Buchla 200-serie opnieuw uitgebracht in oorspronkelijk formaat

buchla-200-series-classic-reissue-module-1.jpg




De 'Buchla 200 Series Classic Reissue' is een nieuwe editie van de beroemde Buchla-modules in het originele formaat, 40 jaar na de eerste editie.

De nieuwe serie is gebaseerd op de originele full-size ontwerpen, vergelijkbaar met de benadering van Moog met hun modulaire heruitgaven of Sequential met de Prophet 5. Gebruikers krijgen ook hier full-sized modules met dezelfde functionaliteit als het origineel, inclusief een bijpassende uitstraling. Deze heruitgaven zijn volledig compatibel met moderne Buchla-cases en kunnen ook worden gepatcht naar 200e-modules. De klassieke en moderne versies kunnen aldus samen de wilde, ongewone Buchla-geluiden creëren in dezelfde case. Volgens het bedrijf is samengewerkt met Roman Filippov van Black Corporation (ontwerp) en Joshua Holley van Malekko (assemblage) om deze eerste serie modules mogelijk te maken. De modules dragen daarom het label "Buchla & Associates".

Op Superbooth 2021 presenteerde Tiptop Audio in samenwerking met Buchla ook modules die zijn ontworpen naar de 200-serie maar dan in eurorack-formaat.

Buchla begint de nieuwe editie met zeven modules in de zogenaamde West Coast-stijl. Daaronder vallen natuurlijk de dubbele oscillator met waveshaping, die als kleine FM-eenheid kan worden gebruikt, en de viervoudige low-pass gate, waarmee onder andere de beroemde Buchla-bongo's kunnen worden gegenereerd. De creatieve module 'Source of uncertainty', die verschillende willekeurige signalen kan combineren, maakt ook deel uit van het geheel.

De eerste productieronde is beperkt in aantal, maar verdere rondes staan in de planning evenals uitbreiding van het assortiment. De modules in Buchla-formaat zijn echter niet zo goedkoop als hun tegenhangers in eurorack.



buchla-200-series-classic-reissue-module-2.jpg


Buchla 200 Series Classic Reissue - de eerste modules​

Dual Oscillator Model 258 - Prijs: $ 999
Quad Function Generator Model 281 - Prijs: $ 999
Quad Low Pass Gate Model 292 - Prijs: $ 999
Source of Uncertainty Model 266 - Prijs: $ 999
Dual Voltage Processor Model 257 Prijs: $ 799
Triple Envelope Follower Model 230 Prijs: $ 899
Mixer/voorversterker Model 207 Prijs: $ 999

De Buchla-modules van de '200 Series Classic Reissue' zijn nu verkrijgbaar via de Buchla-shop en geautoriseerde dealers.

Bron:

Fabrikant:
 
Nog niet op de website van Schneidersladen. Wel bij KMR UK. Je kunt kiezen voor Rogan of Black Davies:


Prijzen (o.b.v. 258 ) $999 (excl. US) => GBP 999 (incl. UK) => 1200 euro (??)
 
Laatst gewijzigd:
Roman Filippov:

Even though it’s not a Black Corporation project, I’m happy to announce my personal collaboration with Buchla & Associates about recreation of their classic 200-series modules! We also expect to release some brand new-designed stuff after the initial ones are in the flesh. Project would not be happening without a help of my dear friend and colleague @malekko_josh, who is working hard on assembly of the products here in USA.
 
Haha.. die 'kloons' zijn er al.. uitbesteed aan Tiptop. Wat ik zo hoor is de bouwkwaliteit daarvan wat we van Behringer gewend zijn (cheapy dus), maar wel voor 1/5 van deze prijs..
 
Klopt inderdaad, dan kun je zeggen deze modules komen een beetje als mosterd na de maaltijd.
Mits je geld te veel heb natuurlijk.
 
Behoorlijk aan de prijs, deze modules. Alhoewel de Buchla type synthese altijd al een dure hobby is geweest. Het is op zich een interessante manier van werken met deze additieve vorm van geluiden opwekken. Alleen hangt er voor mijzelf een te duur prijskaartje aan, om er ook echt in te duiken. Qua combinatie van prijs en eindresultaat op muzikaal vlak, is de eurorack wereld dan een alternatief. Overigens is het wel top dat er tegenwoordig zo veel heruitgaven zijn van de klassiekers uit de jaren zestig t/m negentig.
 
Gemiddeld 999,- per module..
Dat wordt ook minimaal gevraagd voor onofficiele clones...
Zelfs de kits zijn prijziger dan van een gemiddelde module......
Komt het door duurdere onderdelen in vergelijking met euro modules of .......?!?!?

Sowieso vind ik alles wat door Roman F. uit Belarus wordt aangeraakt zwaar overprijsd en TE DUUR!
Op Ebay denken sommige dat alles wat Star Wars is van goud is gemaakt. In synthland is dat met Buchla :stupid:stupid:stupid
 
Dat wordt ook minimaal gevraagd voor onofficiele clones...
Zelfs de kits zijn prijziger dan van een gemiddelde module......
Komt het door duurdere onderdelen in vergelijking met euro modules of .......?!?!?

Sowieso vind ik alles wat door Roman F. uit Belarus wordt aangeraakt zwaar overprijsd en TE DUUR!
Op Ebay denken sommige dat alles wat Star Wars is van goud is gemaakt. In synthland is dat met Buchla :stupid:stupid:stupid
Roman F komt niet uit Belarus en meeste van de kits waren throuh hole,reverse engineering voor somige modules heeft veel gekost en dus kan je niet spreken van overprijsd of te duur gezien je er geen ruk van afweet wat dit inhoud.

Ondertussen hebben er andere wel gebruik van gemaakt om clones van clones te maken waar de originele investering niet van sprake is en dan kan je wel spreken van overprijsd.

Trouwens zijn er geen onofficiele 200 clones,er zijn wel onofficiele 100 clones,maar dat is een insider weetje die onbelangrijk is.
 
Ik had het over deze Roman F. En weet je verder heb je helemaal gelijk yoh...
Heb geen zin om eindeloos te discussieren over iets wat ik vind...
 
Last edited by a moderator:
Op Ebay denken sommige dat alles wat Star Wars is van goud is gemaakt. In synthland is dat met Buchla
Ben het met je eens.
Voor drie modules van Buchla heb je al een geweldig eurorack met mooie modules er in dus wat ik me afvraag is waarom je nu nog Buchla zou willen aanschaffen terwijl er in eurorack zo verschrikkelijk veel keuze is, van doodgewone filters en oscillatoren t/m hele bijzondere exotische modules waardoor je al ik weet niet wat voor geluid kan maken.
Leuk als je kickt op specifiek dit systeem maar wat maakt Buchla nou nog zo bijzonder tegenwoordig, als je West Coast synthese leuk vindt dan kan je met bijv Noise o Coast al aardig aan de gang en zo zijn er meer die alternatieven bieden.
 
Laatst gewijzigd:
Uit nieuwsgierigheid even gekeken naar Model 207, het simpele schema daarvan hier. Dat moet $999 kosten, niet een beetje duur, maar extreem duur.
 
Moskou t.e.m de rev 2 van de 208,dan USA sinds rev 3 208,dan net na de Spunik Euroracks naar Japan.

Het sputnik eurorack project werd verkocht ongeveer bij het vertrek naar Japan.
 
Uit nieuwsgierigheid even gekeken naar Model 207, het simpele schema daarvan hier. Dat moet $999 kosten, niet een beetje duur, maar extreem duur.
Ik lees op Muff dat er in Romans modules best wat bugs en alternatieve oplossingen zaten. Verschillende leden hebben er blijkbaar veel tijd in gestoken om ze te debuggen. Benieuwd in hoeverre hij gebruik heeft kunnen maken van kennis die bij het huidige Buchla nog aanwezig is.

Ik heb er weinig ervaring mee en alleen een Buchla 258-kloon gebouwd. Daar ben ik wel best wel lang mee bezig geweest.. om die naar mijn zin te krijgen. En ook toen was ie nog niet perfect.
 
Ik lees op Muff dat er in Romans modules best wat bugs en alternatieve oplossingen zaten (...) om die naar mijn zin te krijgen. En ook toen was ie nog niet perfect.

Hopelijk is deze serie helemaal okay, zou niet best zijn als het bugs bevat. Niet voor dit geld wat ze ervoor vragen.
 
Als ik kijk op Modulargrid, krijg ik de indruk dat zijn modules een stuk minder prijzig waren dan wat Buchla er nu voor vraagt: Modules on ModularGrid

Verder kijk ik nu al uit naar de vergelijkingen tussen de modules van Buchla/Roman en Tiptop.. vast en zeker vele uren luisterplezier :P
 
Back
Top