Doepfer A-147 VCLFO frequentiebereik ineens verkort

Wesbite

Nieuwkomer
Lid sinds
30 januari 2022
Berichten
17
Locatie
Zuid holland
Sinds gisteren is het frequentiebereik van de A-147 ineens verkort tot de helft van wat het was. Als voorbeeld: wanneer ik de frequentieknop nu helemaal open draai (stand 10) dan lijkt de frequentie op die van de helft (stand 5).
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en hoe dit kan worden opgelost? Is het een kwestie van opnieuw kalibreren (en hoe doe je dat) of lijkt dit eerder op een defect?

Ik heb de zoekfunctie van Synthforum gebruikt maar ik kon geen topic vinden met hetzelfde probleem, maar op reddit kwam ik dit tegen:

Wat ik heb getest/uitgezocht:
- Bij mij werken de outputs van alle waveforms.
- De frequentiedraaiknop functioneert, maar met een bizarre lage frequentiebereik.
- De cv-draaiknop heeft geen invloed meer op de frequentiedraaiknop.

De Doepfer A-147 module heb ik tweedehands gekocht en ik weet dus niet hoe oud die is.

Alvast bedankt!
 
Ik zou het niet precies weten maar de frequentie van een lfo of vco word door een timing cap bepaald.
Zou beginnen om de potmeter te checken. soledeerpunten en waarde.
Je kan Dieter Doepfer ook mailen mocht je een vraag hebben.
 
Ik heb een mail gestuurd aan Doepfer met dezelfde vraag. Vervolgens heb ik de module eruit gehaald om die te bekijken.

Ik zie geen raarheden bij de soldeerpunten. Maar wat me wel opviel is dat een zekering(?) witte aanslag heeft (of is doorgebrand). Ik heb foto's toegevoegd in de bijlage. Kan dat de boosdoener zijn? Zo ja, is er makkelijk aan dit onderdeel te komen en te vervangen?

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • A-147 2.JPG
    A-147 2.JPG
    113,1 KB · Bekeken: 146
  • A-147 3.JPG
    A-147 3.JPG
    146,8 KB · Bekeken: 143
  • A-147.JPG
    A-147.JPG
    117,9 KB · Bekeken: 141
Dat grijze spul is waarschijnlijk pasta voor thermische koppeling van de 2 transistors. Daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Ik zou even de reactie van Doepfer afwachten.
 
Dieter Doepfer denkt dat het op te lossen is door de "integrated circuits" te vervangen. Nu heb ik opnieuw de schematische tekening bekeken van de A-147 en zie ik dat dit de onderstaande zijn: CA3080, TL084, TL064

A147_overlay.gif


Weet iemand waar ik die integrated circuits kan kopen in Nederland?

Alvast bedankt!
 
Die TL084 en TL064 zijn standaard quad opamps. De CA3080 OTA is misschien iets lastiger. Google is denk ik je beste optie voor een toko die alledrie de ICs kan leveren.
 
Ik zie dat de opamps in een socket zitten.
Je kunt nog proberen om ze eruit te halen en dat terug te stoppen en goed aandrukken.

Als je nog andere modules hebt je wellicht nog opamps swappen.

Als er een opamp stuk is gok ik dat het die OTA is omdat die ook dicht bij de timing cap zit.
Als je een scope heb of je de lfo opneemt met je soundcard kun je de golfvorm zien en daar kun je veel vanaf lezen.

Dan kun je ook de data sheets pakken en voor iedere opamp kijken of er uit alle outputs signaal komt.

Ik verwacht dat je op je lfo signaal alleen maar een have periode gaat zien.
Kun je het lfo signaal opnemen en een screenshot uit een wave editor delen?
 
Thanks NorthernLightX, heb jij nog een aanrader voor standaard quad opamps? :okdan:
Je moet wel precies de chips terugplaatsen die er uit komen. Ik bedoelde te zeggen dat de TL084 en TL064 geen zeldzame chips zijn.

Flyweight's advies om eerst alleen de CA3080 te vervangen en/of te swappen om te testen vind ik een slimme, dus dat kan je ook eerst nog proberen.

Qua leverancier; kies een winkel in de buurt of bestel online bij een Nederlandse winkel i.v.m. verzendkosten / btw / invoerrechten. Verder maakt het niet uit. De CA3080 kost je ongeveer €5, de opamps misschien €1 per stuk, failliet zul je er niet op gaan.
 
Ik zie dat de opamps in een socket zitten.
Je kunt nog proberen om ze eruit te halen en dat terug te stoppen en goed aandrukken.

Als je nog andere modules hebt je wellicht nog opamps swappen.

Als er een opamp stuk is gok ik dat het die OTA is omdat die ook dicht bij de timing cap zit.
Als je een scope heb of je de lfo opneemt met je soundcard kun je de golfvorm zien en daar kun je veel vanaf lezen.

Dan kun je ook de data sheets pakken en voor iedere opamp kijken of er uit alle outputs signaal komt.

Ik verwacht dat je op je lfo signaal alleen maar een have periode gaat zien.
Kun je het lfo signaal opnemen en een screenshot uit een wave editor delen?
Bedankt voor het advies Flyweight. Helaas heb ik geen andere Doepfer modules waarbij ik de opamps kan swappen. Maar ik zal ze eruit halen en opnieuw in doen.
En ik zal proberen de output van de lfo op te nemen in een wave editor en hier een screenshot van te maken.

Je moet wel precies de chips terugplaatsen die er uit komen. Ik bedoelde te zeggen dat de TL084 en TL064 geen zeldzame chips zijn.

Flyweight's advies om eerst alleen de CA3080 te vervangen en/of te swappen om te testen vind ik een slimme, dus dat kan je ook eerst nog proberen.

Qua leverancier; kies een winkel in de buurt of bestel online bij een Nederlandse winkel i.v.m. verzendkosten / btw / invoerrechten. Verder maakt het niet uit. De CA3080 kost je ongeveer €5, de opamps misschien €1 per stuk, failliet zul je er niet op gaan.
Bedankt voor het advies NorthernLightX. Ik heb een webshop kunnen vinden die alle drie de chips verkoopt en heb ze gelijk besteld:
CA3080AE, Newtone-Online

Ik houd jullie op de hoogte! :okdan:
 
Ik heb vandaag de CA3080 eruit gehaald en opnieuw erin gedaan en het lijkt erop dat dit voor een reset heeft gezorgd. De LFO werkt nu weer zoals het hoort. :halleluja
Dit doet me een beetje denken aan een CMOS reset (de batterij eruit halen en opnieuw erin doen).
 
Behalve dan dat die ICtjes geen geheugen aan boord hebben en er dus niets is om te resetten. Mogelijk een pootje wat slecht contact maakte door oxidatie o.i.d. wat met het "reseaten" in de socket weer is schoongekrabd. Mooi dat hij het weer doet in ieder geval. :okdan:
 
Nice,
Yes daarom was dat mijn suggestie: erin/eruit en aanduwen.
Het is daarom nu zeker dat de audio opname van je lfo signaal dus alleen een halve periode zou laten zien.
 
Ik heb vandaag de CA3080 eruit gehaald en opnieuw erin gedaan en het lijkt erop dat dit voor een reset heeft gezorgd. De LFO werkt nu weer zoals het hoort. :halleluja

Top! Fijn te lezen dat het al is opgelost..
 
Back
Top