Roland introduceert de Fantom-0 serie

fantom-06_lineup_top.jpg

fantom-07_lineup_top.jpg

fantom-08_lineup_top.jpg


De nieuwe Roland Fantom-0 serie komt niet echt als een verrassing natuurlijk. De Fantom-0 wordt de budgetvriendelijke variante van de Roland Fantom.

Zelf heb ik al geruime tijd een Roland Fa-06 en ben daar heel tevreden over. En op het eerste gezicht lijkt Roland best veel over te nemen van de Fantom waaronder uiteraard ZEN-core maar ook Expansions. En ook het aanraakscherm blijft behouden. De Fantom-0 6 en 7 hebben een nieuw klavier (ben benieuwd hoe dat aanvoelt). Geen aftertouch maar da's blijkbaar een concensus bij constructeurs om in de 'budgetklasse' geen aftertouch te voorzien.

De Roland Fantom stond reeds op mijn lijstje als mogelijke opvolgers voor mijn FA-06, deze nieuwe Fantom-0 lijkt voor mij alles aan boord te hebben om dat lijstje te vervoegen. Misschien een nieuwe trend maar tegenwoordig bieden de budgetvriendelijke variante van de premium workstation meer dan genoeg waar voor jouw geld te bieden. Bij Yamaha vind ik bv de MODX eigenlijk veel interessanter dan de Montage.

Voorlopig kan ik nog wel even verder met mijn huidige FA-06 maar ik ga me zeker verdiepen in de Fantom-0.

Meer info vind je uiteraard bij Roland zelf:

(en stiekem kijk ik ook uit naar wat Korg heeft klaarstaan)
 
Respectievelijke prijzen (bij Thomann): € 1499,- / € 1799,- / 1999,-
 
Ik vind het een meer dan uitstekende opvolger van de FA-06.
Meer mogelijkheden en alle voordelen van het Zen-Core platform voor een scherpe prijs.

Als ik niet al een Fantom had zou deze echt een serieuze kandidaat voor aankoop zijn.

Wat ik wel jammer vind is dat ze niet het pad sample systeem van de FA hebben overgenomen.
Daar werden samples realtime van SD gelezen en per song opgeslagen.
Dit lijkt het Fantom systeem te volgen met 4x16 samples voor het hele systeem.

Ook lijkt er net als bij de Fantom geen lineaire sequencer in te zitten.
Nu is de pattern length wel 64 maten geworden, maar het is voor mij reden om de FA-06 nog even aan te houden.
 
Dat ontbreken van die lineaire sequencer zou de enige showstopper kunnen zijn (ik neem al m'n tracks lineair op en velen ervan hebben geen vaste structuur). Maar dat neemt niet weg dat ik hem toch in het oog ga houden. Ik verlang al een tijdje naar een TR-REC stijl sequencer voor drumpatterns. Voor deze toch wel zachte prijs heb je een heleboel mogelijkheden én die TR-stijl.
 
Benieuwd voor het klavier, want ik haat slechte klavieren.
Helaas gebruiken ze tegenwoordig vaak van die goedkope toetsensets bij instrumenten tot aan deze prijsklasse. Dat is de hoofdreden voor mij geweest om een Studiologic SL73 Studio te kopen met een gewogen Fatar TP/100LR toetsenset. Liever dat met een aantal losse modules i.p.v. één workstation achtig instrument met een toetsenset waar ik me constant aan erger. Qua ruimte is het hier te beperkt om maar steeds grote synths met toetsen aan te schaffen.

Overigens wel goed van Roland dat ze nu met een updated instrument komen in deze prijsklasse. Yamaha en Korg hadden wel al iets in de aanbieding tot nu toe. Roland's nieuwe ZEN-Core engine klinkt tevens zeer goed.
 
De Expansion Models moet je er bij deze serie wel bijkopen à $ 149,- per stuk.
 
Mooie
06, 07, 08, keys workstation, Fantom ZEN-core synth reeks van Roland
mét sampler.:okdan::halleluja
 
Laatst gewijzigd:
Geen aftertouch,geen analoge filter meer, geen V-piano,kleiner scherm.
Ja er moet wel ergens een verschil zijn.
 
Als ik het zo zie alleen lifetime keys.
ik vraag me dat af, voor zover ik dat in mijn roland cloud kan zien kun je alle zen models ook gewoon naar de fantom fa overzetten.

Die zen core models zijn overigens wel fantastisch, in de cloud versie is het toch wel erg gaaf dat je die synth specifieke engines in een zen compatible synth kan gebruiken.
 
Geen aftertouch,geen analoge filter meer, geen V-piano,kleiner scherm.
Geen gratis expansions, Geen CV/gate outputs, geen N/Zyme, minder MIDI/USB, geen uitgebreide Synth control section.
Uiteraard moet er verschil zijn met een instrument dat meer dan de helft duurder is.
Ik vind het voor deze prijs echt een hele mooi 'budget' workstation.

ik vraag me dat af, voor zover ik dat in mijn roland cloud kan zien kun je alle zen models ook gewoon naar de fantom fa overzetten.
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar de Zenology expansions zijn niet te gebruiken voor Zen-Core hardware. Daarvoor moet je echt de hardware specifieke expansion downloaden.
Die voor de Fantom werden indertijd als tijdelijk gratis op de cloud gezet, maar vooralsnog hoef je daarvoor niet te betalen.
 
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar de Zenology expansions zijn niet te gebruiken voor Zen-Core hardware. Daarvoor moet je echt de hardware specifieke expansion downloaden.
Die voor de Fantom werden indertijd als tijdelijk gratis op de cloud gezet, maar vooralsnog hoef je daarvoor niet te betalen.
klopt inderdaad voor die zen soft synthroland, maar ik zie in mijn cloud die fantom expansies (ook voor de 0 serie) gewoon als installable en unlocked, ondanks dat ik ze niet gekocht heb.

zie mijn cloud scherm
zenexp.JPG
 
Geen aftertouch,geen analoge filter meer, geen V-piano,kleiner scherm.
Ja er moet wel ergens een verschil zijn.
Zat me ook af t vragen wat de verschillen waren. 5,5 inch om 7 inch.. Dat analoge filter is toch maar één filter? Wel leuk natuurlijk maar niet zo heel erg bruikbaar.. Het prijsverschil is wel heel groot ook.

Ik kan nergens iets vinden over de polyfonie. Voor de Jupiter X(m) valt dat wat tegen. 40 stemmen is een beetje de max met modeling.. Met PCM sounds gaat het wel iets verder. Geen idee of de Fantom 6, 7 en 8 beter presteren en hoe deze nieuwe Fantom presteert qua polyfonie.
 
Ik kan nergens iets vinden over de polyfonie. Voor de Jupiter X(m) valt dat wat tegen. 40 stemmen is een beetje de max met modeling.. Met PCM sounds gaat het wel iets verder. Geen idee of de Fantom 6, 7 en 8 beter presteren en hoe deze nieuwe Fantom presteert qua polyfonie.
Polyfonie is dezelfde
 
Polyfonie is dezelfde
Geen idee hoe de Fantom presteert maar hopelijk beter dan de Jupiter.. als dat zo is vind ik em wel interessant om ooit nogeens te kopen. :)

Ik vind het een meer dan uitstekende opvolger van de FA-06.
Meer mogelijkheden en alle voordelen van het Zen-Core platform voor een scherpe prijs.

Als ik niet al een Fantom had zou deze echt een serieuze kandidaat voor aankoop zijn.

Wat ik wel jammer vind is dat ze niet het pad sample systeem van de FA hebben overgenomen.
Daar werden samples realtime van SD gelezen en per song opgeslagen.
Dit lijkt het Fantom systeem te volgen met 4x16 samples voor het hele systeem.

Ook lijkt er net als bij de Fantom geen lineaire sequencer in te zitten.
Nu is de pattern length wel 64 maten geworden, maar het is voor mij reden om de FA-06 nog even aan te houden.
Ja, die Fantom FA was opzich niet zo slecht. Die samplepads zijn ook tevens voor allerlei andere features te gebruiken.. Goed uitgedachte sequencer en dito UI maar het display is wel veel te klein voor iemand die de kleine lettertjes niet helemaal meer helder ziet. :D
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top