Artificial Soul
Stamgast
Voor degenen hier die ervaring hebben met mixen: merken jullie vaak verschil mbt audio-tracks van FM-synths in vergelijking tot substractive synths?
Bij substractieve synths wordt zoals de naam al aangeeft de klank vaak gemoduleerd met filters die bepaalde harmonischen van het geluid te verminderen of te verwijderen. Een filter toepassen op een sine wave heeft geen zin, omdat een sine wave (in theorie) geen harmonischen heeft. Pad-sounds die zijn gemodelleerd van saw-waves en/of pulse-waves, zijn rijk aan harmonischen en kunnen in de mix het geheel goed opvullen. Bij het mixen moet je met de equalizer gaan filteren en frequentie-gebieden verminderen om de track passend te kunnen maken in de mix.
Omdat de geluiden van FM-synths zoals de DX7 vaak beginnen met sine waves, vind ik dit soort klanken op het gehoor al vaak 'dunner' klinken ivm substractieve synths. Als je goed weet hoe je met FM-synths bepaalde klanken kunt ontwerpen, kan je er geweldige sounds uit krijgen. Je kan er bijvoorbeeld hele mooie pad-sounds mee maken. Wat ik mij daarbij wel afvraag, is of er vaak problemen ontstaan bij het mixen. Komt het bijvoorbeeld geregeld voor bij rock-muziek dat FM-synths er niet voldoende bovenuit kunnen klinken?
Bij substractieve synths wordt zoals de naam al aangeeft de klank vaak gemoduleerd met filters die bepaalde harmonischen van het geluid te verminderen of te verwijderen. Een filter toepassen op een sine wave heeft geen zin, omdat een sine wave (in theorie) geen harmonischen heeft. Pad-sounds die zijn gemodelleerd van saw-waves en/of pulse-waves, zijn rijk aan harmonischen en kunnen in de mix het geheel goed opvullen. Bij het mixen moet je met de equalizer gaan filteren en frequentie-gebieden verminderen om de track passend te kunnen maken in de mix.
Omdat de geluiden van FM-synths zoals de DX7 vaak beginnen met sine waves, vind ik dit soort klanken op het gehoor al vaak 'dunner' klinken ivm substractieve synths. Als je goed weet hoe je met FM-synths bepaalde klanken kunt ontwerpen, kan je er geweldige sounds uit krijgen. Je kan er bijvoorbeeld hele mooie pad-sounds mee maken. Wat ik mij daarbij wel afvraag, is of er vaak problemen ontstaan bij het mixen. Komt het bijvoorbeeld geregeld voor bij rock-muziek dat FM-synths er niet voldoende bovenuit kunnen klinken?