Waldorf geeft de Iridium een klavier met polyfone aftertouch

Iridium_header.jpg


Waldorf Iridium Keyboard

De toetsenbordvariant van het kleine Quantum-broertje heeft een toetsenbord met 49 toetsen - met polyfone aftertouch.

Maar het Iridium Keyboard biedt meer dan alleen een toetsenbord. Volgens het concept van één knop per functie is de gebruikersinterface veel genereuzer dan voorheen, wat de workflow aanzienlijk zou moeten verbeteren. Daarnaast zijn er zes vrij programmeerbare macrotoetsen die door de gebruiker naar eigen wens kunnen worden geconfigureerd.

Dankzij de polyfone aftertouch kan elke afzonderlijke noot specifiek worden gebruikt voor klankveranderingen, wat meer expressie aan de uitvoering geeft, vooral bij live spelen. Iridium Keyboard ondersteunt ook MPE (MIDI Polyphonic Expression) en kan dus verschillende parameters van verschillende noten afzonderlijk regelen. Dit is waar de kracht van de 40-weg modulatiematrix om de hoek komt kijken, waarbij de besturingsmogelijkheden worden gekoppeld aan het genereren van geluid.

Verder biedt de synthesizer 16-voudige polyfonie, compatibiliteit met de Quantum synth-engine, vijf oscillatormodi: Wavetable, Waveform (VA), Particle (sampling en granulaire sampling), Resonator, Kernels (maximaal 6 sub-oscillators die via FM op audiosnelheid met elkaar verbonden kunnen worden), drie stereofilters per stem, digitale shaper (filter, kamfilter, bitcrusher, drive, ringmod, state variable), modulatoren (zes LFO's, zes enveloppen, complexe modulator).

Iridium Keyboard heeft twee audio-ingangen, CV-ingangen evenals gate en trigger in, klok-I/O, USB- en DIN MIDI-aansluitingen, USB-hostaansluiting, ingangen voor bedienings- en sustainpedalen, hoofdtelefoonuitgang met eigen volumeregeling en twee audio-uitgangen.

Waldorf Iridium Keyboard is nu verkrijgbaar en kost 2.899 euro.

Fabrikant:

 
Mooie sounds in dat eerste filmpje van Matt Johnson. Vanaf 20:00. Vooral de eerste twee geluiden!

Ik blijf blij met de doorgaande ontwikkeling van de Quantum-engine en productlijn.. de nieuwe patches (o.a. van Matt Johnson) zijn ook weer beschikbaar voor Quantum en klinken echt "supergeil" (zwaar Duits accent).. :kroon:
 
De verschillende maten, voor elk wat wils:

Quantum: 17.8kg, 1006 x 401 x 131 mm
Iridium: 5,4 kg, 440mm wide by 305mm depth by 85mm
Iridium Keys: 14 kg, 851 mm wide by 355 mm depth by 110 mm

Leuke ontwikkeling ook nog dat de 16 voice polyfonie (in digitale modus) ook naar de Quantum gaat komen:

I have a development firmware running for Quantum which allows for up to 16 voice polyphony when using digital filter only. There are also some hybrid modes mixing 8 analog with 8 digital filter voices in various fashions which I find interesting to play with.
 
Ben eens benieuwd hoe je MPE kan bespelen met het keyboard.Een osmose keyboard versie zal het wel niet zijn.
Maar het lijkt me wel wat onafgezien van de prijs.
 
Leuke ontwikkeling ook nog dat de 16 voice polyfonie (in digitale modus) ook naar de Quantum gaat komen:
Het is van 'te moeten' eerder met deze Iridium KB release anders koopt niemand meer een Quantum.

Maar dan nog, daarmee heb je niet het keyboard update die de Iridium KB wel heeft.
 
De verschillende maten, voor elk wat wils:

Quantum: 17.8kg, 1006 x 401 x 131 mm
Iridium: 5,4 kg, 440mm wide by 305mm depth by 85mm
Iridium Keys: 14 kg, 851 mm wide by 355 mm depth by 110 mm

Leuke ontwikkeling ook nog dat de 16 voice polyfonie (in digitale modus) ook naar de Quantum gaat komen:

I have a development firmware running for Quantum which allows for up to 16 voice polyphony when using digital filter only. There are also some hybrid modes mixing 8 analog with 8 digital filter voices in various fashions which I find interesting to play with.
Van wie exact komt die bewering?
 
Ik zit al sinds de release van de Iridium desktop te kijken naar dit ding. Mixed feelings en dus nog steeds niet aangekocht. Ongeloofelijke mogelijkheden, maar ofwel ligt het aan Youtube, ik vind het nogal 'steriel' klinken?
Mijn Iridium blaast mijn TI2 compleet weg als het gaat om mogelijkheden.
kijk bijvoorbeeld naar de sequencer van Iridium.
Mogelijkheden zat dus idd.
 
.. ik vind het nogal 'steriel' klinken?

Het kan zijn dat de Quantum-filters het karakter wat opwarmen.. maar ook de Quantum kan supersteriel klinken. Steriel op een '2001: A Space Odyssey'-manier, dat wel.. zeer begeerlijk dus. Al dacht Tarkovsky daar weer heel anders over.
 
Mijn Iridium blaast mijn TI2 compleet weg als het gaat om mogelijkheden.
kijk bijvoorbeeld naar de sequencer van Iridium.
Het meest belangrijke, de sound vind ik te klinisch/steriel en daarom niet echt interessant voor het vele geld.
De rest van de speeltjes die op de Waldorf zitten heb ik al dus die kunnen me ook al niet over de streep trekken. Ergo no-go (voor mij in ieder geval)
 
Laatst gewijzigd:
Geweldige fantastisch apparaat voor een gelijke zoniet goede prijs, volgens de specs.:okdan::halleluja
Ik zoek ook naar klinische en ijzige clean geluiden. de Iridium voldoet natuurlijk hier aan, maar om nou 3000
er voor er aan uit te geven?
dan kijk ik liever naar de Kyra...:okdan:
en die is er niet alleen voor de supersaw hoor...
 
Back
Top