heb je ook nog een pedaal en een expression pedaal waarmee je 2 parameter kunt besturen.

Ik kan overigens geen demo's vinden waarbij mensen via een Roland GR analoge synths bespelen.
 
De klank vanaf 15.44 heeft mij overgehaald om een GR-55 aan te schaffen en het feit dat je er veel parameters kunt instellen, daarbij als ik spreek over gelijkaardige jv en xv parameter instellingen, ipv 4 tones heb je wel de beperking van 2 tones, maar met de GR-50 en GR-55 heb je alle envelopes, enz, de GR-33 heeft alleen maar een heel beperkte envelope per tone en ook niet echt een geweldige filter.
Het probleem is dat die gitaarsynth's wel redelijk snelle tracking hebben, GR-55 de snelste, het is allemaal op elkaar afgestemd, maar eens je dan naar midi out gaat en dan nog de vertraging in de midi module zelf , gaat je het merken bij het spelen.
 
Laatst gewijzigd:
Ja das zijn wel goede punten. Het is helemaal tof als je dus wel redelijke sounds kunt maken.
Ik zal kijken hoe het gaat. maar dacht dat de gr33 10 a 11 ms latency had. dan komt daar ook midiout en input latency van de externe module bij.
Als heb bevalt ga ik voor wat beters wellicht.

Hier bv de fishman triple play. Hij tapt ook op de gitaar en dat gaat goed. Kun je dat ook de GR55 doen?
 
Hier bv de fishman triple play. Hij tapt ook op de gitaar en dat gaat goed. Kun je dat ook de GR55 doen?
Je merkt ook in deze clip dat je zowiezo je gitaartechniek ietsje moet aanpassen om geen valse triggers te verkrijgen, dus goede demping is heel belangrijk.
Van de andere gitaar tot midi converters op de markt ken ikzelf niets, wat je ook nog wel hebt, is dat de normale gitaarsound zo geprocessed wordt dat hij als een synth ga klinken zoals bij de Roland SY-300, maar daar heb ik me ook verder niet in verdiept, al lijkt me dat zo de tracking nog wat strakker moet zijn via deze weg, maar denk dat het pallet synth sounds dan wel weer beperkter moet zijn.
 
heb nu de gr33 en gk3 element binnen.
zo tezamen 230 euro.
Tot nu alleen maar 2 sounds gehoord die fijn zijn. de rest is gaar to the max maar goed dat wist ik al.
Het speelt heel erg goed.
Echt vet als je gitaar met synth mengt.
ik heb flatwound snaren en toevallig de a snaar gewoon roundwound en die triggered een stuk slechter.
Erg leuk om mijn Prologue te bespelen. kwa timing prima.
Lijkt wel dat de prologue niet baar externe pitchbends luistert.
morgen maar de Matrix 6 in omni mode proberen.

ik heb onlangs een pitch to cv module gekocht voor mijn eurorack maar dat werkt niet en is monofoon.
Nu ga ik samen met een Squarp Hermod poly proberen.

Maar de GR33 speelt prima en ga daar lekker mee op avontuur
 
TS noemt hierboven de combinatie van GR-33 en Matrix 6; die gebruik ik ook. De M6 zelfs ooit aangeschaft om er gitaarsynth over te kunnen spelen.
Maar met de M6 in <omni mode> krijgt niet iedere voice zijn eigen kanaal zoals TS zegt; M6 reagéért dan alleen op alle kanalen die hij ontvangt, dus ook op de 6 afzonderlijk kanalen van de GR-33.
Pas in <mono mode> krijgt iedere voice van de M6 wèl zijn eigen kanaal en daarmee heb je dus 6 monofone synths. Helaas wel met dezelfde patch op ieder kanaal, tenzij de M6 in split mode staat.
Nadeel van de mono mode van de M6 is overigens dat VCF en VCA dan niet meer aanslaggevoelig reageren, hoewel de handleiding anders beweert. Zou oorspronkelijk misschien zo wel geweest zijn, maar met de latere en steeds voller geprogrammeerde factory eproms dan toch verdwenen.
 
Back
Top