FM synthese vs substractieve synthese in de mix

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Voor degenen hier die ervaring hebben met mixen: merken jullie vaak verschil mbt audio-tracks van FM-synths in vergelijking tot substractive synths?

Bij substractieve synths wordt zoals de naam al aangeeft de klank vaak gemoduleerd met filters die bepaalde harmonischen van het geluid te verminderen of te verwijderen. Een filter toepassen op een sine wave heeft geen zin, omdat een sine wave (in theorie) geen harmonischen heeft. Pad-sounds die zijn gemodelleerd van saw-waves en/of pulse-waves, zijn rijk aan harmonischen en kunnen in de mix het geheel goed opvullen. Bij het mixen moet je met de equalizer gaan filteren en frequentie-gebieden verminderen om de track passend te kunnen maken in de mix.

Omdat de geluiden van FM-synths zoals de DX7 vaak beginnen met sine waves, vind ik dit soort klanken op het gehoor al vaak 'dunner' klinken ivm substractieve synths. Als je goed weet hoe je met FM-synths bepaalde klanken kunt ontwerpen, kan je er geweldige sounds uit krijgen. Je kan er bijvoorbeeld hele mooie pad-sounds mee maken. Wat ik mij daarbij wel afvraag, is of er vaak problemen ontstaan bij het mixen. Komt het bijvoorbeeld geregeld voor bij rock-muziek dat FM-synths er niet voldoende bovenuit kunnen klinken?
 
Voor degenen hier die ervaring hebben met mixen: merken jullie vaak verschil mbt audio-tracks van FM-synths in vergelijking tot substractive synths?

Bij substractieve synths wordt zoals de naam al aangeeft de klank vaak gemoduleerd met filters die bepaalde harmonischen van het geluid te verminderen of te verwijderen. Een filter toepassen op een sine wave heeft geen zin, omdat een sine wave (in theorie) geen harmonischen heeft. Pad-sounds die zijn gemodelleerd van saw-waves en/of pulse-waves, zijn rijk aan harmonischen en kunnen in de mix het geheel goed opvullen. Bij het mixen moet je met de equalizer gaan filteren en frequentie-gebieden verminderen om de track passend te kunnen maken in de mix.

Omdat de geluiden van FM-synths zoals de DX7 vaak beginnen met sine waves, vind ik dit soort klanken op het gehoor al vaak 'dunner' klinken ivm substractieve synths. Als je goed weet hoe je met FM-synths bepaalde klanken kunt ontwerpen, kan je er geweldige sounds uit krijgen. Je kan er bijvoorbeeld hele mooie pad-sounds mee maken. Wat ik mij daarbij wel afvraag, is of er vaak problemen ontstaan bij het mixen. Komt het bijvoorbeeld geregeld voor bij rock-muziek dat FM-synths er niet voldoende bovenuit kunnen klinken?

lijkt me niet, de operators mogen dan alleen sine waves hebben; de uitkomst is veelal een veelvoud van harmonischen (of inharmonischen, wat je wil). overigens niet al FM synths (in de praktijk PM synths, dat is een verschil, maar de uitkomsten kunnen vrijwel identiek zijn en ook verschillend, dat terzijde).

het ligt altijd aan het genre, het karakter van de song zelf, hoe je iets goed in de mix krijgt vanzeflsprekend. maar FM synths, zijn ook zeer capabel voor diepe bass... of diep...

maar laat je door Sine waves niet afleiden, aangezien je, met b.v. een DX 7 32 algoritmes, hebt, met feedback etc, en hoeveel operators alweer? voldoende voor mayhem, en grootse klanken.

in mijn ervaring, zijn ze juist heel makkelik in de mix te krijgen.

een pure sine wave heeft geen harmonischen, inderdaad, daarom zo geschikt voor b.v. additive (wat DX 7 in de verte eigenlik ook doet), maar er zijn ook andere FM synths, met een veelheid aan andere type single sycle waves, FM8 b.v., een meer recenter voorbeeld f'em..

voor pad sounds subliem natuurlik, vanwege de envelopes per operator/modulator/carrier, een operator die langzaam opkomt en wegsterft, en tussentijdens een andere, met een bepaalde routing, sja...

dat ze dunner kunnen klinken; ligt niet geheel aan de sine waves, dat is ook PM/FM, maar dat kan juist ook zeer 'dik' klinken. afhankelik van software/hardware. en gebruik, instellingen etc.
ze hebben wel een karakter, zeker.

een FM-synths is vrij capabel om diepe sounds te kreëren, ik heb wel een voorbeeld met louter 2 FM8, maar daar gebruik ik niet alleen sine waves, wel envelopes.... zwellen vanzelf...

maar dunheid kan, maar door FM kun je ook, door goed in te stellen, diepe rijke klanken verkrijgen.
 
Over het algemeen snijden de DX7 en DX11 goed door de mix is mijn ervaring.
Beide synths kunnen dik en vet als een braadworst klinken.

Maar goed het is niet de vergelijking FM vs Wavetable vs Subtractief.
Het is individueel en op de synth gebaseerd.
Synths die goed hoog weergeven doen het vaak beter in de mix. Maar te veel juist weer niet.
 
Komt het bijvoorbeeld geregeld voor bij rock-muziek dat FM-synths er niet voldoende bovenuit kunnen klinken?
Nee hoor, je kunt ze in rockmuziek inzetten zonder concessies te doen aan andere geluiden in de mix. FM is met name sterk in de aanzet (attack). FM-geluiden met een snelle aanzet, zoals plukbassen, elektrische piano's en bellen kun je met relatief laag volume inmixen omdat het gehoor ze als luid waarneemt.
 
Ik snap wel beetje wat je bedoeld, FM kan soms wat cleaner overkomen. Om dat te verhelpen kan je subtiel wat saturatie/distortion toevoegen voor wat extra grit. Of je patch wat complexer maken. Als je bijvoorbeeld wat sparkle in het hoog mist, kan je een operator toevoegen die dat verzorgt. Ook subtiele detuning van de operators kan het wat spannender maken bijvoorbeeld.
 
Ik kwam eigenlijk op deze vraag, omdat de DX (eigenlijk de VST-plugin Dexed) hele mooie subtiele warm pads kan maken. Echter ik hoor dan wel dat die klank meer neigt naar sine / triangle waves. Dan vraag ik mij a priori af of zo'n padsound teveel wegvalt t.o.v. de andere tracks.

Ik ben het zeker eens dat een FM-synth hele mooie diepe klanken kan genereren. De eerste 3 synth brass presents van de DX7 bewijzen dat al. En ook die hele bekende FM synth bass klinkt goed diep en is ook weer helder in de hoge frequenties.

Ik snap wel beetje wat je bedoeld, FM kan soms wat cleaner overkomen. Om dat te verhelpen kan je subtiel wat saturatie/distortion toevoegen voor wat extra grit. Of je patch wat complexer maken. Als je bijvoorbeeld wat sparkle in het hoog mist, kan je een operator toevoegen die dat verzorgt. Ook subtiele detuning van de operators kan het wat spannender maken bijvoorbeeld.
De detuning kan veel geavanceerder geprogrammeerd worden met een FM-synth.

Je moet je nogal verdiepen in FM-synthese en je hebt echt de tijd nodig om inzicht te krijgen in hoe de operators elkaar kunnen beïnvloeden om er een bepaalde klank uit te krijgen. Maar als je dat inzicht eenmaal hebt, dan kan je er zoveel interessants mee doen.

Tja ... verder is het natuurlijk afhankelijk van de synth zelf. De ene synth is de andere niet
 
Back
Top